måndag 4 november 2013

Det här med namn

Ja, detta med namn tycker en del uppfödare är viktigt. Jag tillhör dem.
Namn är kul, viktigt och ofta fint.
Vi på Jean Dark döper våra dobermann till parfymnamn och har aldrig frångått detta.
Kineserna får namn efter sångtitlar, pinnarna mat och dryck.
Siameserna döps efter sagofigurer och sphynxarna får fina namn från olika kändisar.
Vem har tex en naken Dolly Parton hemma, förutom vi ;-)
När vi köpte vår greyhound från kennel Sobers önskade vi att hon skulle få heta Twiggy, men hon fick bli en Trussardia i pappren. Det är fint det med, och Twiggy heter Twiggy till vardags.
I officiella sammanhang är det Sobers Trussardia som gäller.
För uppfödare är sådant viktigt. Även titlar på föräldradjur och släktingar vill man gärna ha med.
För det ligger hårt arbete bakom.
Själv kan jag tycka det vore bra om jag levde som jag lärde.
Men det gör jag inte. Stackars min uppfödare.....
Här upptäckte kompisen och dottern vad jag anmält vår fina vinthund som.
Och tja, vad skall jag skylla på?
Att jag är oerfaren?
Att jag inte haft hund så länge?
Att jag är ovan att anmäla hund utomlands?
Äh, jag kommer inte på något. Finns ingen ursäkt.
Jag fick förnedra mig och krypa till korset och be den stackars uppfödaren om ursäkt.
Tur hon verkar ha mycket tålamod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar