torsdag 28 november 2013

En förlossning

Jag fick se en förlossning igår, och den kändes ...
stor.
Under åren vet jag inte hur många förlossningar jag egentligen fått uppleva, alla stora på sitt sätt. Men detta var mäktigt vad gäller olika betydelser.

När våra små föds kommer de i alla möjliga och omöjliga tillstånd.
En del försöker dia nästan innan de kommit ur sin fosterpåse. En del behöver några minuter att ta igen sig innan de vaknar till liv så att säga.
Och en del är nästan halvdöda. Dem försöker vi slunga igång, massera och vi nyper dem ganska oömt i nacken.
För den oinvigde ser det hårdhänt ut, men det behövs lite bestämda tag för att få igång en liten som liksom inte vill.

Och när jag ser den här filmen.... Ja, nog fattar jag att en elefant tål hårdare tag än en kattunge/hundvalp. Men, visst var det här lite annorlunda.
Duktig mamma, kvinnor kan! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar