måndag 17 juni 2013

Lyckligt Skryt!

Det är en utmaning att föda upp djur.
Spännande, svårt, roligt, sorgligt och härligt utmanande. För det är svårt. Och Facit finns aldrig förrän efteråt.

Jag har fött upp dobermann i en herrans massa år. 1984 vandrade min första busiga tik in i våra liv och 1988 föddes första kullen.
Sedan dess har många valpar sett dagens ljus här.

Förutom dobermann har vi också chinese crested dog, sphynxkatter och siames.

När jag planerar våra kullar, och hur jag hoppas våra små kommande individer skall bli har jag förstås rasstandarden så nära mitt tänkt som möjligt. Det är på sitt vis "mallen" för hur just den rasen man föder upp skall vara.
Och på mitt vis har jag en viss del fritt skön, vilket gör att jag har en speciell typ som jag fördrar lite extra. Eller man kanske kan säga att jag har vissa egenskaper jag värdesätter extra högt. Och avlar lite extra efter- dock utan att glömma rasstandarden.

I helgen som var tävlade flera från Kennel Jean Dark varit i farten och visat framtassarna. Och jag som får ett slags kvitto på att mitt arbete och tänk varit rätt blir jätteglad.
I det här fallet är kvittot på djurens exteriör, nog så viktigt är deras hälsoresultat och mentala egenskaper.

För att öka svårighetsgraden lite extra, eller bara för att jag är så jättestolt och vill skryta lite, så hade alla våra raser en bra helg;

SKK Avesta Nationella CERT och BIR! 

Korad Lp SPHI Jean Dark Orlane
e. Korad NORD JW-08 NO V -10 SE V -11 C.I.E VDH CH NO UCH Jean Dark Kanon
u. Korad Jean Dark Esteé Lauder


SKK Avesta Nationella
Reserv cert, Vinnare av Öppna klassen tikar 



Jean Dark Lady In Red (Obs, gammal bild)
e. CH Moonswift The Sundance Kid
u. Suanho´s Minnehaha
I Norrland på kattsidan
Cert och Bästa Vuxna Sphynxhona



Jean Dark Whoppi Goldberg
e. CH Voilá Robert De Niro V Anubis
u. Wilfred´s Ashley To Jean Dark (Dotter till Jean Dark Celine Dion) 

Nerikes kattklubb i Örebro

Cert Lördag OCH Söndag! Svensk Champiooooon!!! 


Jean Dark Lulubelle
e. CH Jean Dark Filurkatten
u. Marilljo´s Lady 

STORT JÄTTETACK till våra fantastiska katt och hundägare - Cia, Yvonne och Lena. Utan sådana som er får en uppfödare inga framgångar!
Och en extra hatten av för mellandotter Felicia, som visar, engagerar och tar så stor del i våra fyrbenta!!

Jag är ofattbart stolt och glad, och tycker dessutom att det är extra kul att nästan alla våra vinnare har Jean Darkare längre tillbaka, i sina stamtavlor.


1 kommentar: