lördag 15 juni 2013

Får vi presentera


"TWIGGY"
Sobers Trussardia – Greyhound
Född 11 februari 2013 i Italien
e. CH Mascotts Sobers Maranello
u. Sobers Nonpareil

Sista dagen i Rom.
Vi är på flygplatsen, och på väg hem till Sverige :-) 



Jag tänker på historien ”Det susar i säven”.
För det susar i motorerna. Det susar i kabinen, av människors prat, olika språk blandas i ett lågmält mummel varvat med prassel av papperspåsar, skratt, klunkande av olika drycker, hostande och två små babysars rosafärgade ansikten och tinnitusvarnande gallskrik. Bredvid mig sitter två tonårstjejer och ritar, äter medhavda smörgåsar, skrattar och pratar om hur fort man kan komma ned på jorden i ett flygplan. Eller utanför det. Hur det känns att dö.
Jag är vansinnigt flygrädd.

De ser avundsjuka ut varje gång jag prasslar med min chipspåse och jag beställer genast en till som straff för deras flygplansolycksprat. När de får vatten av sin ekomedvetna mamma köper jag en Pepsicola. Jojo.

Trots min totala avsaknad av teknisk förmåga har jag lyckats koppla upp mig på WiFi och surfat ett tag. Ganska kul, men mest tråkigt. Det tar ju flera sekunder hela tiden för datorn att hitta rätt. Jag tror jag har drabbats av det som kallas datorstress?
Istället rotar jag runt i min laptop och hittar bilder på min födelsedagspresent. Hon är liten, rund och har svarta pepparkornspigga ögon med långa ögonfransar.
Hon har växt, fått längre ben, men fortfarande är babymagen kvar.
Hon har fyllt fyra månader och ser mer ut som vårt föl, eller kanske en Bambihund? Benen är långa och slanka, kroppen kraftig och hon har en ung valps busiga uppsyn. 

Twiggy, 4 månader

Twiggys uppfödare har matat mig med bilder från första dagen hon föddes. Tur det, för jag har knappt kunnat stilla mig!
I många, många år har jag önskat mig en greyhound, och Ääääntligen kommer hon!

Hon är född i Italien, och jag är på väg ner till värmen för att hämta vår lilla röda dyrgrip. 

Twiggy 2 veckor - Gäääääsp! 
Det skrapar i högtalaren, kaptenen harklar sig och berättar att vi kan sätta på våra mobiler och ringa hem och säga hejdå. Vi skall till att störta nu, i solskenet över Alperna. Typiskt! Tankarna fladdrar i hjärnan på mig – VEM skall ta hand om alla djur? HUR går det med familjen/huset och hoppas livet på andra sidan är okey. Finns det hundar där?

Kaptenen pratar lugnt vidare och jag hör det han säger, på riktigt. Han ber passagerarna att titta på olika saker i naturen. Han berättar om Alperna, landet vi flyger över och informerar sedan om Rom, tiden för landning och avslutar med att säga att solen väntar på oss, där borta i Italien. Flygvärdinnorna börjar dra runt på försäljningsvagnen igen, babyn skriiiiker och det mesta verkar normalt.
Så vi skulle visst inte störta. Trevligt.
Det borde hursomhelst vara förbjudet att skrämma folk sådär.
Jag studerar de andra flygvärdinnornas ansikten, och de ser proffsigt oberörda ut. Det skulle de förstås  inte göra om vi var på gång att störta?
Okey, jag kanske kan passa på att läsa lite, anstränger mig att tänka på positiva saker. Längtar till vi sätter fötterna på backen igen. Till att träffa Twiggy. :-)

Efter landningen går jag på skakiga ben till utgången och blir snart hämtad av glad uppfödare och sommalovslediga barn, som inspekterar den svenska utbölingen med nyfiket intresse. De är inte gamla, och tjattrar på klingande italienska med varandra. Blandar med engelska, och nickar när deras mamma och jag pratar svenska med dem.

Välkomna till kennel Sobers! 
När vi anländer till deras hem några timmar senare (vi hann besöka en restaurang och äta härlig italiensk pasta) studsar de ur bilen, öppnar grindarna och fladdrar in på ägorna.

På uppfarten ser jag gröna gräsmattor, bevattningssystem, några JÄTTEstora och vackra kaktusar och i ögonvrån också grannhusets fantastiska oliv och vindruvsodling i långa, prydliga rader.
Jag har kommit till Kennel Sobers – House Of Hounds!


Men mest av allt har jag kommit för att hämta Twiggy. Min lilla röda babygreyhound. :-)

Jag blir placerad i skuggan, får ett stort glas iste och så visas det hundar. En efter en tas fram, och jag börjar ångra att jag inte tog bilen – för det är ju stört omöjligt att få med fler hundar än Twiggy hem!
I den långa raden av superchampions, prydliga, vänliga och stolta vinthundar fastnade jag alldeles extra för greyhoundstiken Sobers Orianne, den ryska hanen Monty och till sist en annan alldeles fantastisk drömhund – braccon Atticus. Och mest av allt den lilla söta whippetvalpen Rosie, som jag ville köpa (Jaaaa, jag VEEEEET!), och ta med hem, otroligt vacker, välkonstruerad och med en sällsamt underbar utstrålning.
Hon var förstås såld, och fick inte komma med oss till Vita Huset. Synd, men ganska klart att en sådan stjärna inte var tillgänglig.
Hon har en ofattbart lycklig lottad ägare någonstans i världen :-)

Nåväl.
Så var det dags att möta min lugna, värdiga, stolta och vänliga greyhound. Twiggy gjorde entré; Hon rusade ut, hade en liten rosa tunga rätt i mun, och rätt vad det var i alla andras mun också! Pigga, söta, kolsvarta ögon, låååånga slanka ben och kropp som ett rådjurskid. Twiggy såg glad ut, hälsade på alla och kastade sig upp i mitt knä. Gnagde på bordet, stal min kofta och drog runt med, skrattade med glad mun och studsade lite till.
En till buse till familjen Lemmeke, fast denna gång en söt italiensk fröken :-) Konstigt, om inte våra hundar är alldeles sjövilda redan från börja, så blir de det med tiden :-)

MIN!! :-) 
Vi pratade hund, och pratade hund. Och pratade hund. Kvällen närmade sig, och efter en kort stund på hotellet och duschen åkte vi allihop till en restaurang, ganska sent, men så gör man i Italien.
Maten –salladen, köttet, frukten och tillagningen var fantastisk! Italiensk mat ÄR fantastisk. Sällskapet var också härligt, det är ganska otroligt hur man kan träffas för första gången, och bara prata tillsammans nonstop i timmar och åter timmar.
Jag vet att människor i min närhet alltid sagt att hundarna begränsar mig. Och tänk, jag tycker tvärtom! Genom hundarna har jag fått vänner i Världens alla hörn, upplevt och lärt mig massor med saker, och inte minst fått resa alldeles jättemycket. :-)

Morgonen därpå var det varmt och skönt, altandörrarna fick stå på vid gavel, och det var rogivande att känna de mjuka vindarna fladdra i gardinerna, se solens strålar leta sig in bland möblerna och höra fåglarna sjunga sina vackra serenader där ut under den klarblå himlen. Frukosten intogs på hotellets terrass, med utsikt över poolen och alla blommorna. Jag fick sällskap av en liten hostande bondkatt med tjock mage och hungriga ögon. Hon följde mig med vaksam blick på behörigt avstånd. Köttet jag kastade åt henne åt hon glupskt, säkert skulle hon snart föda sina små – jag kastade åt henne lite till och hoppades inte hon skulle komma för nära. Tänk om hon hade loppor….

Frukost i Italien



Tiden gick fort, och snart stod bilen packad och redo för flygplatsen. Längst bak tronade min ögonsten i sin bur. Lagom imponerad över arrangemanget.
Den vana uppfödaren sicksackade sig genom staden, landskapet och slutligen Rom (de kör INTE bil som i Sverige, Italienarna!) och vi anlände i god tid till flygplatsen.
Värmen var bedövande och jag bad en stilla bön att ingen flygplatsanställd skulle lämna lilla babyn för länge i den stekheta solen, tjatade om det till alla ansvariga jag mötte på min väg. Hundägare….! 

Bus på flygplatsen

Godis är gott!

Hejdå Twiggy - vi ses när vi landar! 
Vi anlände safe and sound till Arlanda. Trött och lite fundersam, men glad - att - slippa - buren Twiggy!
Husse hämtar, och nu börjar äventyret! = Vardagen


STORT TACK Bitte och Piero, Emma och Livio, för er enorma gästfrihet och härliga dag i Vinthundens tecken!
Vi ser fram emot att träffa er alla på svensk mark och hos oss i Vita Huset! 


Så här har Twiggy växt hittills; 

2 veckor

4 veckor

7 veckor

11 veckor

16 veckor
Så här busig är vår lilla unge på flygplatsen innan vi åker hem:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151466518367001&l=3073297458983363634

Och JA - man måste ha glass i Italien! J J J 


5 kommentarer:

  1. Åh så fantastiskt fin hon är Jeanett!! Stort stort Grattis till denna goding. Vad gäller Italien så kan jag bara instämma..fast å andra sidan är jag ju en snudd partisk ;) Önskar dig en riktigt härlig sommar! Kram från mig :)

    SvaraRadera
  2. Åhh Jeanette, du måste skriva en bok, så underhållande och målande beskrivningar av dina upplevelser, jag skulle köpa den direkt. Lycka till med Twiggy. Kram Susanne (Jatzers)

    SvaraRadera
  3. Åhhh va trevligt med valpköp och Italien på en och samma gång! Var nyss i Italien själv och hejade på våra duktiga ekipage! Måste jussäga att glassen var mumsig som faaasen!

    Emma Dixie

    SvaraRadera
  4. Grattis till nytillskottet, sen måste jag hålla med föregående inlägg (och jag har sagt det förr) - skriv gärna en bok (en SVENSK bok om dobbisar)!!! :-)

    SvaraRadera
  5. Håller med de andra o jag har ju också sagt det förut!!!! SKRIV EN BOK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Grattis till nytillskottet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Tänk alla säger samma till mig (särskilt föräldrarna) att hundarna är allt jag tänker
    och att det begränsar mig......men jag har också kommit till Tyskland,Österrike,Italien alptoppar och hemska broar o jag vet inte allt TACK vare hundarna,varit tvungen att klara mig med min obefintliga engelska o mina egna rädslor o tvinga mig till saker jag tycker varit oöverstigliga TACK vare hundarna.Och det roligaste av allt är att det farligaste jag varit med om är i min egen hemkommun...LILLA Kil!!!!!!!!!!!!!!!!!:-)))))))))

    SvaraRadera