måndag 22 juli 2013

Minnenas Arkiv

Scandinavian Doberman Winner
Borås 1997
Domare Jens Kollenberg Kennel Norden Stam

BIR CH Origos Stamm´s Like A Lamborghini
BIM SUCH NUCH INTUCH SV-95 KBHV-95 SDV-97
SDV Avel-95,96,97,98 SPH I LP 
JEAN DARK ELISABETH-ARDEN 



Den här bilden hittade jag häromdagen, och en massa minnen trängde sig på. Platsen är Borås, och året 1997.
De glada vinnarna är Christina Persson på kennel Origo Stamm och jag själv :-)

BIR-Vinnande hane var CH Origos Stamm´s Like A Lamborghini, an ståtlig, välsvarvad och härlig hane, men det mesta av det bästa. (Synd att jag aldrig använde honom, det hade varit kul)
BIM-vinnande tik var vår egna MultiCH Jean Dark Elisabeth Arden, som faktiskt var född 1989 och således veteran.

Flera av Jean Darkarna hade en bra dag, bla
BIR-Valp Jean Dark Helena Rubinstein
BIM-Valp Jean Dark gentleman Gere
Bästa Junior Jean Dark Fidji Fuirinus
Bästa Unghund Jean Dark Claude Montana
Bästa Veteran hanne CH SPH II LP Korad Jean Dark Exlusive Echo
Bästa Bruksmeriterade CH LP SPH III Korad Jean Dark Ellen Betrix
Bästa Avelsgrupp Jean Dark Elisabeth Arden
Bästa Uppfödargrupp Kennel Jean Dark / Valp och vuxen

Rolig kuriosa var att det var Jens Kollenberg som dömde, världeberömd för sina fantastiska dobermann på kennel V Norden Stam.
På kvällen höll han ett otroligt intressant föredrag om rasen, och många sanningar och råd som vi fick har jag haft med mig ändra till dags datum.

3 kommentarer:

  1. Till dess du skriver en bok om rasen ;-) Finns det nå intressanta föredrag eller liknande att gå på för att lära sig mer om rasen, på en mer djupgående nivå som du känner till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det finns alltid en massa kunskap hos andra, framförallt tror jag de gamla uppfödarna sitter på en massa information och intressanta erfarenheter de skulle kunna dela med sig av.
      Det gäller liksom "bara" att få ut det.
      Du får väl laga till en brakmiddag och bjuda alla gamla goda uvar! ;-)

      Radera