torsdag 29 maj 2014

Selfien x 5

Idag är det sista dagen i Frankrike. Vi har haft en fantastisk resa, med underbara dagar, upplevelser och förstås, fullt av glada minnen som vi fyllt våra hjärnor med :-)

Dagarna i Belgien bodde vi hos två olika familjer, båda -förstås- dobermannentusiaster.
Sista dygnet var vi bara tvungna att ta en "Selfie", något jag förövrigt aldrig gjort, och förmodligen sällan i framtiden kommer att göra.

Jag tycker bilden både är speciell och härlig då den visar fem riktigt trogna rasentusiaster. Alla har eller har haft uppfödning av dobermann, och jag får nog säga att alla har satt en stark prägel på just sin uppfödning av dobermann.

Mest av allt har Eveline och Roland, kennel Roveline gjort. De föder inte upp mer, men finns fortfarande med i vår dobermannvärld och jag träffar Roland nästan varje år på de stora utställningarna. Genom åren har Eveline och Roland blivit goda vänner, mentorer och inte minst bistått med generösa råd, tankar och gett av sin kunskap och de har en stor del i mångas start som uppfödare av rasen.

Vem minns tex inte Hiya Hebe, Lema, Lady Levina, Orson, Shohun, Lucifer Van Roveline? Helt fantastiska hundar som finns längre bak i många av våra egna hundar. Det finns många fler, och en stor del av dem har gjort en start för andra uppfödare. Testa att googla fr du se ;-)
Själv har jag byggt mycket av min avel på Jacques V Roveline som föddes i april 1985. Vi har fortfarande fryst sperma efter honom, och han finns i nästan alla kennel Jean Darks hundar.
(Titta bla på Jean Dark Jean Jacques, Elisabeth Arden, Explosive Esso S och Exlusive Echo)

En annan känd profil på bilden är Lynn Glass, kennel Gaindyke.
Hon och hennes man, John Hull, var båda domare, och hade en enorm framgång förr om åren i Skottland där de verkligen väckte intresset för den europeiska typen av dobermann, främst genom sina fantastiska importer Vicky och Vito V Roveline.
Sedermera flyttade de Frankrike och fortsatte sin framgångsrika avel där. Tyvärr finns inte John längre med oss annat än i våra hjärtan. Han var en mycket speciell människa, och jag är enormt tacksam att jag fick känna honom genom åren.

De sista två på bilden är Felicia, och förstås jag själv. Kennel Jean Dark 

Hundvärlden är härlig!! Jag har gamla, trogna och underbara vänner i den, den gör så att vi får resa, uppleva saker, och inte minst utvecklas och träffa en massa härliga och spännande människor :-)


5 x glada Selfies :-) 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar