onsdag 26 mars 2014

Snåljåpen Saga


Jag har haft turen att få tre fina flickor. Härliga, fantastiska och helt underbara!
Som alla barn är de förstås olika, och ofta förundras jag över deras olikheter, trots samma föräldrar, samma uppväxt och samma uppfostran. (Tycker jag iallafall)

En av tjejerna är galet givmild. Hon började redan som liten, sträckte fram sin lilla hand och bjöd på det hon hade.
Och var det bara en endaste liten ynka godis kvar så gav hon gladeligen bort den och verkade aldrig ledsen, utan egentligen mer glad åt att få ge.
Hon bjöd på kramar, hon bjöd på godis och hon bjöd på allt hon egentligen hade.

Hennes ena syster var totalt tvärtom. Hon bjöd inte på ett smack och det började hon med som yttepytteliten.
Dela med sig av plats i bilen, kakor eller en liten godisbit i en annars proppfull påse gick INTE för sig.
Nej.Nej.
N
E
J
- NEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Såklart jag inte kunde acceptera detta beteende av mitt lilla snåla barn - jag tvingade henne att bjuda, och se... Då blev lilla fröken så ARG, RASANDE, TOKFÖRBANNAD att hon kastade hela godispåsen åt helsefyr och så var den godispåsen historia.
Ja, så kan det gå när man inte vill dela med sig... Märkligt.
(Och ja, det är bättre idag)

I vår familj idag har vi lite samma beteende på våra hundar. Några bjuder mer på sig och sitt än andra. En av de snålare är lilla väna Saga.
Hon har låååånga ögonfransar, kropp som en liten prinsessa, ögon som en älva och ett humör som en tornardo. OM hon skulle råka bli arg.

Hon blir arg (som F-N) om man bråkar med henne om mat.
Hon tycker att man bråkar med henne om hon inte får ALL mat.
Dvs. Saga delar icke.
Saga stjäl, Saga tar från andra, Saga roffar åt sig.

Aldrig i hela världen har jag sett henne dela eller ens fundera på att andra är sugna.
Förrän igår.
Och hela mitt mammahjärta smälte. <3

Vi delade ut köttbullar till hela hundflocken och alla slukade sina utom Saga. Hon stod med den runda åtråvärda köttbiten i munnen och såg olycklig ut. Pep lite och tittade på oss.
Jag började tänka katastroftankar och grunnade på om hon kanske var getingstucken i munnen? Allergisk reaktion? Kan hon inte svälja?
Hm, Saga är nog typ döende. Nu dör hon? För hon äter inte köttbullen?????

Vi gick närmare och försökte titta på henne men då sprang hon före och ville att vi skulle öppna dörren till hennes busfröbarn. Och direkt vi gjorde det hoppade hon in i valphagen och gav ifrån sig köttbullen. och så såg hon superfisk ut igen!
Men oj så gulligt!!!!!! Alla vi i familjen gjorde stora ögon, och så gav vi den lilla mammahunden en ny köttbulle. För såklart hon måste få en egen också. Men nä, samma procedur upprepade sig - in i valprummet, hopp i valplådan och varsegod!
Tredje gången samma sak.

Idag upprepade vi samma procedur. Och tyvärr kan vi bara bjuda på en dålig struntfilm, men visst ser ni sån söt liten mamma som bara älskar sina barn så mycket att hon ger det bästaste hon vet i hela världen.
För det är något visst med mammakärlek. det måste jag ju säga.

Faktiskt.


1 kommentar:

  1. Åh, smälter verkligen av att både läsa texten o se filmen!

    SvaraRadera