tisdag 21 februari 2012

En stor dröm


Äntligen!
I många har har jag drömt om en dobermanntik med speciella linjer. Linjer som är ovanliga, okända och inte besläktade med våra hundar här på något endaste vis.

Jag har letat, funderat, stött och blött detta med de jag känner som har kunskap i ämnet dobermann, avel, hälsa och andra för rasen, viktiga egenskaper.
Samtliga vänner har sagt till mig att jag inte är klok.

Dessa åsikter och råd stoppade mina planer kring den nya hunden, och även om jag under nästan tio års tid funderat på mina avelstankar, är det inte förrän nu jag verkligen gjort slag i saken.
Under en treårs period har jag noggrant följt de hundar jag varit intresserad av, tittat på föräldrar, läst sjukdomsstatistik, försökt bilda mig en uppfattning om mentalitet samt arbetsduglighet, föräldrarnas avelsduglighet och förstås, även de exteriöra bitarna.

Under mitt idoga rotande hamnade jag hela tiden i det stora landet i Väster, en hel jätte kontinent, och att se sig omkring efter en dobermann kändes som att leta nål i en höstack.

Nålarna har nu förhoppningsvis hittats, och om allt går enligt planerna kommer två små dobermanntjejer att flytta in på Jean Dark under 2012.

Den första är redan född, hon är snart tre månader gammal, och har redan gjort förändringar i mina inplanerade tankar. :-)

Hon skulle bli en svart tik efter två av mina favoritföräldrar, ganska gamla och mycket, mycket vinstrika. Istället kommer nu deras dotterdotter, en brun ( vi som inte skulle ha fler bruna på ett tag…!) fantastisk liten hund, som har det mesta av det jag önskar hos en lovande dobermannvalp.

I skrivandes stund är hon en glad, öppen, social och helt ”crazy” (enligt sin uppfödare) tjej med stark benstomme och en prydlig outfit. Vi hoppas hon kommer att passa här hos oss, och att hon snart sätter sina små bruna tassar på svensk mark. :-)


4 kommentarer:

  1. Jag har alltid trott på dig, det kommer att bli så bra!

    SvaraRadera
  2. Vad spännande!! Ska bli roligt att se vad det blir av henne:-).

    SvaraRadera
  3. Ja tokig har du ju alltid varit och gått din egen väg...men det är därför du kommit så långt i din hundkarriär också ;-) Och det är också därför jag gillar dig!
    Detta ska bli superintressant och jag hoppas det blir som du har tänkt dig och att nya okända linjer för oss -kan hjälpa till och bidra för framtiden! Spänningen är Ooooooliiiidlig :-))

    SvaraRadera
  4. Otroligt spännande!!!!!! Jag är genuint lycklig att just DU har kollat och kommit till denna slutsats för rasen. Om det är någon i Sverige som kan förvalta den, så är det du!!! Nu hoppas jag och tror förmodligen lika mkt som du:))) ALL LYCKA TILL DIG, DITT FANTASTISKA ARBETE OCH FRAMTIDEN!!! KRAM <3

    /Linda

    SvaraRadera