torsdag 12 juli 2012

Dagar med Jenna



Så kom då det jag väntat på. Det jag väntat, fruktat och avskytt. Diagnosen. Jenna Sammetsöga som från början hade det friskaste av friska dobermannhjärta, scannades rutinmässigt och kallades plötsligt EQ.
Equivocal. Gränsfall.
Jag fick en chock, min hund var ju frisk? Hon skulle ju paras?
Det blev förstås ingen parning, istället bokades en Holtertest och Jenna Sammetsöga fick genomgå ytterligare försök. Resultatet blev dock samma; just nu är din hund EQ.

Vad gör man med den informationen? Hon har ju inte DCM…. Para ändå? Leva som vanligt? Vara glad? Ledsen? Orolig?
“Vi vet inte, sade expertisen. Hon kanske inte har DCM, hon kanske bara ser annorlunda ut på sitt hjärta”

Men eftersom vi scannat våra hundar under en längre tid nu, visste jag ju att Jennas vänliga hjärta gått från UA-Superfint till EQ-Inte alls Lika Fint, på bara få år. Det kändes inte bra.

För en tid sedan scannades hon så igen, för fjärde gången i ordningen, och så kom domen. DCM.

Finaste Jenna Sammetsöga skall lämna oss. Hon skall flytta till Nangijala och aldrig mer får jag träffa henne. Många av mina älskade fyrbenta bor redan där, ja, faktiskt så många att man kan tycka jag borde vara van vid det här laget.
Fast det är jag inte. Det är jag inte alls.

En stor, ful, ledsenklump finns inne i magen, den gnager där varje dag, ofta, ofta. Jag intalar mig själv att det är bra att vi inte hunnit avla på min finaste svarta skugga. Att hon i alla fall inte hunnit bli mamma och kanske drabba fler hundar med sin defekt. Jag intalar mig att det kommer att gå bra, hon skall bara vara i Nangijala en kort tid, och jag kommer att träffa henne snart igen.
Jag intalar mig att om jag ser henne djupt in i de Sammetsbruna ögonen, luktar på hennes hals och känner på hennes varma kropp, kommer jag aldrig att glömma henne. Mina händer kommer aldrig att glömma hur min finaste Jenna Sammetsöga känns. Fast jag vet av erfarenhet att mitt minne så småningom kommer att svika mig, att Sammetsögonen, den varma mjuka lukten av just Jenna kommer att blekna och hon kommer att bli ett lyckligt minne.
Jag kommer att minnas min svarta, underbara, snälla och vänliga dobermann. Hon som alltid fanns där bakom mig, låg vid mina fötter, väntade i bilen eller mjukt sade God morgon med sin nos på min kind.

Men just nu känns livet tungt, orättvist och uppgivet.
Det är alltid så svårt att ta adjö.



28 kommentarer:

  1. Bästaste och finaste...jag är så ledsen..tårarna kommer ögonblickligen när jag läser,visste inte sista diagnosen,vi har ju inte hunnit prata så mycket,det går så fort när allt väl sker.....
    Så oerhört ledsamt på en sån härlig hund,både ett fantastiskt inre och yttre-sjukt orättvist! Jag beundrar dig för att du fortsätter kämpa o inte ger upp,utan försöker hitta nya vägar (läs importera dyrt från Argentina)
    Jag kommer alltid minnas Jenna...speciellt eftersom jag mycket väl hade tänkt mig valp efter henne-det kände jag på en gång när jag såg henne första gången...Det blir lika jävla (ursäkta kraftuttrycket) jobbigt varje gång en hund får somna in som mina närmaste kompisar har...det skär i hela hjärtat för jag vet hur fruktansvärt ångestfyllt det är-även om det är för hundens bästa....så nu blir allt annourlunda och Jenna får titta med sina sammetsögon ner på er från Nangijala...
    Vi hörs snart på telefon-massa kramisar

    SvaraRadera
  2. Halloj Kompis
    Vi är i Danmark på semester, och Jenna Sammetsöga är med. Hon badar, plaskar, springer, busar och njuter. Vi njuter också av vår underbara hund. Lite alldeles extra den här sommaren, för det är Finaste Jennas sista Danmarksresa. Tyvärr....:-(

    Vi samlar solsken och minnen, och försöker inte tänka på de tunga beslut som snart måste tas.

    Många kramar till dig Pernilla<3
    Jeanett o Co

    SvaraRadera
  3. Jag vet precis hur du känner och mår just nu... :-( Det är ett rent helvete att gå igenom. Mina tankar finns hos dig och Jenna, det hoppas jag att du vet.

    Varma kramar
    Nina med älskade Q-ty i färskt minne <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nina. Jag har tänkt på dig och Q-ty också. Det är hemskt...

      Radera
  4. Finaste Jenna <3 Så hemskt att läsa ditt inlägg, har ju bara träffat henne några få ggr men hon är en sån där speciell hund som lämnar tassavtryck i ens hjärta....
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Charlotte - Jenna är en fantastisk själ..

      Radera
  5. Så hemskt, och så orättvist...!

    Jag vet att det inte finns så mycket att säga,
    "jag är så ledsen för din skull" hjälper inte så långt.
    Men det är just det jag är.

    Så jag säger det ändå, även fast jag vet att det inte gör någon skillnad egentligen, även fast jag vet att det inte känns bättre av det.

    Jag är så ledsen för din skull Jeanett!

    Kram Sofie

    SvaraRadera
  6. Jeg er så lei meg for din skyld, for Jennas skyld, for hele familien sin skyld <3
    Det er så vondt å få vite at lille hjertet ikke skal få lov til å bli en gammel madam

    Jenna er helt spesiell, og jeg har henne høyt opp på min favoritt liste

    Vi gråter med dere, det er så vondt så vondt

    Men likevel er jeg så glad for hun får leve sitt liv sammen med nettopp dere, glad, uvitende og lykkelig. Og hvilken flaks at hun fikk bo i Vita huset...ellers så hadde jeg jo aldri fått møte en slik herlig søtnos <3

    Store klemmer fra Sylvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sylvia
      Vi är också glada att Jenna fått leva med oss. Alla borde få uppleva en Sammetsöga.

      Radera
  7. Åh, vad ledsen jag blev av att läsa detta, fina Jenna:-(. Känner med er...
    Kram från Katja & Co

    SvaraRadera
  8. Jag är verkligen ledsen för sin skull, för er skull för verkar som hon bor ute på foder. Men undrar. Varför avliva henne? Nu är jag dåligt insatt men kan hon inte leva ett helt ok liv som bara fzmiljehund trots diagnosen? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malin - Jenna har alltid, och bor, i vår familj. Hon är högt älskad, och kommer så att förbli tills hon inte kan leva och använda sin kropp fullt ut.
      Mvh

      Radera
  9. Jeanette, det finns inga ord... Det är ett rent och skärt helvete....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marina - ja, det är det. Men vi skall INTE ge upp, utan komma tillbaka till tiden utan alla dessa hjärtproblem!

      Radera
  10. Finns inga ord..så väldigt sorgligt
    Ta hand om er
    Kina o Curre

    SvaraRadera
  11. Finner inte ord :-(
    Massa kramar från mig o "Lasse-bull-mannen"
    <3 <3 <3
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram till er båda, och tack för tankarna!

      Radera
  12. Så tråkigt med denna sjukdom som verkar eskalera inom rasen :-( Men som någon innan skriver - varför kan en sådan hund inte fortsätta leva som familjehund? (undrar en som inte är insatt i just er ras)
    MVH
    Åsa T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa, Ja, det är tråkigt, men jag hoppas att vi som älskar rasen kan hjälpas åt att bromsa, och stoppa denna sjukdom.

      Jenna är en högt älskad familjehund, och det kommer hon att vara så länge hon mår bra.
      Mvh Jeanett

      Radera
  13. Läste just om bästa Jenna. Trodde d var ok och ni for på välbehövd semester. Jag är glad hon fick vara med sin älskade familj så ni fick råom varandra riktigt. Varma tankar till er.
    Kram <3

    SvaraRadera
  14. Tårarna rann där jag satt på badet och läste ditt inlägg! Det gör så ont att höra att någon nära Dobermann drabbas. Så sorgligt och denna oerhörda sorg som drabbar dig och din familj. Fina fina Jenna - jag har inga ord! Denna förbannade sjukdom. Jag blir så arg att jag skulle vilja skrika! Vår underbara ras, våra härliga hundar, de har så mycket liv - så mycket mer att ge! Jag älskar dem alla så mycket så mycket! Pussa och älska Jenna så mycket som det bara går. Stor styrke kramar till dig och familjen. Vi tänker på er - MASSOR!!!!

    SvaraRadera
  15. Jag har gått in här så många gånger. Och så ut igen. Jag känner så med er familj :( så orden tar bara slut. Jag tycker att du sammanfattar det så bra med dina slutord: Det är alltid så svårt att ta adjö.

    Jenna är din hund, sammetsöga, din vapenfrände, den som alltid vill bli klappad. Det kommer att bli så tomt när hon blir änglahund. Jag önskar att jag kunde bära sorgen åt dig.

    Massor med kramar från oss på Solinge, vi tänker på er.

    SvaraRadera
  16. Har precis skaffat dobbis, efter att ha drömt om rasen i många år, men var gång jag läser om DCM önskar jag att jag valt en annan ras för det är min mardröm -_-

    Jag beklagar diagnosen (och sorgen!).

    SvaraRadera