söndag 17 juli 2011

Guess har rest till Nangijala

Ja, så har Korad Jean Dark Guess lämnat jordelivet, och rest till Nangijala. Han hade tyvärr den fruktade sjukdomen DCM, något många av våra underbara dobermann drabbas av.

Helt frisk (trodde vi) bad jag matte Ulrica att hjärstscanna honom för något år sedan, tanken var att han skulle få para en av våra tikar.
Tyvärr fick vi tvåbenta oss en hemsk överraskning - Finaste Guesseman var sjuk.

Det är svårt att få ett så tungt besked om en älskad vän, och vi har alla tänkt på, och lidit med Guess familj under deras jobbiga tid innan han gick bort.
Att veta att ens hund är obotligt sjuk är svårt och tungt att leva med dagligen, under lång tid.

Jag hoppas dock att vi alla kan komma att minnas den härliga och ståtliga bruna hanen Guess, hans fina vinster i ringarna, hans vänliga och sociala sätt mot oss människor, ja hela hans underbara dobermannväsen, med ett leende, och inte bara tårar.
Jag hoppas vi alla kan fortsätta hjälpas åt att arbeta med varandra, mot DCM.

Häromdagen såg jag en diskussion om DCM. En diskussion där man som så ofta använder sin sorg och frustration till att utse en syndabock.
När det gäller våra husdjur blir det ofta uppfödarna.

Det tycker jag är synd och väldigt olyckligt. Ingen uppfödare vill alls skapa sjuka djur. Alla uppfödare jag känner till försöker göra sitt bästa, och avla så sunda djur man bara kan.
Om det fanns 100% tillförlitliga DNA tester och andra hjälpmedel vore vi många som stod i kö för att använda oss av dem. Just nu finns inte det. Det finns inte ens helt fria linjer från hjärtfel. :-(

En vän jag har sade klokt för en tid seadn - ”Men Jeanett, det finns ju sådana här sjukdomar på humansidan, hur tror du att ni hobbyupfödare på hund skall kunna utrota den Dcm på egen hand”.
Och det är sant. Än har vi inte lyckats få bort den, men vi jobbar på det. Så gott vi kan. Och under tiden är jag övertygad om att vi behöver hjälpa varandra. Inte pekpinna och bli arga.

Mina tankar idag går till bästaste bruna ChokladPrinsen Guess. Änglarna har många fina vovvar där uppe i sin himmel nu. Hämtade från jorden alldeles för tidigt…………………

Ulrica, jag gråter med dig, och jag kommer aldrig att glömma Din underbara hund!

6 kommentarer:

  1. Fredrika Essgärde17 juli 2011 kl. 21:48

    Jag har tittat på många kennlar då jag är ute efter en liten Chinese crested. Det finns många fina hundar där ute men av alla uppfödare jag tittat runt mellan har jag fastnat för dig Jeanett. Varför? För att jag regelbundet läser din blogg och ser hur du brinner för att avla på friska och sunda djur. Du verkar gärna testa djuren en extra gång för att risken att sjukdomar ska spridas vidare ska vara så liten som möjligt. Som eventuell valpköpare uppskattar jag det då du är väldigt mån om att jag inte ska behöva mista min familjemedlem i sjukdom som skulle kunna förhindrats. Givetvis upptäcker man sjukdomar i alla fall, och som du säger så finns det inga 100% tillförlitliga DNA-tester, men du gör i alla fall allt du kan och det är det som betyder!

    Jag hoppas att Guess har det bra där han är nu och jag tycker det är starkt av er uppfödare att kämpa på så som ni gör! :)

    SvaraRadera
  2. kunde inte ha sagt det bättre själv!

    SvaraRadera
  3. Vet inte vad jag ska säga!!!
    Därför säger jag bara -LEDSEN.
    DENNA FÖRB-E SJUKDOM:-(((((((((((((((((

    SvaraRadera
  4. Finaste Guess, vi lider med Ulrica :(. Men tack gode gud för att du ber alla ägare att hjärtscanna dina avelsdjur och därigenom upptäckte det här eftersom han inte visade några som helst symptom. Därigenom fick han mediciner som förhoppningsvis förlängde hans liv även om det det blev alldeles för kort.

    Jag tror på scanning varje år, vare sig man är uppfödare eller "vanlig" valpköpare. Det är allas vårt ansvar att hjälpa rasen framåt. Inte för att det hjälper just nu i Ulricas stora sorg utan för den nytta det gör för rasen i framtiden.

    Stor kram till dig och Ulrica! Kämpa på Jeanett!

    SvaraRadera
  5. Vad sorgligt att höra, lider med Guess familj:-(.

    SvaraRadera
  6. Näe, vad fruktansvärt tråkigt! Jag lider någonting fruktansvärt med Guess familj. Jag vet hur det är att mista sin allra bästa vän i förtid pga sjukdom. Det är så svårt och så jobbigt. Stora kramar till er!!! Så blir jag som vanligt väldigt trött på alla som ska skriva en massa skit - jag hatar sådant skitsnack! Vem tror att en uppfödare vill att hundarna ska bli sjuka? Vad är det för sjuka tankar?? Vi vill ju alla arbeta för en frisk ras. Håll ihop och på det viset nå målet för friskare hundar.

    SvaraRadera