onsdag 20 april 2011

Vår katt Lady har sju ungar

När man har sju ungar och är en katt är det bra om man har mat till alla sina små.
Mat, dvs mjölk, får en mamma genom att själv äta mycket mat.
Vår katt Lady vill inte ha mat. Hon har plötsligt slutat äta?

Innan Lady blev mamma var hon en välväxt och bastant siamesfröken. Hon älskade sitt torrfoder, och åt bara det, varje dag. När de andra katterna fick burkmat om morgonen fnös hon lätt och gick iväg för att äta det enda som går att äta - sitt älskade torrfoder.

Så kom då sjulingarna, och plötsligt slutade mamma Lady att äta. Jag tänkte att det förstås var övergående, men efter några dagar blev jag riktigt orolig. Det är inte alls bra för en mammakatt att se ut som ett benrangel, och med tom mage produceras heller ingen mat till de små.

Jag presenterade vår nyblivna kräsna fru katt för allt jag kunde komma på - Royals, Eukanubas, Hill`s och Lupus torrfoder. Och en ansenlig mängd knaprisar som jag inte ens minns namnet på längre.
Jag köpte allt jag kunde hitta på mataffären, och sedan testade vi alla burkmatssorter som fanns att uppbringa, Whiskas, Pussy, Sheeba, Kitty, ICA:s foder, ID, AD, RD och gud vet vad allt heter, införskaffades. Lady rynkade på näsan.
Jag köpte köttfärs, kokt torsk, kokt lax, strömming, grädde, rökt skinka, kokt skinka, leverpastej, rå ägg, kokta ägg, entrecote, sej, smör och bacon. Lady rynkade på näsan och jag fick panik.

Sista testet blev grillad kyckling, sedan fanns liksom inget mer att komma på för min trötta hjärna, men se- det gick ned i den svultna och kräsna magen. Grillad kyckling till frukost, lunch, mellis och middag är melodin, och plötsligt är vårt skrangel nästan borta, och tillbaka är den eleganta brunmaskade katten, med den djupa stämman. Vän av ordning funderar säkert på hur nyttigt det kan vara att BARA äta grillad kyckling. Och hur bra det är för ungarna att deras mjölk enbart är uppbyggd på kyckling.

Jag har inte en ringaste aning. Kanske är det inte alls bra. Kanske får de små skörbjugg…? Jag har funderat mycket kring detta, och vi är alla smått irriterade på den envisa mamma katten. Men, hon vill INTEINTEINTE ha mat, inget annat än grillad kyckling. Och grillad kyckling får det bli! Vi köper en varannan dag, och Lady är pigg, glad och sund, och de små ser också fina ut. De utvecklas än så länge på bästa sätt, och jag hoppas det så skall förbli.
Men givetvis funderar vi på om det snart börjar växa ut fjädrar på sjulingarna, eller om de snart börjar kackla….? :-)
I vår lilla butik känner personalen igen oss vid det här laget, och undrar lite försynt varför vi inte snart föder upp egna kycklingar…?
Och det kan man ju fundera på :-)


Mätt i magen, den är full av varm och god kyckling....
Hungriga bebbar överallt, och livet är ganska bra:-) 

5 kommentarer:

  1. Ha, ha, ha! Det kanske vore något med egna kycklingar! Köp ingen tupp bara....:-) Förstår att du blir orolig då hon inte vill äta - det är ju liksom ao då hon ska ge di. Men visst var man själv konstig då man ammade. Saker smakade och luktade inte som vanligt...helt plötsligt så gillade man saker som man aldrig annars skulle vilja ha och tvärt om. Det kanske är likadant för mamma katt?? Skönt att hon äter nu iaf och att ungarna växer och gror...vi kommer gärna och tittar på dem om det går.

    SvaraRadera
  2. Herlig, ja nybakte mammaer vet hva de vil ha og ikke ha :o)))

    Glad påsk til dere alle.

    Kaja & co

    SvaraRadera
  3. Hahahahahaaa....heeelt otroligt ju-men det är ju inte mkt att göra liksom...Kanske ändrar hon smak snart så hon får i sig nåt mera-kanske lägga nåt brevid kycklingen ?Makrill i sås? kanske slinker ner...? Ja de där djuren blir man väl aldrig klok på...

    SvaraRadera
  4. Lady är så gullig. Vi ser framemot vår skörbjuggskattunge :).

    SvaraRadera
  5. Vilket ljuvligt uttryck hon har! :-) Säkert ingen fara med matvalet under en begränsad tid, fågel (om än ogrillad) tillhör ju ändå till kattens "naturliga" föda. Ska bli kul att se om hon ändrar smakreferenser sen, annars är det säkert roligt att föda upp kycklinag också :-) (fast jag har svårt att tro att de skulle gå till slakt...)

    Sabina o Olle

    SvaraRadera