fredag 15 november 2013

Greyhounds är ju dumma i huvudet

Ja, det vet ju alla. Alla utom jag (och några dårar till i vinthundsvärlden som ränner runt och har greyhounds) Så ungefär gick tongångarna när jag luftade ideerna om att jag kanske skulle skaffa mig en liten harkranksbaby. Ja, faktiskt så var det nästan bara vad jag fick höra.

Greyhounds är nämligen (håll i er gott folk!)
* Fula
* Osmarta
* Korkade
* Dåliga mentalt
* De bits (?)
* De bara jagar och går inte att ha lösa
* De är så tråkiga att de är döda i temperamentet
* De bara går sönder
* De har ingen personlighet

Nähä.

Det här trodde ju jag på ett tag. Faktiskt ett ganska långt tag. Jag skaffade whippets och njöt av dem (underbara hundar) i tiotalet år, och sedan var jag utan vinthund i minst lika många år.
Och sneglade på alla vackra greyhounds och deras människor. Människorna såg ju normala ut? Konstigt, om nu hundarna var så knasiga.

Åren gick och jag lärde mig att man inte skall tro allt man hör. Sanningar är spännande, men inte alltid den enda sanningen.

Jag lärde mig att Greyhounds är
* Nobla (Öhhhh, en sanning som kanske inte heeelt överensstämmer med verkligheten i Vita Huset)
* Trogna
* Snälla
* Tåliga
* Kloka
* Humoristiska
* Lydiga
* Lata

Och så köpte jag mig en greyhound. Twiggy.
Efter att ha väntat i nästan 20 år har jag fått en underbaraste, underbar varelse. En hund som nästan kan tävla med världens bästa ras - dobermann :-)

Twiggy kom in i vårt hem som en stormvind och hon fladdrar helst runt och liksom bara lever.
Hon njuter av varendaste sekund, myser i soffan, älskar att springa över fälten, pratar med oss tvåbenta, kramas med barnen och trampar på katterna.
Hon är vänlig, påhittig, tillitsfull, kommer när man ropar (japp, varendaste gång ) sabbar en del i huset så jag blir galen, och är nobelt kräsen vad gäller hundmat.

Att leva med greyhound är inte som att leva med dobermann, men raserna är faktiskt ganska lika. Förutom det där sista, det med att greyhounds inte är så smarta. För det är de ju inte. ?
De är till exempel inte lika benägna att samarbeta - läs träna- med oss tvåbenta som en brukshund. Men betyder det att de är dumma?
De är inte lika benägna att vara till lags - är hunden dum då?

Jag vet inte.... Twiggy är faktiskt ganska lik våra dobbisar, fast mer "Dobermann/Light" om ni förstår hur jag menar.

Och när hon bestämmer sig för något då gör hon sitt bästa för att få som hon vill.
Klicka här och Ta en titt på TWIGGY och hennes hyss



<3 



4 kommentarer:

  1. Näe jag tycker inte en hund är dum för att den inte samarbetar eller inte är till lags. Möjligen egensinnig. Men det är bara min uppfattning! :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig beskrivning av Twiggy! Jag har ingen erfarenhet av Greyhounds, därför är det extra roligt att läsa det du skriver. Lycka till med din härliga Twiggy! :-)

    SvaraRadera
  3. Det finns en duktig Greyhound som tävlar i HtM, den verkar inte ha haft några problem att lära sig positionerna, och inte rusar den av planen heller trots mängder med störningar - och så är den SÅ vacker att se i rörelse!

    SvaraRadera
  4. Jag har några ggr varit inne på att köpa saluki, men inte riktigt där än...men en dag har jag iaf en black grizzle saluki...hursomhelst så har jag läst på om hundrasen. Salukin är inte heller överrepresenterade inom bruks/lydnad, men de e knappast dumma utan "bara" omotiverade. Som ägare får man leta länge med belöningar liksom byta ut belöningen för att hunden ska fortsätta vara motiverad. Gissar på att samma sak gäller greyhounds :-)

    Synd att vissa raser, både katter å hundar, hamnar under kritikluppen så hårt.

    Alla raser har ju sin charm å vissa briljerar lite extra ;D

    /Sari

    SvaraRadera