fredag 8 april 2011

Möss, sorkar och mat

Häromdagen när vi var ute på vår vanliga långpromenad, upptäckte jag att lilla, lilla Ivy gick omkring med lite böjd nacke. Det såg ut som om hon bar något ganska tungt. Eller hade hon gjort illa sig? Fått nackspärr…? Kan små dvärghundar få det? Jag ropade på henne, och hon kom lite motvilligt, inte sådär glatt och snabbt som hon annars alltid gör. Med sig i munnen hade hon en halvstor råttasorkjättemus? Jag tittade inte så noga, utan beordrade henne loss.
Hon kan inte loss. Inte ville hon heller. Med sitt alldeles egna jättebyte svängde hon stolt på huvudet och tittade på mig som om jag inte var riktigt klok. ”Hallå matte, hur är det fatt? Fånga en egen sork (eller råtta eller vad det nu var) om du så gärna vill ha en” blicken kopplades på, och Ivy ville på inga villkors vis släppa sin nyvunna ställning i hundflocken som nummer ett med byte i munnen.

Jag lyckades till slut få ur henne det hon bar, väl medveten om att en del av det döda djuret slunkit ner i min lilla söta hunds mun och mage. BLÄÄÄÄ! De andra hundarna såg lite avundsjuka ut, och försökte ta ifrån Ivy det hon bar. Hur kan de bara vara så äckliga..? Och när det finns fina, välformade runda smakliga hundmatskulor??? J Ändå vill mina fyrbenta äta egenhändigt dödade möss/råttor/sorkar ellervaddetnuär, jaga skalbaggar, gräva fram maskar, snoka i dikena, rulla sig i skit och smuts eller bara bära egna små och stora byten. HUA.
Man kan i alla fall konstatera att hur bra nu än de stora fodertillverkarna marknadsför sig, kan de aldrig tävla mot en sork. Om den är död….

Stolt som en tupp.......




5 kommentarer:

  1. hahaha, det er som å lese om Chili. Chili er vår egen musefanger, hun er helt fantastisk god på å jakte, og jeg synes det er så fasinerende å se på når hun oppdager en skogsmus. Chili hun dreper ikke bare, hun spiser de også i et jafs... ganske så ekkelt, er jeg helt enig i, men jeg rekker aldri å få den ut av munnen hennes, hun er for rask, og mat det gir hun sjelden slipp på den der..

    De er så kule disse pinnene :-D :o))

    SvaraRadera
  2. Y.Ä.K! Hälsar Ammi som fick en mus i håret en gång...Dubbel Y.Ä.K!

    SvaraRadera
  3. Hehe!
    Ivy har läst på boken om ras standard mus rått sork fångare är det inte sådana dom är..Men jag håller med dig jag skulle inte heller vilja att varken Doris eller Alice skulle äta av en sån där..Mat består numera i ras standarden foderkulor..Gunsan

    SvaraRadera
  4. Ha ha känner verkligen igen mina !!!!!!!!!!!!!!
    Lilla Fidde (som inte är så liten längre ,en välväxt dobbetik på 35 kg)har grävt efter sork i flera år hon lyckas inte ta ngn som tur är. men hon tjuter av ilska och sen tar hon tag med hela gapet i sorkhålskanten och biter/drar loss stora jordkokor och slänger iväg.Att dom är så energiska och stöniga .Hon kan gräva i en timme varje dag ,dag och dag in.Tänk den energin i spåret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  5. Hmmm, hade en kines tik som lyckades ta med en död sork in, och lägga den i MIN SÄNG uuurk!

    SvaraRadera