torsdag 24 oktober 2013

Att misshandla hundar




Jag älskar hundar, hundsport och tävling. Men ibland skäms jag att vara människa.
Jag skäms när jag ser och hör vad en del gör med sin bästa vän.
Jag skäms när jag ser och hör att tex DU ser och hör vad andra gör med sin bästa vän.

Och jag SKÄMS jättemycket att alla VI tillåter andra att misshandla sina hundar. Medan du och jag ser på.

Man befäster inte sitt ledarskap genom att prygla den som ligger. Man blir inte en bättre hundtränare för att man vrider runt testiklarna på sin hund och sparkar den.
Vinner man mer om man rycker sin hund hårt i halsen med ett stackelhalsband, ger den elchocker för att den inte biter tillfredsställande när man tränar bitarbete eller sparkar den för att den inte arbetar som man vill?

Jag tycker inte det. De flesta tycker inte det. Men ingen gör något?
Detta förekommer på många,
många, många ställen där det tränas hund (Tränas? Läs Misshandlas)


Vi är inte hundar. Vi är människor.
En del människor säger att vi befäster vår ledarroll genom att misshandla våra hundar.
?
Hundar misshandlar inte varandra. Ändå har de solklar hierarki i sina flockar.

Hundar tvingar inte heller andra hundar att bo i bur, sova i hundkärror på tävling och leva isolerade i hundhus för att de skall prestera bättre när det skall jobbas.

Vi är människor. Vi kan tänka. Vi vet vad som är rätt och fel.
Ändå behandlar en del av oss våra hundar hemskt och vi andra bara ser på när hundar misshandlas. För att vi vill att de skall jobba bättre??!!

Hallå.
Vi kan faktiskt inte gömma oss bakom - "det är inte mitt problem, Hen är ju ändå en respekterad uppfödare, Vaddå, jag slår ju inte min hund, De är så många, vem skall ändå tro på mig, Det är jobbigt, jag låtsas som jag inget sett, Vi kan inget bevisa, Jag har inte brukshund så det där rör inte mig"
För VEM skall hjälpa hundarna.

VEM?! 

Vi upprörs när "Hundar av kamphundstyp farit illa. Den unge hundägaren misshandlade sin hund till döds, eller så den hade "tur" och hamnade på Hundstallet.
En del andra misshandlar sin hund till prispallen. Ära och berömmelse väntar.

Här är en vardagshjälte som försökt få till en förändring. Det gick inte denna gången - men det kommer att gå nästa. Och nästa. Och om vi inte ger oss kommer det att bli svårt att misshandla sin hund, även om det sker i lönndom på långtbortiskogen ortsgrupper som få känner till.

9 kommentarer:

  1. Blir så ledsen över det du skriver men inser att det är verkligheten för många hundar. Fint att du lyfter och skriver om hur det är så flera får upp ögonen på hur illa många fantastiska hundar behandlas. Sorg i hjärtat!

    SvaraRadera
  2. Blir galen av ILSKA, en hund ska tränas med respekt inte med hårdhandskar. Djurplågare ska låsas in och nycklafan ska slängas bort. Punkt slut.

    SvaraRadera
  3. Fruktansvärt. Plågade mig själv gm att börja läsa texten en gång till men orkade inte igenom hela. Det kryper i kroppen och man tror ju knappt att det är sant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så sjukt!! Det är bara små människor som gör så här. Så tråkigt att fallet lades ner. Helt ofattbart hur det kan sitta åskådare som tycker att det är rätt att misshandla sin hund. De är lika stora svin de också som bara sitter där...fy farao!! Det finns liksom inte tillräckligt med ord.....

      Radera
  4. Det gör ont ända in i själen, vad fan är det för fel på folk??? Önskar att någon gjorde detsamma med dom, men nej just det ja, det är ju straffbart....
    /Lena

    SvaraRadera
  5. Varje gång vi fått in en valp i familjen har jag fascinerats av hur de uppfostras av de äldre. Gränserna är tydliga, likaså tillsägelserna. Ändå har ingen valp eller unghund fått så mycket som en skråma trots att det ibland både sett och låtit våldsamt. De yngre har dessutom otroligt mycket spelrum och får vara de de är för gamlingarna. Tänk om vi människor kunde ta till oss den typen av uppfostran: kärlek, konsekvens, kärlek, gränser, trygghet och ännu mer kärlek. Mer behövs inte.

    Det som gjordes mot pojken på bilden är avskyvärt (om jag inte missminner mig är det Johan som torterades när han skyddade sin kompis) och jag undrar hur många hundar som ser ut så under pälsen ... :-/

    SvaraRadera
  6. Bilden på John Hrohn har väll inget här att göra!!!! Skamligt!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag hade ingen aning om vem det var. Och jag håller med - bilden tog jag genast bort.

      Sedan tycker jag det är mycket trevligare att hålla en god ton och skriva med sitt namn.
      Att inte utgå från att människor med vett och vilje vill elakt.

      Hälsningar Jeanett

      Radera
  7. Beklagar tonen, blev chockad , känner hans mamma och även John när han levde. Det var bilden tagen från rättsmedicinska - tack för att Du tog bort den! Lillemor

    SvaraRadera