söndag 17 mars 2013

CERT & BIM!!

Vi har varit i Danmark!
Upplevt våren, eller iallafall fått en försmak av den, njutit av att dra fötterna efter oss i grus, lyssna på det så-länge-sen-men-bekanta ljudet och känna svaga, men ändå, solstrålar i ansiktet.

Vi anmälde till en liten, trodde vi, utställning. Typ en sådan där som är inhyst i en gympahall med dragiga golv, unken luft och iskyla från de öppna dörrarna.
Men det var fel, fel, fel.

Efter att vi rullat in på parkeringen krockade vi nästan med en kamel. En K.A.M.E.L!
Han, kamelen alltså, hade ett JÄTTEhuvud, två jättepucklar och en jättekropp. Det stora djuret vankade fram i maklig takt, och tycktes inte bry sig särskilt om alla som stirrade på honom. Han släppte några megakorvar (typ modell svarta badbollar, fast stinkande....) och spred en, hm, oangenäm lukt efter sig....

Det visade sig att utställningen hölls i en stor, rymlig och väl tilltagen hall. I de angränsande hallarna fanns också en stor kattutställning (dit man inte fick gå med hundarna), en trädgårdsmässa, en husdjursmässa och en viltmarksmässa! Jösses amalia.
Vi delade med andra ord hall och weekend med en hiskans massa arter;
Kaniner, marsvin, höns, duvor, minihästar, miniåsnor, kameler, ormar, sköldpaddor, getter, får, alpackor, nykläckta papegojungar, falkar, ugglor och känguruungar.
Jag har säkert glömt något, men då får jag väl återkomma :-)

Lördagen vann vår fina Luna öppna klassen och slutade som trea bästa tik. Vi deppade inte särskilt mycket, utan funderade mest på hur vi skulle smuggla en alpacka över gränsen och hur snabbt husse skulle hitta den om vi gömde den i stallet? :-)
Papegojungarna skapade också ha-begär och den egyptiska hornugglan fotograferades på dotterns arm för en liten peng och vi tyckte allt var spännande.

Dagen efter upprepades proceduren, vi tittade på kycklingar, klappade på hästbebisar, trånade efter söta små lamm, långhåriga åsnor och förfärades över mannen som stekte maskar, åt och bjöd oss alla att smaka.

Vi ställde ut också - och så fick finaste Luna med Felicias flinka hand sitt första danska cert och slutade som bästa tik och BIM!

TACK Tobias på kennel Bonniveras för trevligt sällskap, och stort grattis till fina Lamberts resultat!

Felicia och Jean Dark Lady In Red
BIR Clezel´s Camerooney och BIM vår egna Jean Dark Lady In Red
Domare var den spanske Mr. M Baskara Soto
Stort GRATTIS också till CH Bonnivera's Egre'gius som fick CERT och BIR på lördagen
och därmed blev Dansk och Nordisk CH! 

Här är mamma sköldpadda, åtta år gammal

Och här är hennes baby, fyra veckor gammal. 
Hornugglan från Egypten var en tjej

Felicia fotade sig med en egyptisk hornuggla på armen

Knappa månadsgamla mörkröda arababysar...
Uhhhhhh, vad jag ville ha en liten skruttis... :-)
Den här killen bajsar vääääääärldens största och mesta bajskorvar.
Skk.s eminenta gröna påsar räckte bara till en promille av dem... 
Helgens "kock" (?) stekte mjölmaskar, kryddade och åt glatt.
Flera i publiken fick smaka, och enligt dem var det riktigt gott.
Själv kände jag att jag helst var utan.... 
För första gången i mitt liv har jag sett en falk på väldigt nära håll...
Fantastiskt vacker fågel!
Så här blir arababysarna när de växt klart, fast detta är blå gul ara,
de små sötnosarna blir mörkröda sedan. ÄNNU finare :-)


Hur suddig bild som helst...
Men ändå :-)
Här är världens sötaste alpacka, miniåsna (KOLLA öronen!!) och små minihästar med på samma bild. 


Slempropparna får väl vara med också...
Jo, jag VEEEET att ormar inte är slemmiga.
Men jag gillar dem inte. Inte.
Det kryllade av ormar etc. De var så fula att jag inte hann fota de söta kameleonterna. För jag gick. 
Vässa ögonen och titta noga.... Här inne i mörkret ligger en känguruunge.
Den lilla, som ändå blivit rätt stor, hade en mamma som kastat ut den ur pungen.
Hen hade fått en människomamma, som nu jobbade på mässan, och då
fick lilla kängurun följa med. Hela mitt mammahjärta blev förälskat (igen) 

3 kommentarer:

  1. Grattis! Och habegäret tar väl aldrig slut...

    SvaraRadera
  2. Tack :-)
    Jag tror jag föddes med alldeles extra mycket habegär. Det är ganska enerverande..... Och då menar jag inte bara för min man! :-)

    SvaraRadera
  3. Låter, och ser ut som rena himmelriket! Grattis till Luna hälsar Bingo (som förmodligen skulle varit alldeles extra ohängt sprattlig om han varit i samma miljö med alla hundar o andra djur;-))

    SvaraRadera