söndag 2 december 2012

Det här med kuddar...

And here we go again!

Tania, vår just ett år fyllda dobermann, har kommit på detta med kuddar. Inbjudande kuddar. Stora kuddar, små kuddar, mjuka kuddar, hårda kuddar. Mattes kuddar.

Tania har alltid gillat kuddar, faktiskt så mycket att hon fått några egna. För det är ju gulligt när ens lilla vovve myser med sina egna kuddar. Fast det var bara gulligt jättekort. Plötsligt en dag, från ingenstans väcktes ett begär hos vår bruna älskling. Hon ville ha alla kuddar hon kunde få fatt i. Släpa runt på dem ett tag, hålla den mjuka dinglande trofén i munnen och med envis, förförande blick bara våga vägra matte som skriiiiiiker loss.
Det är jag som skriver som är matte. Och jag VET att man inte alls skall skrika till sin hund. För hunden har utmärkt hörsel. Men efter trehundratsuttiofyra miljoner kuddar tappar iallafall den här matten tålamodet. Och skriker.
Inte för att det hjälper. Tania vägrar envist släppa, och när jag ilsket sliter kuddarna ur hennes mun, tittar hon lite förvånat-allvarligt-uppstudsigt på mig när hennes cravings megadrömmar plattas tillbaka och sedan läggs på sina platser i soffa och säng.

Jag lyckas glömma incidenten (hur jag nu kan göra det HEEELA tiden!) och medan jag sysslar med annat är hon där IGEN.
Tar en kudde, tuggar av hörnen (får köpa nya hela tiden, för fler och fler av Vita Husets kuddar är numera utan hörn) och pillar sedan ut stoppningen och typ, blåser iväg den över golvet. Snö inne och snö ute.

Jag har inte fattat tjusningen med det här, och är mest ganska irriterad. Men det bekymrar inte fröken Kuddmarodör.

Är hunden
Överstimulerad?
Understimulerad?
Ouppfostrad?
Knäpp?
Dåliga anlag?
Har hon mask i magen?

Näe. Hon får massor med motion. Vi tränar, jobbar, och aktiverar vår buse. Hon har lätt att koncentrera sig och är inte stressad.

Helt enkelt så gillar hon kuddar. Hon gillar att se när stoppningen flyyyger och hörnen ryker. Tania ser helt enkelt jättenöjd ut när hon mojsar runt med sin stulna kudde. När uppdraget är utfört vill hon börja på en ny.

Tania älskar helt enkelt kuddar. Det är anledningen.



2 kommentarer:

  1. <3<3<3
    Härligt när man bara konstaterar att hunden gillar det, därför gör den det!!!! :D
    Och thats it liksom :D

    SvaraRadera
  2. Ja, men det är ju så det är. Det är bla därför Tania är en sån personlig, rolig och härlig hund. Hon har egna åsikter.

    Jag tex älskar Richard Gere, rosa färg och coca-cola. Varför gör jag det...? Ingen aning. Men jag gör det:-)

    SvaraRadera