torsdag 29 mars 2012

Parat och klart!



Jag har alltid sagt att upprepningar är dödstrist. Och det kan det vara. Beroende på vad man upprepar.-)

Jag har t.ex. sett musikalen Mamma Mia fyra gånger. Den fantastiska Fantomen på operan tre gånger, och planerar för fullt en resa till London för ytterligare ett Da capo. Och nämner någon Pretty Woman eller Dirty Dancing, ja då är jag skyldig till hur många visningar som helst…..!

Nåväl, jag tycker i alla fall att upprepningar är trista. Mest tycker jag så när det gäller aveln.
Man kan alltid förbättra något, man behöver hela tiden hitta nytt blod och bredda sin avelsbas. Och därför finns sällan anledning till att upprepa en kombination...
I många, många år har jag arbetat så, och ytterst sällan gjort om kombinationer. Sällan händer det, och uteslutande har jag valt den vägen på grund av att jag själv av ett eller annat skäl inte fått den tik jag velat ha för framtida avel.

Så blev det också i vår förra kull, då vår käre (?) Hundgud valde att ge oss fem, fantastiska, underbara, stiliga och härligt framåt och sociala valpar. De hade bara ett enda gemensamt fel - alla var utrustade med snopp.
Vi hade en uppsjö väntande, längtande och ivriga valpköpare som skulle ha tik, och alla blev lika snopna -och utan valp- som vi själva.
Skall man föda upp måste man liksom bara ha en tjej. Eller om man har en hane hemma. Två dobermannhanar bör man absolut inte ha under samma tak, men det kan få bli ett annat blogginlägg:-)

Nu har jag surat klart och bestämt mig för att utmana ödet en gång till.
Valparna vi fick var enormt tilltalande, framförallt hade de alla en ovanligt stabil, trygg och social mentalitet, spetsat med den så viktiga snällheten och förmågan att koppla av och INTE pipa/stressa och ha svårt att koncentrera sig.

Jag vill helt enkelt ha en tik för vidare avel, och därför har vi bestämt att para ytterligare en gång med den fantastiske estländska storvinnaren, Pando.

Blivande mamma är vår egna Korad Jean Dark Kia Ora, en härlig, arbetsälskande och genomsnäll tik med det mesta av det bästa vad gäller de egenskaper jag håller så högt i vår ras.
Tyvärr har hon få meriter, och så kan det bli när man hamnar mitt i småbarnsåren i en flerbarnsfamilj.
Jag har dock alltid varit av den åsikten att meriter och titlar (även om de är angenäma) inte nedärvs, utan det är avelshunden i sig själv man mest av allt skall titta på, samt även dennes alla syskon och övriga släktingar.
Inga linjer är perfekta, men här återfinns många hundar med fina egenskaper och inte minst Kylie Minogue som är mamma till Pandos förra kull hos oss.

Vi hoppas såklart på en upprepning, och väntar med spänning på vad som komma skall:-)

Valpar väntas i maj/juni färdiga för leverans i början av augusti. Företrädesvis vill vi att Du som är intresserad kan tänka dig ett aktivt liv med din hund, och då vi har en hel del förfrågningar på tikar är det bra om du vill ha hanhund.

Maila oss gärna om du vill veta mer
Läs mer om pappa Pando här http://web.zone.ee/Pando/




e. IPOIII KK3 ZTP V1B ADpr EST LTU JCH LIT JW -09 FIN CLUB W-09 EST CLUB W-11 EST & LE& LIT& RYS & VITRYSK & FIN & POL & BALCH Yacheero´s Pando Pandero
(e. EST LV LTU BLR RUS UA PL BALT CH BALT EST LV LTU JCH ZTP V1B IPO 1 PJK 3 KK 3 BH Yacheero´s Dero Descaro 
u. INT LTU LV EST BALT BLR RUS UA PL CH LTU RUS BLR EST JCH LV W07 LV Cl W ZTP V1A IPO2 
Odette Hanired del Rio Bianco)

HD-A 
AD-UA
Fulltandad m korrekt bett 
CAH - UA
VWD-UA
PHTVL/PHPV Katarakt-UA
DCM-UA 2011
IPO III 






u. Korad Lp Jean Dark Kia Ora

(e. KORAD NUCH SDV ungh-04 NDV-05 Neumûnstersieger 05 
& 06 SDV-06 Scand Dob W-06 FDV-08 
Jean Dark Yang 
u. KORAD SDV ungh-03 SDV-03 KBHV-03 NORDV-03
SV-04 SDV avel-06 SDV -06 
Smart Wood Hills Lóréal)

HD-B
Fulltandad med korrekt bett
PHTVL/PHPV Katarakt - UA
DCM -UA 2011


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar