onsdag 13 december 2017

Statligt - HUND


Avel på tjänstehundar. 
Detta har jag funderat massor på genom åren. Jag har funderat över de enorma kostnaderna, hundarnas många gånger hårda liv och leverne, förarna som jag tycker borde få mer utbildning, stöttning och hjälp.

Jag har förundrats över att man så lättvindigt köper hundar som man inte har en susning om hur de växt och fötts upp.

Och jag har tänkt mycket över att vi, i dessa utbildade tider vad gäller känslor, tycks ha glömt att hundar inte är maskiner, utan levande varelser som ger mer, massor och mycket och de får mycket tillbaka.

Jag har lyssnat till alla programmen, och det känns inte bra i magen. Min sluttanke är att det är en konst att avla, och bara för att man är bra på bruks på elitnivå, för att man tävlat VM i hockey eller EM i fotboll är man kanske inte lämpad att vara överkucku vad gäller till exempel uppfödning.

Det är liksom för mig en självklarhet att om man ska avla fram elithundar, i vilken gren man nu tänker sig vara viktig, så måste man vara bra på avel.
Riktigt bra.





LYSSNA TILL RADIOPROGRAMMET HÄR 

ELLER KLICKA HÄR OM DU HELLRE VILL LÄSA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar