fredag 2 maj 2014

Vita Huset - Mera frågor

Jag har fått en hel del frågor om Vita Huset och vår uppfödning. Här kommer några svar



Fråga: Vad är Vita Huset?  
Svar: 
Vita Huset är vårt hem och vårt företag. Vi bor i Vita Huset och där bedriver vi också vårt företag, Vita Husets Hund och kattpensionat Klicka här och besök vår websida


När vi köpte huset för snart åtta år sedan var där en bilverkstad, och jag föll direkt för huset som är jättecharmigt inuti, men också för möjligheten att ha hundhotell inne i huset. Tanken på att ha en massa hundar i en lada 300 meter bort tilltalade mig inte, utan jag gillar att de fyrbenta kan bo i samma hus och höra oss och allt som händer i familjen när vi inte är tillsammans med dem.
Undervåningen gjordes således om från bilverkstad till hundpensionat. Vi har också en avskild kattavdelning där vi spelar lugna favoriter och ingen kisse ser eller möter några av vovvarna.

Fråga: Varför heter det Vita Huset? 
Svar: 
Huset hette Vita Huset när vi köpte det, och det var också adressen. På senare år har Skattemyndigheten ändrat adressen till alla här ute, så numera är det officiella namnet något annat, fulare.
Vi använder det gamla, då det är företagsnamnet och det som vi vant oss vid.
Dessutom är vi tjuriga :-)

Fråga: Vilka bor där?
Svar: 

Vi såklart :-)
Husse som jobbar med basket på heltid. Resten av tiden är han kennelpojke på Panget.
Tre döttrar i varierade åldrar, två går i skolan och en jobbar. Siste man är en kvinna, och det är jag. Min vardag tillbringar jag på Vita Husets Hund och Kattpensionat tillsammans med Jenni som också jobbar där.


Fråga: Varför heter er kennel Jean Dark, var kommer det från? 
Svar: 
Jag har alltid fascinerats av den unge franske Jeanne d´Arc. Svarta hundar gillar jag också och husse var smart där för knappa 30 år sen och skapade ett kennelnamn som passade mig som handen i handsken. Halva mitt namn är ju dessutom med.
Enda dumma är att det är husse som kom det. :-)

Ett axplock uppfödargupper från Jean Dark. Oj så KUL vi har haft! :-) 


Fråga: Har ni uppfödning av mer än hund? 
Svar: 
Jag har haft kennelnamnet Jean Dark sedan 1987 och fött upp dobermann 27 år och under en tioårsperiod även dvärgpinscher.

Här vann vi uppfödargrupperna på Svensk Vinnare 2008 

2014 gick mellandottern Felicia in i kennelnamnet och vi har numera dobermann och chinese crested på menyn.
Under slutet av -80 talet bestämde jag mig för att föda upp och leva med världens bästa kattras - Siamesen och sedan dess har vi också Siames & Oriental som vi föder upp under prefixet Jean Dark.

Jean Dark ungar 

Eftersom vi också alltid vurmat för de fantastiska nakenkatterna har vi även dem, och med jämna mellanrum har vi också små gummiungar här hemma.

Förra året gick en DRÖM i uppfyllelse - jag fick även prefixet Jean Dark på Amerikansk Miniatyrhäst och vår första föl föddes - Jean Dark Silver Lining "Blixten"

Jean Dark Silver Lining
Blixten 2 dagar 

Fråga: Hur många djur har ni?
Svar: 

Det varierar.  Men här är ett axplock av dem;

Kongur Islandshäst.
Yngsta dottern Sofias favvokille. En av dem iallafall :-) 
Luna, Snö och Saga
Chinese Crested Dog. Mattjuvar, busungar och mellandotterns Ögonstenar

Jean Dark Happy, siames
Jättevinstrik och kändis i kattvärlden.
Bortskämd, älskar smör och skinka
 Här hemma bara allas favvo <3 

Ivy - Dvärgpinscher
Vita Husets Veteran och egenutsedd Polismästare.
Vaktar, skäller och håller ordning. Min privata lilla stalker. 

Florida Amerikansk Miniatyrhäst
Rolig, påhittig och kan lika många trick som en vältränad cirkushund

Jean Dark Annies Song "Annie" Chinese Crested Dog
Vår påskpresent till oss själva och dotterns hopp på framtiden

Jean Dark Zsa Zsa Gabor "Isa" sphynx kattunge
Yngsta dotterns älskling som alltid vill sova under täcket

Karma - Majsorm.
Äldsta dotterns kramdjur.
Jag är skeptisk. Men hon är fin att titta på. Med glasruta emellan

Sobers Trussardia
"Twiggy" - Greyhound
Vår mesta BUSE. Nobel på bild och en virvelvind i hyss in real life
Högt älskad och omhuldad.. När hon inte äter husses glasögon (hittills fem par) 

Jean Dark Victoria - Siamesbaby som alla vill gulla med.
Hon går från famn till famn När hon inte hänger i gardinerna :-) 

Blidfari, alias Nemo - Islandshäst
Äldsta dotterns MEGAögonsten

Blixten - Amerikansk Miniatyrhäst
Allas lilla Älskling som nu börjar växa upp och bli en vrålbusig unghingst. 
Tania - Dobermann
Mattes stolthet och husse Älskling


Marty Kameleont, heltidsanställd flugfångare
Garanterat den läääängsta tungan i huset! 
Jean Dark Xavier Dolan  - Sphynxhane
Nybliven Champion och pappa till sina första barn
Bella kanin har vi också
Jag hittade ingen bild på henne så jag tog en på hennes söta dotter från förra året 
Och här är Vita Huset en vintrig, kall morgon i Januari 

Slut på Frågestunden

1 kommentar:

  1. Åhhhh vilka vackra Jean Darkare!!

    Ställer mig redan nu i kö som intressent för en kattbaby om JD Victoria får babysar n vacker dag :-) Lite väl långt i framtiden, men ja´epp :-)


    SA-VE + Rosetta + Silvermist :-)

    SvaraRadera