måndag 26 mars 2012

Jag har tänkt på en sak


Ja, jag tänker på många saker. Det flyger och far genom huvudet, än hit, och än dit. Ibland vill de ut, de där tankarna, och har jag tid hamnar de på pränt.

En sak som slagit mig är hur vi är, vi människor. Sällskapliga, sociala varatillsammansvarelser.
Vi pratar, har kroppskontakt, sjunger, sportar, dansar, jobbar, är lediga, myser, äter, bantar, sover, är vakna, etc etc etc ihop. Tillsammans. Allt vi gör vill vi gärna göra med andra. Inte ensamma.

Jag har funderat över att så många inom en kategori starkt intresse, inte kan umgås med andra inom samma område..? En del golfare kan inte leka med andra golfare.
En del hästmänniskor umgås inte alls med varandra, och många av oss katt och hundmänniskor umgås hellre över rasgränserna än med varandra. Knasigt egentligen. Varför kan vi inte mötas i vårt stora gemensamma intresse och hobby? Varför sitter vi hellre ensamma på tävling, än umgås med antagonisten på andra sidan, visserligen har hon/han samma ras som jag, ”men det är också den enda likheten”.

Vi har ordspråk som ”Ensam är stark” ”Bara de ensamma kan mötas” ”Bättre ensam än i dåligt sällskap” ”Det finns vägar så smala att man måste gå dem ensam”.

Det finns massor mer, men sanningen är helt enkelt att ensam är inte stark. Ensam är ensam. Helt enkelt. Kort och gott.

Jean Dark Rare Gold med kompisen Jean Dark Ior.
Inte ens samma ras. Men bästisar ändå


1 kommentar: