fredag 4 oktober 2013

WOW för hästar!


Florida med bästa kompisen, dobbistiken Tania. Alltid pigg och glad

Det är spännande med djur. De är olika oss, olika varandra och förstås olika sinsemellan. Ända sedan jag var barn har jag älskat alla sorts djur, och den stora drömmen har förstås alltid varit HÄST. Precis som många andra småtjejer red jag, ryktade, ledde, lekte häst och andades häst. Jag fick förstås ingen egen, och ända upp i typ tantåldern som jag är i nu, har jag drömt om en egen häst. 

För ett år sedan kom så de två första!!
Juliet och Florida är två amerikanska miniatyrhästar, en ras som alltid har tilltalat mig. Helst och mest står förstås en arab eller frieser på önskelistan, men kanske får även jag hejda mig :-)

Våra fina små ston kommer från Danmark, Juliet är född i USA, och båda har intressant stamtavla och prydlig exteriör.
De flyttade in i Vita Huset och tog oss med storm! För inte visste jag att hästar är som häst-hundar?

Juliet kom till oss med en liten hemlighet i magen, han föddes för tre månader sedan, och vi döpte honom till Blixten.
Läs om Blixtens lite annorlunda och tidiga födelse HÄR
Plötsligt hade vi tre hästar. Husse som alltid i alla år, försök freda sig mot fler djur än man måste ha (typ två) blev blixtförälskad och vägrar sälja den lille Prinsen. Så han skall stanna tills vidare.

För egen del tycker jag det är fantastiskt spännande att få leva nära ytterligare en djurart, och redan har jag läst mig massor.
Förstås visste jag att hästen inte av en slump har blivit en av människans bästa vänner. De har något speciellt, magiskt och vänligt, vackert som tilltalar oss tvåbenta.
Men jag visste inte att de var så sociala, nästan som en hund-häst.

Florida, vårt minsta sto åkte i början av sommaren tillbaka till Danmark för att träffa snyggaste hingsten.
Det gjorde hon också och många veckor senare fick vi äntligen hämta hem vår fröken (numera fru) och börja längta och planera för ytterligare en liten babyhäst i Vita Huset.
Bara timmar efter att vi kört in på uppfarten började Florida brunsta. Så var det med det.
Äldsta dottern letade och letade och envist gav hon sig inte. Hon ville ha en liten nästa sommar, och så kom det sig att vår sötnos fick åka på ytterligare en kärleksresa. Fast lite närmare. Och så var vi utan henne igen. Trist..
Hursomhelst blev det ingen date, för brunsten lös med sin frånvaro och efter ytterligare knappa två månader fick vi hämta Florida igen.

Spännande att hämta henne!
Hon gick i en hage med många kompisar. Längst bort förstås. Vi traskade på med grimma och grimskaft i handen. Babblade häst med hingstägaren och funderade över om vår lilla dam skulle känna igen oss.
Vi kände knappt igen henne – hon hade levt ett GOTT liv utan oss denna sommar, det kunde vi tydligt se. Spa a la Floridas modell hade hon tydligen varit på, för hennes kropp hade antagit enorma proportioner! Haha, vi skulle få hämta hem en liten knubbig shettis! :-)
När vi närmade oss ropade vi och strax tittade hon upp och slutade mumsa gräs. Dottern ropade ytterligare en gång – och Florida satte av i trav mot oss. Full fart på små envetna ben kom hon mot oss.
Kastade ilsket med huvudet och motade bort en nyfiken hästkamrat; ”Det här är bara MIN familj!”
Och så stod hon där och blåste oss vänligt i ansiktet, buffade med sin lilla nos och ville gärna följa med hem.

Häftigt!
Trots en härlig sommar på kollo med hästkompisar och enorma hagar ville vår lilla plutt hellre hem. Hon traskade glatt upp i släpet, mumsade hö hela vägen och bara var precis som vanligt så fort hon satte sina små hovar i Vita Husets stall och hagar.
Duktiga dottern testade hennes kom-i-håg dagen efter och jag måste säga att jag blev ytterligt imponerad! Hon kom ihåg varenda trick hon lärt sig och samarbetade mer än gärna.
WOW för hästar! 


Klicka här och se vårt lilla Charmtroll göra konster .-) 
Visst ÄR hon söt????? :-)))))) 





Hej, vad gör DU på min rygg? :-) 

2 kommentarer:

  1. Kul att Florida är tillbaka. Är Tania fortfarande bästis, eller har Twiggy tagit Floridas plats. Å andra sidan kan man ju ha flera bästisar. :-)
    Anita

    SvaraRadera