onsdag 18 september 2013

En ouppnåelig dag. Alldeles på riktigt!

SW Jean Dark Happy SIA n 
e. GIC Sirius Naryschkina SIA n 21
u. Jean Dark Ariel SIA n 

Happy högt upp i luften. Tycks fundera på vem karln som visar henne är?
Och vad alla människor där nere tittar på?

Häromdagen hände en helt fantastisk sak, ja, faktiskt helt galet när jag tänker efter. Jag borde kanske ha bloggat om det då, precis när det hände, men det gjorde jag inte.
För jag var tvungen att smälta det själv.

Det här med med avel ligger mig varmt om hjärtat. Jag är otroligt intresserad och brinner för uppfödningen av ”mina” raser.
Så gott det går och jag bara kan, försöker jag följa rasstandarden, och kanske lägger jag extra vikt vid vissa saker. Jag har en del ”favoritegenskaper” på de raser jag jobbar med och avlar på helt enkelt.
Att de skall vara så sunda och friska som möjligt, och givetvis utrustade med en stark mentalitet skriver jag inte, för det är förstås nummer ett.

Det är otroligt svårt att lyckas med uppfödning.  Ja jag vet, att para två hundar eller katter är inte så svårt, men att bevara sin ras, förbättra den och kanske tävla och få lite meriter på sina djur är betydligt svårare. För det är inte alltid Moder Natur vill samma som jag, och då kan det bli marigt.

En del har en ras och art att koncentrera sig på, och jag har valt att göra det svårare genom att försöka mig på några raser inom hund och några raser inom katt.
Ibland är det tungrott, men desto mer kul när det går bra.

Och så hände det.
Förstås när jag inte var med. För för lång, lång tid sedan tackade jag ja till ett domaruppdrag, och det var ju skoj, jag tycker det är roligt och utvecklande att döma hund.
Den lilla detaljen SW bara, den hade jag missat när jag bokade detta arbete. Och SW står här för Scandinavian Winner – Catshow.

I år gick den av stapeln i Sverige, inte så långt heller, Norrköping var staden som fått äran av att arrangera detta ganska stora och berömda arrangemang.
Scandinavian Winnershow.
Creme de la creme a la cat.

Bara de finaste av fina deltar, de kvalar in, genom att ha blivit BIS på en utställning under året. Och det hade ju vår Happy blivit.
Hon ställdes en endaste gång i år, knep ett BIS och blev således kvalificerad till SW. Som vi inte kunde åka på – för jag skulle döma.

Fast såklart Happy åkte, utan mig tillsammans med bästa Jill på La Bell katteriet. Hon hämtade vår lilla skrutta och tog med henne ut i Stora Vida Världen. (Eller ja, mer korrekt sagt, till Norrköping)

Första dagen, lördagen, var det vanliga utställningar hela dagen. Happy fick cert och fantastisk kritik. Och sen fick hon följa med Jill, Nisse och deras katter till hotellet och bo där. Vår lilla Globetrotter…. Kunde hon leva utan oss och sin vanliga bredgottsmörklick till frukost?
Det kunde hon tydligen, för dagen efter var hon på topp, och jag fick SMS om att hon Nominerats och skulle upp i panel senare under dagen.
!!!!!!!!
Jag kan säga att fjärilarna hoppade extra i min mage och för ovanlighetens skull när jag dömde fladdrade tankarna lite ibland. :-)

Tyvärr missade jag Le Grand Finale. Fast det gjorde inte Jill och Happy. Snyggt visad inför hela Katt-Elit-Skandinavien charmade vår lilla Happy alla domarna uppe på podiet. Visade sig från sin vackraste sida och pratade tillbaks till alla som tilltalade henne.


Happy ÄR en sötis när hon lägger manken till :-)

Happy fick SAMTLIGA domares röster.

Happy blev Scandinavian Winner 2013!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Och jag var inte ens där… :-)

Kanske hördes mitt LYCKOskrik ända till Norrköping? Jag vet inte, men jag blev så GLAD när Jill ringde!!
Att få föda upp en så fin katt som Happy hör inte till vanligheterna, och att dessutom få en så fin vinnartitel som SW på sin katt har alltid känts ouppnåeligt för mig.
Och nu är vi där.

SW Jean Dark Happy.
Snyggt  va? :-)

Nu tänker jag inte skryta mer, bara lyckligt dumflina och vara glad och stolt ett tag till.

JILL – du är världens bästa. Jag är så otroligt lycklig och tokglad!! 

Jill på podiet, blir intervjuad och Happy svarar glatt :-) 

Den italienske domaren, Luigi Comorio skärskådar Happy innan han slutligen bestämmer sig.
Happy skärskådar tillbaka.... 

Och HÄR har ni vinnaren!! 

TRE påsar fulla med priser vann vår lilla *Stjärna*
Hennes kattkompisar blev jätteimpade!

Väl hemma somnade Happy ganska snabbt
 under dotterns täcke med Luna och Saga <3
Det frestar på att vara kändis :-) 

Den här bilden har jag stulit från nätet.
Den föreställer samtliga katter med titeln SW. Finaste av finast är förstås kissen längst ned till höger :-) 

9 kommentarer:

  1. Margaretha Carlsson18 september 2013 kl. 11:43

    Vilken härlig känsla och naturligtvis ska du vara tokglad :) Stort grattis till ett bra uppfödararbete !

    SvaraRadera
  2. Tusen tack! Jag är TOKIGT glad! :-)

    SvaraRadera
  3. There can be only one och det är du! Jag vet inte om folk (eller du själv) riktigt förstår hur duktig du är på avel. Vissa föder upp en hundras och gör det bra. Du håller på med ett helt harem av raser/arter. Och du gör det inte bara bra utan FANTASTISKT! Du har öga för vilka individer du ska välja, vare sig det är djur du själv fött upp eller som du väljer att införliva i din avel. Man blir stum av beundran. Så är det bara. Vilket år familjens djur har haft. Luna BIG, Twiggy BIS, Tania Kroatisk Champion, Happy SCANDINAVIAN WINNER ! Jag har säkert glömt någon, för du vinner stort och ofta. Du har en gåva och du förvaltar den väl. Jag är så omåttligt stolt över dig. Grattis till dig och bästa Jill som visade Happy på utställningen, vilket team! Kram Ammi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Ammi - fast jag blir lite generad... :-)

      Radera
  4. Happy verkar ha varit i sitt esse ;), stooort grattis!

    SvaraRadera