onsdag 22 februari 2012

”Det finns ingen medicin i himlen”


Idag glömde jag att ge Cola medicinen.

Lilla Colamannen, han äter medicin varje dag. Specialfoder för sin trasiga kropp, och piller som är ett måste för att hålla sjukdomen i schack.

Fodret smakar väl sådär, Cola är måttligt förtjust i maten han får. Idag fick han kattmat på burk till frukost, och smörgås med leverpastej.
Sådan mat får han inte äta, för då blir han sämre - får ont, blir trött och kissar inne…..

För några år sedan blev vår friska lilla levnadsglada kille plötsligt trött, ledsen och olycklig. Han gick ned i vikt, skrek av smärta bara han rörde sig och såg mest ut som en spillra av sitt forna jag.
Cola var sjuk. Jättesjuk.

För att göra en lång historia kort, besökte vi fyra djurkliniker, specialveterinärer och hamnade slutligen på Ultuna.
Vi fick veta att vår tappra Skrutt hade akuta njurskador, och att avlivning var enda utvägen.
Colas Lillmatte vägrade, hennes allra mesta och bästaste kompis i hela universum fick INTE dö.

Och det gjorde han inte. Cola kämpade, slogs och använde all sin envishet till att krya på sig.  Han fick en massa vård, en massa mediciner och han kostade en massamassa pengar. (Värt varenda öre)
Han började äta, gick upp i vikt och plötsligt hade vi vår gamla Colaman tillbaka.
Han som fångade möss i huset och dödade dem lika snabbt och självsäkert som den värsta yrkesmördare, han som kurtiserade våra dvärgpinschertikar värre än den värste casanova.
Han som sprang på lätta tassar, flög över backen, simmade med barnen på sommarloven, delade ostbågar med tonårsdottern och somnade i hennes famn under täcket, varje natt.

Cola fick tillbaka sitt gamla liv. Nästan i alla fall. Han orkade inte mer gå på långa promenader, och han kunde knappast vara ute i kyla, fast han fick en megatjock, varm och fin overall.
Men det gjorde inget, han fick bara vara, och det var han bra på. :-)

Till slut kom ändå dagen vi alla fasade för, och förberett oss på. Dagen som man inte kan förbereda sig på. Fast man tror det.

Lilla tappra Colamannen var glad ända till slutet, han frossade i sin festfrukost, dansade in hos farbror doktor, visade sina konster -”sitt, ligg, spela död, vinka och hoppa” - och tuggade glatt i sig belöningsgodisar som tack för showen.
Om han förstod vad som skulle hända, visade han det inte, utan kramade Lillmatte fint tillbaka, stoppade in sitt lilla huvud i min halsgrop och kanske viskade han adjö?

När han fick sprutan sov han redan tungt av allt lugnande, och han märkte inte att vi alla ville skrika STOPP och slita ut kanyler och sprutor och bara springa vår väg med honom innanför jackan.
Han hörde nog inte att jag oroligt funderade över att jag glömt att ge honom hans morgonmedicin, och min fråga om kanske Änglarna ger honom det där i Nangijala?
Och dotterns svar ”att det finns ingen medicin i himlen, mamma.
För där är ju ingen sjuk.”

Finaste Jean Dark Coca Cola 
2004 - 2012  
Linns lilla bästaste kompis. 
Knappa fyra kilo tung. Men full av kärlek




Cola

Bästis med Luringen

Kompis med alla:-)

Simmar med tjejerna

Fånga råttor med syrran är skoj! 

Hejdå, Lilla Colamannen - fortsätt sprida glädje runt dig!
Vi saknar Dig så<3 

18 kommentarer:

  1. <3 Änglarna tar väl hand om honom <3

    Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Som om jag inte redan var snorig! Tårarna rinner, snoren rinner, tankarna går till Linn. Jag vet att han betydde MEST för henne, Cola-mannen var en bästaste kompis på övertid i många år, tack vare er!
    KRAM Linn, det är alltid jobbigt och förlora en bästis

    SvaraRadera
  3. Tack Kicki, jag hoppas det.
    Cathrin, jag skall hälsa Linn. och du har rätt, det är hemskt att mista sina bästa små vänner...

    SvaraRadera
  4. Kram till er alla i Vita Huset, bävar för när den dagen kommer för våra fyrbenta vänner!

    SvaraRadera
  5. ...åh så sorgsligt, Hallonbåtens lilla Cola bebis, men tänk ändå vilken tur han ändå hade som var så innerligt älskad av sin familj o framförallt av dig Linn. Kram till er alla.

    SvaraRadera
  6. Lille herlige Cola mannen<3 masse kramor til Linn<3
    Han er nå sammen med våre stjerner der oppe hvor alle er friske.
    Varme kramar fra Mariann

    SvaraRadera
  7. Hej vännen! Krama Linn och dig själv från mig!!! Hälsa Linn att jag skröt om hennes konstnärs talanger... Jeanett jag fascineras varje gång av hur fantastiskt beskrivande du kan skriva. Jag gråter för att det är så berörande... Många kramar till er. Ni finns i mina tankar. Maria Possner

    SvaraRadera
  8. Finaste Cola <3<3<3. Han var verkligen en urgullig liten själ och så otroligt älskad. Nu slipper han ha ont och får han springa omkring i himlen med de andra änglahundarna. Stor kram till Linn och resten av familjen

    SvaraRadera
  9. Styrkekramar till alla, både två och fyrbenta som fått säga farväl till fina Cola

    Till tröst är han i gott sällskap av alla fina änglahundar

    SvaraRadera
  10. Kramar till till er alla och en speciellt stor kram till Linn - jag vet vad Cola har betytt för dig genom åren och vad du har betytt för honom - två riktiga superkompisar!!
    Stora varma kramar Anja

    SvaraRadera
  11. <3 Krama Linn så jättemycket från mig.
    Allt kom över mig nu när jag läste detta.
    Våra fina små vänner. De har det bra där uppe. Och vi träffar de igen. Någon gång. <3

    SvaraRadera
  12. Jag beklagar att er älskade Cola har somnat in! <3
    Det är en smärta och saknad som man bara kan
    förstå den dagen man själv står där.

    Kram
    Lenis och för evigt älskade Electra <3

    SvaraRadera
  13. Styrke kramar till er alla... man sitter med tårar i ögonen och läser och inser att man själv kommer att stå i samma situation och har stått där många gånger och det är lika lika jobbigt varje gång..<3 <3

    Man får trösta sig själv med att man fått så mycket kärlek av dem under den tid de funnits där att det varje gång räcker till en hel livstid....

    SvaraRadera
  14. Det är så sorgligt när man måste ta avsked av en älskad vän och alla vi som varit där förstår och känner med er. Stor kram till er och speciellt till Linn, från Katja o Co

    SvaraRadera
  15. Gode lille Cola <3 Varme tanker sendes til hele familien i Vita Huset og spesielt til Linn <3

    SvaraRadera
  16. Det här är nog bland det finaste jag läst.. på länge. Usch nu vill jag bara gråta, önskar er allt gott och beklagar sorgen. Han verkade helt underbar!
    Många tröstkramar från Monica (Odette på bdb)

    SvaraRadera