tisdag 10 september 2013

Brain and Beauty


Ja, det är viktigt för mig. En dobermann skall vara både vacker och klok. Eller smart, snäll, vänlig och arbetsintresserad kanske jag skall precisera. Den får gärna ha alla tassarna i backen och kunna stå framför sin familj om något händer också. Det sista vågar jag knappt skriva ut, av rädsla för att det skall missförstås.
En dobermann som piper, gnäller, stressar och kanske också nafsar/biter främmande är INTE vad jag menar här ovan. Dobermann skall vara stabila, vänliga och ärliga hundar. Ingen som besöker ett dobermannhem skall behöva känna sig orolig.
I vårt land har vi tester som hjälp och arbetsredskap till uppfödarna. Redan från valparna är små får några göra valptest, och sedan följer MH (som betyder mentalbeskrivning unghund) på från 12 mnaders ålder. Helst MH testar man hundarna vid 12-18 månader, detta för att resultaten kommer med i statistiken.
Det går fint även att testa äldre hundar, men då halkar de ur redovisningen.


Från knappa två år kan vi sedan också ta ut våra hundar på MT (mentaltest), och här kan man också få en titel – KORAD.
Det delas ut poäng, och för att bli godkänd skall hunden uppnå minst 300 och erövra minst ett minimipoäng på vissa delar av testet. Hundarna får poäng efter vad de presterat och dessa poäng multipliceras sedan med en summa.
För mig som uppfödare är det INTE viktigt med själva summan som hunden får, utan faktiskt mycket mer hur poängen sitter.

Läs mer om KORNINGAR HÄR 

Vill du se kennel Jean Darks –hittills-korade hundar KLICKA HÄR och scrolla ned en bit

I helgen har tre av våra hundar varit ute och mentaltestats. Först ut var Jean Dark Nike som verkligen gjorde bra ifrån sig, fick superduperlovord av domarna och fina poäng! Dvs, sifforna sitter i gynnsamma tabeller, tycker jag som uppfödare.
Han klarade också av exteriördelen galant och heter alltså numera KORAD framför sitt redan fina namn :-)
Grattis Anna och Magnus!
Dagen efter var det dags för MH och där var det dags för bästa kompisarna Rulle och Tania.

Rulle heter egentligen Jean Dark Rare Gold och tror ibland att han är en glad labrador. Livet leker! Och det gjorde det idag med. Det mesta var kul, lite läskigt ibland, men med leklust, glädje att umgås med människor och en obotligt tro på sig själv och sin matte gick testet finfint. Se en snutt av Rulle in ACTION HÄR
Som uppfödare ser jag fram emot att följa hundar som Rulle, vad de kan åstadkomma inom bruks och lydnad och ibland vad gäller vidare avel.
Grattis Ammi och Anders!


Rulle på väg fram.
Han funderar nog ordentligt på hur farliga de här två fulingarna i skogen egentligen är...? 

Och så var det ju bara en människa!! :-)

Hund nummer två var vår egna Tromben, Alias Tania de Akido San. (Tyvärr har jag inga bilder av henne in action )Ganska roligt och spännande att få se världens första argentinska dobermann på ett svenskt MH. För det tror jag att hon är. :-)

Tromben var som vanligt nyfiken och explosiv, glad, vass och visade en väldans massa humör. Faktiskt mer än alla hundar jag någonsin gått med på ett MH, och husse som för en gångs skull släpat sig upp en tidig morgon för att se sin favorit in action var ytterligt stolt.
Det är förstås jag också, och nu ännu mer nyfiken på vad framtiden förhoppningsvis kan ge i form av vidare avel på dessa hundar med så annorlunda blodslinjer.
Sist och minst har ju IDC gått av stapeln i helgen. En dobermannutställning som jag skulle tro är störst i världen, i alla fall i Europa. Hundratals dobbisar samlas och tävlar, och det är förstås en oerhörd ära bara att bli placerad i sin klass.
I år var IDC förlagd till Rumänien, och själv var jag för ovanlighetens skull inte på plats. Ibland måste man jobba…
En Jean Darkare fanns dock på plats, och det var lilla Pink som hon kallas. Hon ställdes ut i valpklassen och slutade som nummer två totalt!!
16 små tikvalpar i hennes ålder möttes denna dag, och det får man säga är en massa bruna tikvalpar i babyklassen….

Till vardags bor Jean Dark Touch Of Pink tillsammans med husse Fab och sin hundpappa Dark i Frankrike. 




2 kommentarer:

  1. Grattis till de fina resultaten! :-)

    SvaraRadera
  2. Grattis! Kul med ett bra mh och placeringen på IDC!!!

    SvaraRadera