tisdag 3 september 2013

Memea och Jeanett funderingar på nätet



Häromdagen läste jag ett intressant inlägg på Memea Mohlins facebooksida.
Ja, det är ofta intressanta tankar där, vilket inte är så konstigt i och för sig. Kan man skriva böcker som bla "Lystra" och "Inkallning är så mycket mera", måste det bubbla över med kloka funderingar allt som oftast. :-)

Nåväl. Den här dagen fångades mitt intresse av Memeas tankar, som jag återger i sin helhet här;

Oj oj, nu ger jag mig ut på djupt vatten. Och kanske har jag inte rätt att uttala mig heller eftersom utställningsvärlden inte intresserar mig. Men ofta förundras jag över hur utställningsvärlden tänker. Här kommer min fundering. Om det är så att rasstandarden säger att en ras ska ha låg svans eller stort förbröst, si eller såna vinklar eller vad det nu kan vara. Om det nu är så och min hund inte har ngt av det där. Men att jag kan kamoflera det genom att lära min hund diverse trick som gör så att det ser ut som om den har (det där den egentligen inte har). Och så säger vi att domaren går på det och premierar min hund, varpå min hund blir efterfrågad i avelssammanhang. Kan jag då säga att jag finner rasen utseende viktigt? På ngt sätt har väl jag då ändå bidragit till att försämra den. Eller?? Bara en fundering alltså. Men det är som sagt tveksamt om jag får öppna munnen i det här sammanhanget. Själv håller jag mig till tesen "en bra häst har inte någon färg".


Jag läste inlägget igen, och lät ögonen fara över alla kommentarer. Och kände att jag också hade funderingar kring detta.

Så de kommer här;

Klart du har rätt att ha en åsikt. Det har man alltid. När jag läser din fundering tänker jag att du till stor del har rätt. Utställningar kan i mångt och mycket påverka oss i hur vi tänker kring framtida avel.

Min tro är dock att majoriteten av våra domare ser igenom några trick och självklart inte missar en tex dåligt vinklad skuldra, en svag rygg, ett för rasen dåligt huvud eller tex trista rörelser.

Jag hoppas också att vi uppfödare tänker oss för både en och två och tre gånger innan vi avlar. Titlar och utställning är en sak, uppfödning en annan.

Vidare hoppas jag att hundägarna hjälper till här - man måste inte vinna på liv och död. Och till vilket pris vill man vinna?

Jag tillåter mig att spåna vidare..
Om jag har en brukshund som reagerar på skott, då kan jag ju träna den som bara sjutton, förhoppningsvis klara mig med ett nödrop och få mina meriter och hunden en dag valpar. Blir de skottfasta?

Jag kanske har en hund med ganska mkt rädslor. Egentligen inte så särskilt bra hund, men jag är en väldigt duktig och ambitiös tränare så jag satsar allt och får min vovve till lydnadschampion. (Bruksbiten funkade inte)
Många blir impade och vill använda min hund.
Rädslorna sprids?

Min hund har dålig tillgänglighet. Jag kör spår och slipper närkontakt. Meriterar hunden och avstår budföring.
Ställer inte ut, men lyckas få ett bruksch.
Hoppas valparna kommer att gilla folk mer?

Jag vill ha bra MH - statistik och tar ut alla mina kullar och tränar i skogen innan testet.
Min statistik blir lite bättre, kanske inte rasen, men ändå..

Vår son har inget läshuvud, och vill bli sotare (förlåt alla sotare, bara ett exempel) men vi vill ha honom till läkare så vi mutar, hotar och puschar honom. Det tar nästan dubbel tid men det gick!
Blir han en engagerad läkare?

Såhär håller ju vi människor på... Till viss del.
Alla gör det definitivt inte. De flesta vill sina raser gott, och försöker avla med sunt förnuft, fingertoppskänsla och ödmjukhet.
Och med stor kärlek till sina raser.

Fick jag önska något skulle det vara att vi tvåbenta hjälpte varandra lite mer.
Att de äldre gav de yngre mer tips och hjälp i rätt riktning. Vi i Sverige är otroligt bra på att testa våra hundar, att meritera dem etc.
Jag skulle önska att vi också gav ägarna, förarna och uppfödarna mer verktyg att förstå testernas resultat, att lära sig just sin ras specifika egenskaper, som ju måste behållas och förvaltas och ibland förbättras.

Memea är klok och kunnig, titta gärna på hennes sida, och har du inte läst böckerna - Skynda dig till bokhandeln!! Jag försöker alltid tvinga mina valpköpare att införskaffa några av hennes böcker, de passar ypperligt bra när man skall börja träna med sin dobermann.

6 kommentarer:

  1. Svårt när det kortsiktiga - ta titlar och rosetter - kommer i konflikt med det långsiktiga - få fram friska, trevliga hundar med bra temperament.
    Vi människor har svårt att välja det långsiktiga perspektivet - annars vore det ju exempelvis inga problem att gå ner i vikt och liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ÄR svårt och det är oftast lättast att ta det enklaste och snabbaste alternativet.

      Jag skall också säga att det som uppfödare är betydligt lättare att sälja valpar efter en välmeriterad och betitlad hane, helst en utländsk, än en kanske minst lika vacker, trevlig och duglig svensk hane utan en massa meriter.
      Tyvärr...

      Radera
  2. Intressant, blev upphov till lite funderingar kring avel - hur mycket erfarenhet och kunskap som krävs på ett brett plan för att bedriva en framgångsrik sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)
      Det är också det som gör avel så spännande och utmanande.

      Radera
    2. Förstår det :-)

      Radera
  3. Men sen kan man se det så här.... T.ex träna inför MH..... OM alla andra gör det och jag inte o mina får sämre BARA för det. Och hur mkt betyder inte en bra förare som vet precis hur han/hon ska göra både mentalt och exteriört.

    SvaraRadera