tisdag 4 december 2018

Positiva tankar - Thailandsemester







Thailand verkar vara fullt av glädje, optimism och kärlek.

*

Maten
tillagas snabbt men omsorgsfullt, och med precisa fingrar.
Delikata, trekantiga bitar med trubbiga kanter ligger i en exakt klunga på en bädd av vitlök och peppar. Små, små lövtunna morotsstjälkbitar är skurna och blandade med kål, i färg och form, på en bädd av salladsblad.



Allt toppas med söta rosa, röda och lila sommarblommor till pynt.
Riset, format som ett hjärta, sätter kyparen på ett diskret fat bredvid oss, och serverar samtidigt kompisen den äventyrliga drinken i olika färgnyanser och förstås med nedstuckna små tunna paraplyer och fantasifulla blommor även här. Det ser fantastiskt ut, o h jag överväger några korta sekunder om jag kanske ska börja dricka ändå?

*

Till varandra
Vi möter någon. På stranden. I butiken.
På restaurangen eller när vi nästan krockar i taxikön.
Alla bugar lätt på nacken i ett sa wat dee ka och håller ihop händerna framför bröstet. Ofta kommer det också på engelska, - How are you, och vi svarar, - Fine, How are you?
Då tar de sig tid, möter våra ögon och berättar och byter några ord, några fler ord än bara en hälsningsfras.

*

Kärlek
Jag ser dem en bit bort, han och hon, som bara ser varann.
De promenerar hand i hand längs strande, med ögon som bara ser den andre och kanske en sudd av havet. Hon lutar sitt huvud mot hans axel, och så vandrar de iväg i allt det vackra och ser så fina ut tillsammans.

*




På restaurangen
går han en sväng. Stannar vid ett bord och sjunger Abbas Chiquitita för oss på klockren thaiengelska
 - Chiquitita tell me vats wråååååånng!!
Der is no way you can deni it
I can see yule so sad so quieeeeet!


Han bugar djupt när vi ler och klappar händerna, och förklarar att han måste sjunga för alla de andra gästerna också, och så strosar han bort mot ingången.
Han sparkar lite i sanden, stirrar ut mot havet och så ser jag honom plötsligt ta några snabba hoppsasteg med dotterns lilla bortskämda pomeranian. Han jagar henne lättsamt förbi strandlyktan och skrattar högt när den lilla fluffbollen bjäbbar mot honom med hög röst.
Hon tar sats mot honom och hoppar upp i hans famn och så har de sprungit klart. Han kramas försiktigt med den lilla kroppen och återgår sedan till att ta emot gästerna.
-Welcome Madam. Welcome Sir! -We have vely delightful flesh fish tonight. Grilled extra fol you, yes?
Gitarren hänger över hans ena axel och han rättar till den rosa t-shirten innan han traskar vidare till nästa bord för att sjunga ytterligare en trudelutt

*

Blommor
Det växer iögonfallande och vackra blommor överallt. De är fulla av liv och färg och kraft och jag stannar ofta och bara njuter av dem. Insuper alla detaljerna, och lovar mig själv att minnas hur de ser ut och vilka färger som blandas i dem.
Förstås klarar jag inte det. Men jag njuter av stunden!

Thailändarna smyckar det mesta med blommor. Sin ytterdörr.
De små templen som finns överallt får en mängd nya friska blomster varje dag.
På nästan all mat och en hel del drickor drickor hittar man också söta blomdekorationer, och förstås på värmeljuset som sprider doft och trivsel på toaletterna.
Nya buketter varje dag smyckar trappan till hotellet och på våra sängar ligger små handuksdjur, vikta med lätta fingrar av den lilla hotellstäderskan med det hemlighetsfulla leendet. Förstås sitter det en vacker blomma på djuret också.
Soptunnorna ned mot havet är alla prydda med dagens blomma och färg och kanske också en liten frukt.




*

Äta djur
Vi beställer hummer. Kanske? Vill vi ha det?
Servitrisen berättar att vi ska få välja.
Hon pratar pris och storlek. Och koka, grilla, steka eller vad sade hon nu då, egentligen?


Jag kastar en blick mot akvariet där dagens fångst lite missmodigt traskar omkring och längtar ut till havet och friheten igen.
Jag gillar verkligen hummer.
Men inte att den måste dö. Och gör det ont?
Mmm, kompisen berättar om hur de kokade kräftor på landet när hon var barn.
Hon rynkar ögonbrynen och sitter tyst och minns. Säger att det känns dåligt hur de liksom bara sådär, pytsade i dem i kastrullen..... och kokade dem.
Från liv till död på ett dåligt sätt.

Servitrisen försöker lotsa tillbaka oss i samtalet. - Lobstel yes?
Kompisen förklarar att jag vill ha det, men undrar om de kokar den direkt? Om den kanske blir ledsen, Hummern?
Den nätta thai servitrisen ser på oss med snabb och förvånad blick.
- Oh no! We dont do dat! Nonono! - We put a chop in his neck. And den hi is ded.
- Vely quickely Madam. Oh, no. We dånt wånt hem to suffer. Ånly eat him.
Hon ler och gestikulerar och visar igen.
Vi ler också. 


Kompisen njuter av sitt glas vin och jag bestämmer mig till slut, och kan sen lätt konstatera att kycklingen med kokos och grönsaker var galet god
Och Herr hummer i akvariet fick fortsätta spatsera lite till.



*




Kroppen
Vi ligger på varsin brits och det är dags för dagens massage. Den kostar inte många kronor och ger våra kroppar en timmes ordentlig genomgång.
Min massör är inte helt klar, och har medan hon arbetar färdigt med en annan kund, lagt mig på mage, under en örtdoftande schal som känns varm och behaglig.
Ett stenkast nedanför oss lever havet sitt stillsamma eftermiddagsliv och solen går ner i en kaskad av rosa, lila och blått. 

Jag somnar nästan av vågornas monotona ljud.


Kompisens massör har just torkat hennes fötter efter det obligatoriska fotbadet, och hon ligger också under ett tunt sarongliknande tygstycke.
Hon har ont i musklerna och har visat honom var hon behöver hjälp.
Han fyller händerna med olja och sätter sig tillrätta bakom, och över hennes rygg, och så stannar han upp i det jag sett flera massörer göra här i Thailand.

Han sitter alldeles stilla någon minut, böjer på huvudet och sätter ihop händerna och bugar lätt för hennes kropp.
Och sedan börjar han arbeta.

Snart är det min tur, och jag ser förstås inte min massös, men tänker att hon kanske också  hälsar -eller vad de nu gör?- min kropp på samma vis, innan hon startar sitt arbete.
Det känns ganska fint att tänka på.

*

Mera kärlek
Jag ser sporttjejerna i poolen sent på eftermiddagen när de badar. Det skymmer ute, och vattnet glittrar hemlighetsfullt blått. De simmar i kapp, leker och håller hårt i varandra när de tror ingen ser.
De ser stjärnögda ut, glada, och fast de är simmartjejer med solsken i blick, verkar de nästan kunna drunkna. 

I varann. 


*

Jag såg ett så klokt och fint citat som min dotter lagt ut, och jag vill att dela det här; 
" Hi, it's a simple word. But it's how love starts. "

💗

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar