onsdag 2 oktober 2013

HUNDMAT



Det här med hundmat är intressant, alla hundar måste ju äta, och alla vi hundägare måste införskaffa maten. Jag tänker lite som Pippi Långstrump, ”Jag är ett barn, och det här är mitt hem, alltså ett ….. BARNHEM!”

Förtydligande:
Jag har en hund. Jag ger den mat.
= HUNDMAT!

Ganska enkelt egentligen.
Fast det är det inte, och det vet jag med. Vi tycker alla olika, och vi har olika tro, tankar och  ideologier kring detta med maten till våra hundar (och föralldel, katter också)

Själv ger jag torrfoder och har alltid gjort. Jag tycker det känns tryggt, hundarna presterar topp när vi tävlar, de lever generellt länge och ser fräscha och fina ut.
Jag gillar torrfoder :-)



Några av mina vänner säger såhär om torrfoder: 




De barfar sina fyrbenta. Och tycker förstås att det är det enda rätta alternativet. Att deras hundar mår bättre, är friskare och har bättre/mindre/finare (hur vet man det?) avföring än torrfodershundarna.
Med barf menar jag rått kött, eller färskfoder.
Ibland får mina kräsna hundar lite färskfoder. Det köper jag på zooaffären och kan blanda i lite i deras vanliga portioner. Uppskattat och gott verkar det som. Det är nog det närmaste jag kommer rå hund och kattmat? 






Förutom dessa två vanligaste matåsikter, torrfoder versus rått har vi här hemma hos oss ett hund och kattpensionat, besök oss gärna PÅ NÄTET HÄR
Alla möjliga och omöjliga hundar (och katter) kommer och bor hos oss när matte och husse är på semester. Och jag kan säga att en del har alla möjliga och OMÖJLIGA matvanor.

Tex bodde den truliga bulldoggen XXX hos oss en tid. Han hade med sig Class för en hel månad. Trodde jag, men det var vaniljGLASS.
Hans husse och matte var mycket noga med att han skulle ha en dl x 2 varje dag. Annars skulle han typ bli sjuk.
?
Vi hade labben XXX hos oss, och han hade med sig två ICA kassar med äpplen. Ett äpple morgon och kväll kvittrade hans glada matte. Samtidigt som hon funderade över sin hunds oroliga mage.
?
Vi fick besök av pudlarna som MÅSTE ha en skvätt mjölk varje morgon innan frukosten. Tre frolic var varje lunch och hundmat på burk till middag. Kvällssnack: En banan. (!) Annars trodde deras familj att de skulle få bristsjukdomar.
?
Och vi hade den stora och ståtliga varghunden hos oss två veckor. Han som bara åt FROLIC. För det var det enda han ville ha. (När jag hör sådant tänker jag i mitt stilla sinne att man får hoppas de inte har barn också, som vill knarka. För då måste de skjutsa in sin telning till plattan och köpa en sil?)
FATTA så dyrt med bara frollar till en 80 kilos hund. 
Eller vad en sådan välväxt herre kan tänkas väga?!! :-)

Vi har hundar här på Vita Husets Hund och Kattpensionat som har med sig knäckebröd, morötter, äpplen, päron, mjukt bröd och kokt pasta. Och en hel del till som man faktiskt knappt kan tänka sig?



Jag brukar tänka att vi människor är allätare – det kan man se bla på våra tänder. Och att vår vän hunden är köttätare – det kan man se på deras tänder. Ärligt talat undrar jag faktiskt hur det kommer sig att så många hundägare tycker det är så viktigt att deras hundar äter mjukt bröd, grönsaker och frukt?



Intressant detta med foder. Jag är förstås ingen expert, men som så många andra har jag mina egna tankar och åsikter, och förstås månar jag, precis som de flesta andra om mina hundar, och vill deras bästa. Jag tror också att många vägar går till Rom. Dvs hundar kan må finfint av både torrfoder och rått foder. Bara innehållet är bra. 


Här är gårdagens artiklar om rå hundmat:
Klicka här och läs Expressens artikel



Hur tänker DU? 

17 kommentarer:

  1. Jag tänker:

    Hundmat utan en massa tillsatser som spannmål, alger, vegetabiliska oljor, frukt och grönsaker... Så rent som möjligt. Har hittat både bra (och ganska billigt) torrfoder och färskmat som hundarna mår bra av. Har en hund som blir helt kass (både i päls och mage) av ett stort känt DYRT hundfoder, för det innehåller en hel del spannmål t.ex. Jag menar, hur ofta går en hund och repar av ett sädesfält...? :-)

    Jag har också varit med om en del pensionatsgäster, vars matrutiner får mig att tappa hakan... "En skiva formfranska med smör och leverpastej på, men kom ihåg att skära av kanterna så hen inte sätter i halsen!" är ett exempel. Det var det enda hunden fick till frukost... :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många matvanor finns det. Säkert för oss människor också. :-)
      Jag tror inte det är fel att ge mackor och annat, bara hunden får sin hundmat som bas.

      Radera
  2. Finns tydligen få saker som människor har så starka åsikter om när det gäller hunden som vad den ska eller inte ska äta.
    Om det faktiskt fanns ett hundfoder som alla hundar mådde bäst av hade det fodret antagligen konkurrerat ut alla de andra inom en ganska kort tid. Som det nu är verkar olika hundar fungera olika bra på olika foder.
    Vissa hundar verkar trivas bäst med att få samma foder varje dag, andra verkar uppskatta, och må bra, av variation.

    Sedan blir jag nyfiken: ni som driver pensionat - följer ni alltid hundens matschema. Minns när jag arbetade på ridläger och föräldrerna kom med listor över vad barnen åt och inte åt. När det inte gällde allergier struntade vi i listorna och serverade ärtor eller tomater eller kokt potatis till samtliga, och samtliga åt. Intressant ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet på spiken Åsa! Det finns olika sorters foder och våra hundar fungerar olika på maten. Det är precis min upplevelse också.

      Och ja, som svar på din fråga - vi försöker verkligen följa de scheman vi får på våra fyrbenta gäster. Om vi inte gör det talar vi om det.
      En gång fick vi in en kissekatt som skulle ha färska räkor varje dag. Hans ägare hade tagit med räkor -men oskalade- och då sade vi nej.
      Att stå och skala hans mat varendaste dag har vi inte tid med. Så är det genomförbart så försöker vi så gott det går. Dock följer vi våra tider. :-)

      Radera
  3. PS jag är så oexpertig som man gärna kan vara, men måste ju ändå fatta beslut om hundarnas diet. Så därför delar jag med mig av mina tankar. Mina hundar får ta seden dit de kommer, dvs att de äter den mat som serveras på pensionatet, och det har gått utmärkt, trots att det inte är samma som hemme. Nyttigt, tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vårt pang får kunden ta med sig egen mat (vilket oftast är det bästa för många hundar har lite känslig mage) eller så har vi mat här.

      Radera
  4. Jag tycker det är jättekonstigt att veterinärer avråder från BARF och färskfoder, men det är kanske för att de blir sponsrade av torrfodermärkena? Det finns hundar som tragiskt avlider av magomvridning av torrfoder som sväller men det blir inga rubriker av det.
    Jag tycker att så länge hunden mår bra spelar det ingen roll om det är torrfoder eller färskt, jag ger en blandning. Man måste inte köpa det dyraste fodret med kött från Nya Zeeland för att vara en bra hundägare om hunden mår bra på Doggy. Men att hävda att det är farligt att ge hundar ben och rå mat tror jag verkligen inte stämmer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så länge hunden mår bra är det nog bra. Torrfoder eller färskfoder spelar kanske inte så stor roll. Dock är jag skeptiskt till rått kött - typ kyckling etc. Och då tänker jag salmonella tex.

      Skulle jag, vilket jag inte tänker, ge endast färskfoder, skulle jag satsa på ett väl sammansatt med alla nödvändiga vitaminer i etc

      Radera
  5. Artikeln är från 2009 och har cirkulerat runt i många år nu. Tråkigt det som hände Leon men troligtvis hände det på grund av okunskap och en enorm otur. För att själv sätta ihop en allsidig kost till sin hund krävs en del kunskap. Kunskap som man lätt kan skaffa sig idag då allt går att finna på nätet även om man självklart måste vara källkritisk.

    Då denna artikel länkades till på Fredrik Steens blogg igår så har jag på min blogg delat med mig av mina tankar kring händelsen, BARF och torrfoder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det är så helt lätt att sätta ihop sin hunds mat om man inte har de kunskaperna.
      Speciellt större hundar har viktiga behov som måste tillgodoses, annars kan de växa och utvecklas helt fel. För mig som uppfödare är det mycket viktigt att det blir rätt och jag skulle inte vilja sälja min dobermannvalp till någon som själv vill modellera med hundens mat.

      Kanske du kan sätta ihop den behövande innehållsstatusen om du har den kunskapen. Jag har den inte och även om nätet är fantastiskt så är det vi som står där om några år med en storväxt hund som kanske fått krokiga ben, hd-fel eller tillväxtproblem....

      För mig låter det som risky business......
      Men jag är förstås ingen expert på matområdet alls, vet bara vad jag sett genom alla mina år som aktiv. Inte alltid vackra saker..

      Radera
    2. Risky business är det såklart om man inte vet vad man håller på med. Det finns bra riktlinjer (samma som foderföretagen går efter) om hur mycket en hund (även valpar) behöver få i sig av varje vitamin och mineral och så länge man följer det så handlar det inte om att modellera. Då kan man istället bättre anpassa kosten efter hunden som individ än med något annat foder. Mina två hundar har inte samma matschema då de båda är individer med olika behov.

      BARF för mig (och för de flesta andra som BARFar) handlar om att ge hunden det som mag-, tarmsystemet och munhålan är ämnat för. Enligt mig förtjänar dessutom hunden variation och inte samma fabricerade, processade mat varje dag, hela livet ut. Med det sagt menar jag inte att det är fel att utfodra med torrfoder, jag själv kommer dock aldrig göra det igen. BARF är heller ingen ny metod utan har funnits längre än torrfodret, även om många på senare tid har fått upp ögonen för denna mer naturliga utfodring. Jag själv har aldrig hört talas om någon storhund, eller liten hund heller för den delen som inte utvecklats rätt på grund av en BARF-kost.

      Vill man inte BARFa för att man är rädd att det ska bli fel, inte orkar sätta sig in i vad hunden behöver eller helt enkelt kanske inte har tid att sätta ihop hundens kost själv så finns det alltid färskfoder, som precis som torrfoder är ett helfoder.

      I mina öron låter det konstigt att inte vilja sälja en valp till någon som är så pass intresserad och insatt i hundens kost att den själv komponerar ihop precis varenda liten protein, vitamin och mineral som hunden behöver :)

      Radera
    3. Frika skulle du vilja bli opererad av en kirurg som är så pass intresserad och insatt i mänsklig anatomi, men saknar examen/läkar leg.?

      Ibland räcker inte ens det genuinaste intresset hela vägen. Saker kan gå galet, även om avsikten var god.

      /SA-VE

      Radera
    4. Att jämföra en kirurg med en fodertillverkare känns otippat då det inte behövs någon utbildning för att bli fodertillverkare, men är ett måste för att bli kirurg. En fodertillverkare regleras framförallt av marknaden och Europaparlamentets förordning för tillsatser.

      Att man kan hitta allt från plast- och metallbitar till lök och vindruvor i hundfoder talar för hur strikta reglerna verkligen är och vilken betydelse det faktiskt kan ha bara man är insatt och engagerad.

      Vi blev av en veterinär rekommenderade ett foder som innehöll vitt, raffinerat socker, bara det säger en hel del.

      Radera
  6. Jag litar på att de stora kända leverantörerna av spannmålsfri mat producerar de vår hund behöver. Och förutom lite träningsgodis, så "tankar" vi vår hund med det. Precis som jag tankar bilen med just den bensin som den behöver. Dessvärre tankar jag min egen kropp med en massa skit (läs godsaker) som inte behövs :-)

    SvaraRadera
  7. Hur jag tänker kan enkelt sammanfattas i en mening: Ju naturligare desto bättre.

    Dvs, lika lite som jag själv vill leva på halvfabrikat, knapra vitamintabletter osv, lika lite vill jag ge motsvarande till hundarna. Jag är en av de som barfar, men jag har inte gjort det i all evighet, tvärt om så har jag hunnit plöja igenom flertalet olika torrfoder och färdiga färskfoder, har jobbat på stor kennel där det alltid fodrats med torrfoder osv.

    Jag har alltså fått möjlighet att på nära håll iaktta en stor mängd olika hundar och kunnat studera hur foder, foderbyten m.m. påverkat hundarnas hälsa. Av det har jag insett att jag faktiskt inte träffat en enda hund som mått perfekt på torrfoder. Jag har hittat hundar som fungerat bra på torrfoder, absolut, men inte perfekt. Inte ens när jag trodde att min (då enda) egna hund fungerade perfekt på ett torrfoder så gjorde hon det. Hon hade fin päls, bra avföring, helt ok tänder, byggde muskler, hade energi och vi fick massor av beröm för att hon var så fin. Sedan slutade jag med torrfodret. Plötsligt fick jag en hund som var mer avslappnad, hade lättare att fokusera vid arbete, fick ännu finare päls, perfekta tänder, ännu bättre avföring... Allt som redan var bra, som jag trodde var "så bra det kunde bli" blev alltså ännu mycket bättre.

    Jag rekommenderar absolut inte alla att barfa, för det krävs viss kunskap, men samtidigt, om en fodertillverkare kan sätta ihop ett foder som hunden fungerar ok på. Varför skulle man inte själv kunna göra det? Varför vågar man laga mat till sina barn, släktingar och vänner utan att ha läst till dietist samtidigt som man inte vågar göra annat än köpa torrfoder till hundarna?

    Det finns absolut tillfällen då det gått dåligt för hundar som barfats, men det finns utan tvekan många hälsorelaterade problem som hänger ihop med torrfoder! Magomvridningar, "allergier", svamp mellan trampdynor, öronproblem, rinniga ögon, dålig mage... Väldigt vanliga saker som folk ofta tror att "hör hundlivet till" men som många gånger har med kosten att göra. Och att jag skriver allergier inom citationstecken beror på att sådant många gånger i själva verket är vitaminbrist som ger allerigliknande symptom. Pga det har många(!) "allergihundar" blivit helt bra så fort ägarna övergett torrfoder och fått hjälp att sätta samman en komplett, rå kost som passar deras hundar bra.

    SvaraRadera
  8. JBL ArtemioPur
    : se rekomenderad salt dosering nedan. JBL ArtemioSal är ett specialsalt för kläckning av artemiaägg med microalger som näring till dom nykläckta ...

    SvaraRadera