söndag 16 juni 2013

Alla tänker på att förändra världen, men ingen tänker på att förändra sig själv


En sak som jag funderat på genom åren, och speciellt nu när vi har valpar är detta med valpköpare.
De är ju bra att ha, livsviktiga också. ;-)
Jag tänker vidare att uppfödaren också är bra att ha – faktiskt lika livsviktiga. :-)


I mitt fall händer det ganska ofta att en valpköpare tingar en valp, och jag håller den lilla till köparen.
Och tyvärr, lite för ofta meddelar köparen ganska ofta att hen köpt valp någon annanstans. Eller bokat på fler ställen och valde den andra valpen. Lite ursäktande, men jag förstår ju förstås att de inte kan köpa två valpar.
?

Jag funderar om vi uppfödare skulle börja boka in minst två köpare och sedan bara välja den ena. Ja, man talar ju om i god tid, men det kan ju hända att man blir sen, och bokar av köparen just som de skall hämta valpen också. Det kan ju hända. Men de förstår nog ändå för ingen kan ju sälja en valp två gånger......
?

Jag funderar vidare på om vi människor ibland skulle sätta oss ned och tänka på hur vi själva vill bli behandlade. Och behandla andra därefter.
Livet skulle bli bättre. För alla
J

Vad menar jag då med detta? 
Jo, boka inte valp överallt och ändra dig i sista sekunden. Låt inte uppfödaren hålla på Din valp för att Du sedan bokar av den lille veckan innan. Om du tingar en valp i framtiden och köper en annan medan du väntar - berätta för uppfödaren så denne vet. Annars kanske han eller hon har Dig i sin planering och åtanke för en kommande kull och bokar av andra valpköpare i onödan. 
Ha en kommunikation. :-) 

7 kommentarer:

  1. Likadant är det i restaurangbranschen, har jag hört av kompisar med restaurang. Folk bokar bord på flera ställen, och bestämmer sig i sista sund för vart de ska gå.
    Restaurangen de inte går till blir stående med ett tomt bord eftersom de inte har kunnat ta emot gäster utan bokningar som kommer och faktiskt vill äta hos dem.
    Hänsynslöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har funderat mycket kring detta, men jag tror tyvärr inte att alla förstår att de ställer till problem.
      Det är ju samma på vårt hundpensionat. En del ringer och bokar och är mycket noga med att de MÅSTE ha en plats då och då. Så kommer de inte, än mindre hör av sig. Trist.

      För egen del försöker jag vara väldigt tydlig och ha en kommunikation med den som bokat valp, eller plats. Men vi är ju alla människor och såklart att saker och ting kan hända också.

      Radera
  2. PS - när betalar valpköpare handpenning? Vill minnas att jag betalade handpenning direkt för Zelda, och att det var förutsättningen för att hon skulle reserveras för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del uppfödare tar handpenning, en del gör det inte. Lite olika.

      Radera
  3. Handpenning kan nog vara ett bra sätt att hålla ordning på valpköparna...?!
    I allafall jag skulle inte kunna dra mej ur om jag sett ut en bebis, och då bokar den lilla <3

    SvaraRadera
  4. Handpenning kan nog vara ett bra sätt att hålla ordning på valpköparna...?!
    I allafall jag skulle inte kunna dra mej ur om jag sett ut en bebis, och då bokar den lilla <3

    SvaraRadera
  5. Mitt inlägg blev en dublett tydligen ;-)

    En tanke till om handpenning, är att det blir som en liten trygghet för både säljare och köpare...
    :-)

    SvaraRadera