fredag 9 november 2012

Jag är verkligen inte bra på matte.....




Häromdagen träffade jag en blandras. Han var jättefin, medelstor, svart och vit med lurvig päls och käck uppsyn.
Med sina korta ben och myckna päls gjorde han mig nyfiken på härstamningen, då jag inte kunde se vad han var för sort.

Husse meddelade stolt att han var 12% cocker spaniel, 38% tax och 50% golden.

Jaha?
Själv var jag knappt närvarande på matten där på stenåldern, och fortfarande känner jag att det ämnet haltar….

För hur i allsindar räknar man ut den procentsatsen? J

2 kommentarer:

  1. Blandrasägare/uppfödare är superbra på sina % satser.. själv kan jag inte ens gissa mig till hur många % i mina stamtavlor som kommer av hund x eller Y

    SvaraRadera
  2. Det riktigt intressanta är ju när det finns mer än en decimal dessutom, då blir man ju verkligen fascinerad när det kan vara 13,87% finsk spets, 28,71% gråhund osv. Undra om det är andragradsekvationer dom räknar sin "avel" med :-)))))

    SvaraRadera