tisdag 25 juni 2013

Definera "Fara för djurets LIV"

Häromdagen bloggade jag lite om Agrias nya regler. Om dem kan du läsa här http://kenneljeandark.blogspot.se/2013/06/tummen-ned-och-ogilla.html
Och ja, jag tycker det nya beslutet är helt uppåt väggarna, oetiskt och framförallt finner jag det märkligt att man inte informerar sina försäkringstagare bättre innan man låter klubban slå för sådana här definitiva beslut.

Flera har kommenterat, och ännu fler kontaktat mig privat.
Och ja, jag håller med om att det är knasigt med akutavgifter vardagar.
Ja, jag håller med om att klinikerna kunde avstå sådana avgifter dagtid.
Och ja, det låter märkligt att riskföretag kan köpa veterinärkliniker och försöka pressa ur dem -oss- så mycket som möjligt. Eller.
Egentligen inte. För det är väl så det är i vår värld idag. Alla vill tjäna på allt. Alla tänker "Whats in it for me?"

Jag tänker också att om ett riskföretag kan äga en djurklinik kanske de också kan äga ett föräkringsbolag??

Hursomhelst.
Nu har Agria kommit med ett förtydligande. De ersätter såklart akut och jouravgifter "så länge det är medicinskt berättigat, det vill säga fara för djurets liv"

Jaha. Vad bra tänker några.
Jag tänker att man alltid kan diskutera vad som är fara för ett djurs liv.

Dör man av ett brutet ben?
Är det fara för mammans liv om valparna inte kan komma ut vid en förlossning?
Kan man leva ett par timmar med trasigt korsband?
Hur akut är det egentligen om ens hund bajsar blod och verkar allmänpåverkad?
Expertisen säger att en hund som kniper med ett öga skall in akut, men dör den om den väntar några timmar tills vi får en tid inbokad?

Själv har jag haft några danser, eller skall man kanske säga duster, med Agrias veterinärer och kontor genom åren.
Och min kommentar till ovanstående blir ett av mina favoritcitat;

"Skönhet ligger i betraktarens öga"

Här kan ni läsa förtydligandet.
http://www.agria.se/hund/artikel/fortydligande-angaende-jour--och-akutavgifter

Själv hoppas jag verkligen att mitt eget försäkringsbolag avstår dessa nya förhållningssätt till sina kunder. Jag har kontaktat dem, och än så länge visste de inget om några sådana här kommande regler.

Och självklart bör vi kunder se till att vi INTE betalar jour och akutavgifter dagtid. Glöm inte att fråga om det när ni bokar tid!
Det går alltid att boka om, eller ta en annan klinik.

Det är DU som är kunden.

3 kommentarer:

  1. Störst av alla riskkapitalbolag är.... Tadaaaa, bankerna!!

    SvaraRadera
  2. Angi Johannesson26 juni 2013 kl. 00:05

    Då jag alldeles nyss har haft en egen dans, eller snarare en svängom, med just nämnda bolag efter en skada på hund så säger jag ALDRIG mer Agria!!!! Det var något av det värsta jag har varit med om både vad gäller villkor och bemötande!!!Fy!

    SvaraRadera