måndag 2 september 2013

Individer


I början av min hundkarriär, då på den tiden då jag kunde allt, då visste jag tex att alla dobermann var jobbiga, att alla collies var fegisar och att samtliga hundar av rasen boxer aldrig mognade.
När jag såg en vallhund tänkte jag ”skotträdd” och en terrier ”okontaktbar”.
Pudlar äter dåligt och småhundar bjäbbar. Och så vidare.
Det är häftigt när man är mera ny i ett game, för då kan man allt. Det är svart eller vitt.
Idag har vi ett hundpensionat och jag träffar hundrahundrathundratals olika hundar. Korta, långa,smala, tjocka, håriga, nakna, välvårdade och oborstade.
De är smarta, mindre smarta, roliga, allvarliga, arga, glada, oroliga, framåt svartavitabrunagråpricka och 
randiga.
 
Och förstås lite till.


De har ett gemensamt – de är hundar.
Jag har lärt mig att det är stor skillnad på de olika raserna, men också att det är stor skillnad på de olika individerna.
Idag tycker jag inte så mycket om (eller inte) raser. Jag gillar individer.
En del raser har fler individer jag gillar, och en del har fler jag ogillar.

Men det är intressant hur jag mer och mer gått till att tycka om lite mer om vissa individer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar