torsdag 27 oktober 2011

Drar åt varsitt håll



Ja, det är vi människor duktiga på… Konstigt egentligen att vi skall ha så svårt att acceptera andras tankar och beslut.

Jag har funderat mycket på det här, speciellt sedan jag häromdagen hörde av en bekant som skall köpa hund, inte vår ras, men en annan vacker, stor och härligt levnadsglad ras, att hon tvekade då det var sådana motsättningar inom deras rasklubb.

Vad trist att vi skrämmer bort andra som också vill vara med, genom våra tankar, olika idéer och ideal inom vårt stora intresse - hund (ja, detta förekommer väl egentligen inom det mesta, inte bara i kynologins värld)

För mig innebär det rent konkret att jag inte vill streta, jag vill arbeta framåt, och bara lägga energi på det.
Jag vill arbeta framåt längs den väg jag stakat ut och tror på, tillsammans med de raser jag valt att leva med.
Att dra och streta passar inte, och jag känner att jag inte blir glad av det.

Därför har jag tagit beslutet att jobba på det sätt som passar bäst för mig, och förhoppningsvis med andra engagerade och entusiastiska uppfödare.

De som har valt en annan väg tror säkert på den, och är hängivna den. Förhoppningsvis möts vi i slutet, och kan sammanställa och fundera över hur vi tillsammans kan få vår ras bättre och sundare.

Min önskan och förhoppning är att min underbara ras anhängare skall sluta jaga och behandla varandra illa, och acceptera våra olikheter.
Jag tror det är bättre att försöka få många att engagera sig och försöka förbättra, mer än att stoppa de man anser gör fel…….

Jag hoppas också att alla som vill köpa en utsedd ras kan göra det, och få vara glada, hellre än att avstå och köpa andrahandsvalet.

Vi som är engagerade i våra älskade raser behöver lägga engagemang på att få med oss andra, inte jaga bort de vi tycker arbetar fel.

Ingen äger en ras, vi förvaltar den för morgondagens hund och kattägare. :-)


7 kommentarer:

  1. Halleluja! Well said

    SvaraRadera
  2. Håller med ....MEN vad säger SDK om det??
    Jag tänker på valphänvisningen?????
    Slutet på ditt inlägg är verkligen klockrent:-))

    SvaraRadera
  3. Tänk om alla kunde tänka likadant, att gemensamt sträva för att få rasen starkare mentalt och friskare för var kull som föds...

    SvaraRadera
  4. Det bästa jag läst på länge gällande detta ämne :)

    SvaraRadera
  5. Så sant som det är sagt. <3

    SvaraRadera