lördag 24 maj 2014

SUR-T

Kul att åka till Frankrike, fast mindre kul att lämna värmeböljan, solen och högsommarvärme för att åka till varmare breddgrader - där det är kallare.
Vi kompensationssov länge, jag vet inte när jag gick upp kl 9 sist?? Lyxigt!
Utanför vårt fönster ligger en koloni av söta ankor, det ser idylliskt ut och jag går inte nära, vill inte riskera att trampa i deras hmhm.

Långsam sminkning och flanerar upp till huvudbyggnaden där frukosten serveras. Ingen är där förutom en ung dam som blir högröd i ansiktet och svettas som en gris när jag tilltalar henne på engelska.
Hon stammar fram escuse moi hela tiden, och flyr när jag frågar efter frukost. Efter en så lång stund så jag tror hon kommer med lunchen är hon tillbaka och skakar på huvudet. NO breakfast.
Va?
Jag frågar igen och den unga damen blir blixtsnabbt pijonröd i ansiktet igen. Hon viftar med både armar och ben; NO BREAKFAST! Sorry. Sorry. Sorry.

Hm. Ok. Jag tittar på henne och frågar om jag iallafall kan få en kopp te?
Hennes tidigare mörkröda ansikte och svettiga kropp blir än mer ansträngt, och jag förstår att vi inte kommer att få någon fransk frukost idag.
I Frankrike äter man tydligen frukost senast kl 9, iallafall på det här hotellet, och man bör absolut prata franska med hotellpersonalen.

Den rödansiktade har fått support i form av ytterligare två hotellmedarbetare. Den ene står bakom dörren, på vägen in till nästa rum och kikar fram. Den andre i givakt framför mig. Duon ser lika nervös ut som sin medarbetare.
Ingen av dem pratar heller engelska.

Dottern och jag tar varandra under armen och går.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar