fredag 2 november 2012

Jacques. Dobermannhistoria


Jacques Van Roveline, med sin ägare, Irene Idlund (tidigare Söderstedt) Kennel Swedob´s
Avkommor från v
Fresco´s Shiro Stingray, Jean Dark Exlusive Echo, Jean Dark Jean Jacques, Giovanni´s Dion Dynamic

 
Jacques V Roveline föddes 1 april 1985 på den världsberömde kenneln Roveline, hemma hos Roland och Eveline Beunekens.

Han exporterades sedermera till Irene och Lennart Söderstedt (numera Idlund) på kennel Swedob´s.

Jag såg honom första gången, 1986, av en slump, när han tittade fram bakom gardinen i ett av gästrummen. Genast frågade jag Irene om den vackra kuperade hanen, och med en suck visade hon honom.

Han var tänkt att vara en hemlighet en stund till, då han hade just kommit hem från karantänen och var ung, oerfaren och gänglig.

Jag blev huvudstupa förälskad, och bestämde mig där och då för att använda honom om jag någon gång skulle para min unga bruna tik.

Jacques var fallen efter Hertog Alpha Le Dobry och Hattie V Roveline.

Tunga och välkända namn i dåtidens dobermannvärld. Han själv visade också framtassarna, och framgångarna avlöste varandra för honom. Mest berömd blev han dock genom sina avkommor.

Flera av dem dominerade dobermannvärlden totalt, under många och långa år. Därefter tog hans barnbarn vidJ

Nämnas från oss bör (jag har inte orkat skriva ut titlarna, men samtliga hundar finns i vårt galleri)  :

Jean Dark Jean Jacques

Jean Dark Exclusive Echo

Jean Dark Explosive Esso S

Jean Dark Elisabeth Arden

Samt inte minst Frescos och Giovannis framgångsrika N, S och G kullar. Flera vinstrika hundar efter honom fanns förstås, och många av dem hade själva stor inverkan på vidare dobermannavel.

Jacques hade otaliga avelsgrupper, många, många gånger BIS på stora utställningar och slagen endast av sin egen dotter Jean Dark Elisabeth Arden och hennes barn. Jacques barnbarn.

Jacques blev en gammal hund, och var under hela sitt långa liv frisk och sund.

Vi har fortfarande sperma efter honom, och hoppas en dag kunna bestämma oss för vilken tik vi skall försöka få valpar efter honom med.



En helt fantastisk bild, på en fantastisk grupp hundar!
Tyvärr vet jag inte namnen på samtliga, men de jag minns är från vänster:
Pappa Jacques. Giovanni´s Dion Dynamic, Jean Dark Explosive Esso S, Jean Dark  Exlusive Echo, Fresco´s Shiro Stngray, Jean Dark Elisabeth Arden, Tomas visar ?, Aina visar ? Anette visar? Anita visar? Fresco´s Sensational Stacey

1 kommentar:

  1. Jacques kommer man ju ihåg! Vilken hund!! Wow! han var helt fantastisk och han lämnade många fina hundar efter sig precis som du skriver. En valp efter honom vore någonting!

    SvaraRadera