tisdag 27 mars 2012

Ixodes Ricinus

Ixodes ricinus och Lumbricum terrestris är namn jag fick inbakat i huvudet när vi för tusen år sedan fick vår djurvårdarutbildning av engagerade och kunniga lärare.
Nästan all kunskap var värdefull, dock kan jag tycka att de latinska namnen inte har fört mig så långt framåt som mina lärare kanske hoppats på. :-)

Varje år minns jag dock min äldre, tyska lärare, alla hans historier och fantastiska kunskapsbank. Samma sak med hans yngre, vargälskande kollega, som också inpräntade latinska namn hos oss elever. Under våren.

Och nu är det dags. Årets vidrigaste, äckligaste och i mina ögon, mest onödiga parasit, är på plats. Vi plockade FEM kryp från hundarna igår, och genast har Frontline (droppar i hundens nacke) införskaffats.
Alla hund och kattägare bör känna till hur man undviker dessa djur, och framförallt hur sjuka våra fyrbenta (och vi själva) kan bli av de sjukdomar fästingen kan smitta andra med.

År 2000 miste vi vår egna Prins, Kenzo, i en fästingburen sjukdom. Det var alldeles förfärligt, och jag önskar ingen att uppleva alla de sjukdomar en hund kan få när den smittas med Erlichia (eller kanske Borrelia).

Var rädda om era hundar och katter!

Här kan man läsa mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4stingar




2 kommentarer:

  1. Finaste Kenzo. <3. Fästingar är verkligen urk.

    SvaraRadera
  2. Fästingar är avskyvärda kryp...har de någon naturlig funktion att fylla vårt kretslopp?
    Jag plockade sex små kryp från vår perros huvud, den andra hade "bara" två.
    Vår äldsta hund blev så trött och hängig en sommar,pälsen såg också trött ut.
    Vi åkte till veterinären och de tyckte att han såg ok ut men tog blodprov och efter någon vecka fick vi svaret erlichas. Antibiotika hjälpte Tiger tillbaka till sitt gamla jag.
    Så håll koll på allmäntillståndet hos era fyrfota vänner.
    Vi använder Frontline och känner igenom hundarna, det blir mys flera gånger om dan.
    Mvh
    Christina & Co

    SvaraRadera