måndag 13 februari 2012

SLASH SUPERVINSTER!!






Vi har haft en fantastisk helg hos goda vänner i Norge!

Vilken energikick det är att ha lillsemester, umgås med goda vänner och dessutom vinna lite i en utställningsring:-)

Fredag eftermiddag flög vi med våra två kinestikar, Luna och Saga, landade tryggt (och det vill inte säga lite, jag är RUSKIGT flygrädd) på Gardemoen i Oslo och blev hämtade av Mariann på Kennel Black Jax.
(På Black Jax bor många fina djur, bl.a. den vinstrika Black Jax A Touch of Organza, två tibbefröknar och även katterna CH Jean Dark Joakim V Anka, Jean Dark Mary Poppins, Jean Dark Nala och enormt lovande nytillskottet, Jean Dark Figaro.)
Vi hann med en massa babbel, fantastisk mat, avelsprat och framtida planering innan natten och sömnen tog ut sin rätt.

Den här helgen var en riktig slapparhelg måste jag säga, och för en gång skull hade vi ordentlig tur. Våra startnummer var nästan sist i ringen, och vi behövde inte vara vid ringen förrän kl 11:00!! Lyxigt!

Den nationella utställningen arrangerades av Norsk Boxerklubb, och de hade gjort ett fantastiskt arbete. Välplanerat, organiserat och trevlig stämning. Då är det extra skoj att tävla.
En sak jag ofta tänker på utomlands är den vänliga inställningen till hund i allmänhet. Jo, jag menar just det.
Överallt såg jag små, små valpar, för små att tävla, men de fick följa med och vara med helt enkelt. Inte bli lämnade ensamma hemma medan ägaren tävlar. Glada, sociala och omhuldade små vänner, som tultade runt och blev kramade av förbipasserande, gullade med och tränade i allehanda saker. I samtliga länder vi har besökt för hundtävlingar, har yngre valpar än våra 4-månaders (som är ett svenskt krav) funnits med sina ägare. Jag tycker det är en trevlig vana, och hoppas vi i Sverige på sikt, kan komma att få liknande regler och tankar.

För att göra en lång historia kort vad gäller våra egna hundar, så sopade de nästan banan och den helgen var i alla fall Felicia och jag världens stoltaste hundägare:-)



Saga kammade hem CERT, BIR och i ett BIG-4!! Hon travade som hon aldrig gjort annat, och såg stolt och glad ut över sina tossiga ägare som lyckliga babblade, skrattade och försåg henne med smaskiga godisar.
Finaste saga heter på riktigt NORDISK JUNIORVINNARE 2010 Sun-Hee´s I´m A Marionette och har nu cert i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland!

Vår lilla Luna hade också en framgångsrik helg - på lördagen blev hon BIM-valp, och på söndagen knep hon BIR.et och i den enorma konkurrensen i stora ringen slutade hon totalt som BEST IN SHOW-3!!!!
Luna har också ett officiellt namn - Jean Dark Lady In Red, och vi hoppas fåklart att det snart skall kantas av championtitlar:-)




Jag tror vi skrattade hela vägen till flygplatsen, och leendet satt fint kvar uppe i luften och timmen hem till Stockholm!
Vilken fantastisk helg - Tusen tack Mariann och Ronny, hoppas vi snart ses igen.



Som avslut på dagens inlägg måste jag visa den mest fantastiska lilla handler jag någonsin sett.
Lördagens ena deltagare i Barn med hund fångade mångas uppmärksamhet.

En liten, liten fröken, i strumpbyxor, lackskor, pressad kjol och skjorta med slips kom in i ringen med en välskött sheltie.
Hon var inte stor, minst av alla de tävlande, men som hon VISSTE hur man visar hund!!

Hunden ställdes efter alla konstens regler, tungan hölls rätt i mun när ekipaget travade, och det gjorde de rakt och fint, från sidan och fram och tillbaka.
Den lilla handlern höll perfekt avstånd till sina medtävlande , en konst många av oss vuxna visst nog inte besitter…, och hon uppmuntrade sin hund med småprat, en godis då och då, samt ett bestämt och handfast tag i kopplet!

Dessa två vann, och jag var bara tvungen att fotografera dem. Tyvärr fick jag inte med mig namnet på flickan, men hon upplyste mig allvarligt och stolt om att hon var FEM och ETT HALVT ÅR. Och så fick jag ett litet leende, innan hon ställde upp sin hund för mig. Sedan neg hon och travade ut ur ringen….!
Ojojojoj… Vad månde det bliva av henne. Vi lär få se henne i framtiden, det är jag hundra procent säker på! :-)


2 kommentarer:

  1. Fint....5,5 år!
    Tiden rusar, men just runt 5-6 år är en underbar tid att se oss människor.
    Den fina hunden kom i skymundan...men som tur är inte för de dömmande. Hälsning Bella

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg ni hade, man lever länge på det:-). Den lilla handlern var ju bara för läcker!

    SvaraRadera