torsdag 23 januari 2014

Kennel Jean Dark


 


Ja, mitt kennelnamn har jag haft länge.
1987 fick jag det och jag minns det som om det var igår. De där orden på pappret, som år efter år fylldes på med djur, minnen och erfarenheter.

Åren gick, och djuren med. Många kullar har sett dagens ljus, och jag är stolt och glad över allt mitt arbete.
Alltid har jag sagt att jag aldrig skall dela.
Jag vill bestämma själv, tänka själv och planera själv.

Mina viktigaste kullar kom -91. -95 och 00...... 

Usch så jobbigt, den lilla dvärgen kryper full fart in i valplådan och kiknar av skratt
varje gång jag -suckande, lyfter ur henne. Den tålmodiga hundmamman makar på sig
och sina små, så min oförskämda -enda- unge också får plats.
Här är LP SDV avel Jean Dark Montana med sin C-kull och Felicia
Tre fina flickor, som bara gillade hästar och katter. Trodde vi. 

Siameser och barn är en av världens bästa blandingar.
Våra barn har alltid haft ett enormt nöje av katterna. 

Men långsamt växte ett intresse fram hos Felicia, som förstås alltid älskat hundar, men inte sådär som man gör när man lever, andas, tänker och vill utvecklas inom hund. 


Åren går och Felicia hjälper alltid mamma att städa lite,
sätta på nya band på valparna och inte minst hinna krama alla små själar varendaste dag  

Plötsligt en dag ville hon mindre häst och mer hund, och hon började tävla, jobba med våra hundar och hon fick en egen. Och en egen ras. En ras jag inte alls tänkt mig, som jag INTE alls tyckte om.
Fast det gör jag nu. J 

Felicia och hennes ögonsten,Jean Dark Lady in Red,
som hon vann gruppen med på Stora Stockholm 2013.
 Duon har hittills erövrat cert i tre länder. 

Mellanflickan utvecklades, fick egna tankar och visade framfötterna alldeles massa. Hon motionerade, tränade och matade , hon visade bångstyriga dobermann (till och med slog mig i ringen….Hm) Hon utbildade sig, klarade Chinese Crested Dog klubbens uppfödarprov med glans, utbildar sig vidare till ringsekreterare och tävlar agility med sina –våra- hundar. 

Här visar hon SDV jun -13 Jean Dark Rare Gold
  BIS-finalen, valpar, på SKK

Hon visade på kloka tankar i vår avel och hon tog emot valpar när jag var iväg och dömde. En hel dobermannkull, alldeles ensam!
Och jag tänkte att ensam är inte alltid stark, tänk så mysigt att vara två? 

En av våra otaliga uppfödargrupper. Två eller tre kombinationer.
Får man räkna in den tvåbenta? :-) 

Efter 27 år som ensam kennelinnehavare kan jag stolt konstatera att vi numera är två kennelinnehavare.
Felicia OCH Jeanett Lemmeke / Kennel Jean Dark


Ett av våra bästa minnen - SPLIT 2013

Välkommen Felicia! Jag hoppas du skall komma att älska livet med hund/tävlingar/uppfödning/människor och de bästa fyrbenta vännerna lika mycket som jag!

Det skall bli så spännande och kul att resa vidare i ämnet hund, avel och uppfödning med dig! 






Foto A. Aro och jag själv med dåtidens vingliga kameror

11 kommentarer:

  1. Grattis och stort lycka till! Må ni få mycket skoj på vägen. /Doris

    SvaraRadera
  2. Grattis till delägarskapet :-) // caroline

    SvaraRadera
  3. Grattis på alla vis......men fy f-n vad avundsjuk jag är på dig.....vill vill vill själv också:-)))!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annette :-) Kanske någon av dina vill en dag också. Man vet aldrig. Kram

      Radera
  4. Jag älskar bilden på Rulle och Felicia. Så fina tillsammans. Jag är så glad för er båda. Det kommer att bli toppen att driva kenneln ihop <3. GRATTIS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack extramamma Ammi <3
      Du har varit med hela vägen - det är härligt :-)

      Radera
  5. Vilken dröm för en mamma att få dela detta fantastiska med sina barn! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att detta har jag inte ens vågat drömma om.... :-)
      Och ja, jag är otroligt glad och stolt.
      <3

      Radera
  6. Så härligt att läsa! Ser att din dotter går i dina spår:)
    Jag är en privatperson som haft en underbar Powderpuff sedan 2008 men vi förlorade honom i nov. 2019 i svår hjärtsvikt. Han behandlades med hjärtmedicin och vätskedrivande i 2 år men sedan orkade han inte mer.

    Jag insåg att det bästa för honom var att somna in. En underbar Veterinär på HBG Evidensia hjälpte honom att få ro. Han höll på att drunkna i sina lungor!

    Så svårt att se! Så jobbigt att skriva dessa ord, det är två månader sedan. jag förlorade Cesar. Min puff var en fin ljus kille, aprikosbeige.

    Hörde att ni föder upp kineser, typ svart/vita :)
    Följer Nacedstarcresteds från Finland på Instagram. Hon har köpt en ljuvlig kille från er, lille Elliot. - Say You say me Jean Dark Elliot.

    Jag undrar nu om ni planerar valpar (svarta/svartvita) till sommaren? Känner att det är lite ensamt utan min Cesar! Men vill gärna ha en svart kille :)

    Hör gärna av er, jag har mail: hsjonell@gmail.com
    ser fram emot ert svar
    Instagram: qristall
    Mvh Helen

    SvaraRadera