torsdag 18 juli 2013

Managment by fear



Jaha. Nu känner jag att det är dags för ett surt inlägg.
Inte för att det nödvändigtvis måste vara grinigt, utan mest för att jag känner mig ledsen och uppgiven.
Jag har funderat lite på detta med handling, alltså hur man visar sin hund på utställning. De flesta jag känner, inklusive mig själv, tävlar inte bara för att det är roligt – utan för att man vill vinna. Japp, så är det, lika bra att erkänna ;-)

Det jag funderar över är HUR mycket man vill vinna. VAD är man beredd att göra för sin vinst?
En del viger sitt liv åt ögonstenarna; motion, mat, skötsel, bra handling osv osv osv. En del går lite längre, kanske mailar domaren innan bedömningen (jo, det finns de som gör det...!) och vill puscha på lite.
Och en del tränar sina hundar som sjutton. Det finns bra sätt att träna och det finns mindre bra sätt.
För en tid sedan såg jag en grej som var ny för mig. Faktiskt trodde jag inte mina egna ögon. Jag gjorde en struts av saken, dvs låtsades inte att jag faktiskt HADE sett detta.
Men det hade jag ju.

Jag såg bord, som var uppdelade i två plankor, och jag såg bord som var uppdelade i fyra små träbitar. Ungefär lika stora som en hundtass.
Högt däruppe skall hunden balansera, och trampar den fel ramlar den. Det blir lite sådär ”Look no hands” – fast tass. Och jag kan livligt föreställa mig att det gör jätteont att ramla ned.
Senare såg jag detta sätt att träna igen, fast man gjorde det på valpar. Små, små babysar som tränas för framtiden. 

U.S.C.H! 

Den här vovven verkar iallafall inte dingla i luften, ÄN,
 men det finns det de som gör också. 

Jag tycker såklart att vi skall träna våra hundar. Hundar älskar att tränas! Och jag tycker absolut att vi skall kunna korrigera våra hundar, och ibland bestraffa.

Bestraffa är inte lika med plåga.

Bästa sättet att träna hund är inte med hugg och slag och skräck.
Bästa sättet att träna hund är att jobba med en glad hund.
Hur vet jag det? Jo, för en GLAD hund presterar, och den gör det mer än gärna!

Har du tid så sätt på musiken och titta på några minuter av skönhet.
Här visas en dobermann på maximalt bästa sätt. Han samarbetar, jobbar och ser så lycklig ut att jag –varenda gång jag ser filmen- fäller en tår.
Han är dessutom otroligt vacker - men framförallt, han gillar att visa upp sig. Han är lycklig. Och just SÅ vill jag iallafall gärna se hundar på utställning :-) 



Ett litet PS som jag dedikerar min gamla lärare i svenska, VEM är egentligen MAN? Ordet "man" skall inte finnas i en text. Skriv "jag" messade hon alltid.
Jag hoppas alla "man" som läser detta kastar bort sina hemska träningsredskap. De borde inte få finnas!




7 kommentarer:

  1. Så underbart att se! Alla hundar i kaos runt honom men han är helt fokuserad på sin människa! ♡

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig förstått mig på dessa träningsmetoder. Det är kan inte ta längre tid att träna hunden att ställa upp sig rätt själv. Dessutom så är det roligt att träna hunden. Antagligen så vet dessa människor inte hur man gör. De är inte 'äkta' hundmänniskor utan de gör som de tror är det bästa och snabbaste sättet.

    SvaraRadera
  3. Verkar inte vara ett roligt sätt att träna hund på... Apropåpå "man" och "nån" så har de blivit uppsagda på min arbetsplats. Det blir mycket mer gjort sedan dess!

    SvaraRadera
  4. WOW! Vilken fantastiskt fin hund på filmen och snacka om trevligt att titta på detta otroligt samspelta ekipage! Förstår vad du menar absolut. Är inte så insatt i detta med utställning, men får det gå till sådär som det gjorde i filmen, med all "röra" i och utanför ringen? Tack för en trevlig blogg!! /Johanna

    SvaraRadera
  5. Ryser först av avsmak för hur man kan behandla sin bästa vän.
    Sen får jag rysningar av förtjusning över samspelet mellan matte och hund.
    Jag gillar verkligen din blogg.
    Och vilken skönhet lillebror är.
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Har inte sett filmen men jag kan säga att väldigt ofta ser man kinesuppfödare visa upp sina valpar balanserades på klossar. Jag förstår inte vitsen - kan man inte träna valparna på annat sätt kan man låta bli!

    SvaraRadera
  7. Ser helt fantastiskt ut, så där vill man ju se ut själv när man visar hund :-) Men sedan tittade jag på filmen under på samma hund i working class (där det ser ut som att Totte dömer)Vad gör hon med kopplet när hon ska börja springa med honom? Ser ut som att hon stoppar in det i munnen på hunden?! Hunden ser ju lika glad ut för det med det ser lite konstigt ut tycker jag. Hälsningar från Maria och Naika som snart ska ge sig ut i ringen själva :-)

    SvaraRadera