torsdag 15 december 2011

20 ÅR


Fantastiska framgångar, minnen och upplevelser
Ja, det har vi haft i många år, men när det gäller våra uppfödargrupper kan jag stolt konstatera att en era är slut:-)

2011 års andraplacerade grupp. För första gången
foto S Lourie

I 20 (!!) år har kennel Jean Dark vunnit uppfödargrupperna på Stora Stockholm. Vi har tävlat med otaliga grupper, hundar, människor och färger på våra kläder. Hanar, tikar, unga, gamla, bruna och svarta. Busiga, glada, truliga, uppfostrade och ibland lite ouppfostrade.... Alla med en gemensam nämnare - de heter Jean Dark och är födda i min valplåda.
Blundar jag lite snabbt ser jag några av de deltagande Jean Darkarna med sina parfymnamn dansa förbi mina ögon, alla lika vackra och ståtliga där som på riktigt.

Jean Dark Jean Jacques (kennelns förstfödde dobermann, född 1988)
Jean Dark Eclusive Echo
Jean Dark Explosive Esso-S
Jean Dark Ellen Betrix
Jean Dark Elisabeth Arden
Jean Dark Alain Delon
Jean Dark Noá Noá
Jean Dark Délle Montana
Jean Dark Diva Dauphine
Jean Dark Dior Duchesse
Jean Dark Ralph Lauren
Jean Dark Rive Gauche
Jean Dark Royal Secret
Jean Dark Rose Cardién
Jean Dark Rumba Rapsody
Jean Dark Kalvin Klein
Jean Dark Kastor Kanebo
Jean Dark Kenzo Kastelli
Jean Dark Knowing Kho I Noor
Jean Dark Barking Boss
Jean Dark Brown Is Beautiful
Jean Dark Christian Dior
Jean Dark Coco Dellon
Jean Dark Choq Capone
Jean Dark Chocolate Chloe ta
Jean Dark Cacharel Comtesse
Jean Dark Fidji Fuirinus
Jean Dark Facconable Fernando
Jean Dark Ferox Fahrenheit
Jean Dark Gentleman Gere
Jean Dark Gucci Gasoya
Jean Dark Gloria Vanderbildt
Jean Dark Hugo Boss
Jean Dark Helena Rubinstein
Jean Dark Havanna Harmonia
Jean Dark Innocence ideal
Jean Dark Iceberg Inferno
Jean Dark Issey Miyake
Jean Dark Lafayette Lacoste
Jean Dark Luciano Pavarotti
Jean Darl Laura Biagotti
Jean Dark Laura Ashley
Jean Dark Liz Claiborne
Jean Dark Monsiour Chanel
Jean Dark Monsieur Milton
Jean Dark Midas Montana
Jean Dark Magriffe
Jean Dark Miss Dior
Jean Dark Old Spice
Jean Dark Otto Kern
Jean Dark Organza
Jean Dark Ombre Rose
Jean Dark Sun Moon Stars
Jean Dark Tsar Van Cleef
Jean Dark Too Much
Jean Dark Ungaro De Jacomo
Jean Dark Uomo Fairytail
Jean Dark Unzipped
Jean Dark Vanilla Fields
Jean Dark Weekend Wannabe
Jean Dark Xlimited
Jean Dark Yang
Jean Dark Yardely Gold
Jean Dark Adventurer
Jean Dark Anais Anais
Jean Dark Attitude
Jean Dark Baldessarini
Jean Dark Black Pearls
Jean Dark Carolina Hererra
Jean Dark Cheap and Chic
Jean Dark Dolce Gabbana
Jean Dark Egoiste
Jean Dark Extravagance
Jean Dark Estee Lauder
Jean Dark Funtastic
Jean Dark Fantastia
Jean Dark Grabazzi
Jean Dark Guess
Jean Dark Gosssip
Jean Dark Havana Reserva
Jean Dark Handsome
Jean Dark High Love
Jean Dark Hot Couture
Jean Dark In Canto
Jean Dark I Love You
Jean Dark Jackpot
Jean Dark Kanon
Jean Dark Kingdom
Jean Dark Kiss Him
Jean Dark King Liqueur
Jean Dark Kia Ora
Jean Dark Kiss and Tell


Jag har säkert glömt någon, minnet sviker lite allt som oftast, och speciellt när man sitter och blickar 20 år tillbaka. Alla härliga hundägare är förstås en stor del i de enorma vinster vi haft samtliga år på Mässan, alla som ställt upp, väntat, hjälpt till, varit positiva och tålmodigt låtit sina hundar vara med i finalerna. Ibland har det gått bra, ibland inte alls.
Men vinsterna i rasringen är något jag är ofattbart stolt över - TÄNK….!!

20 års vinster med uppfödargrupperna….!!

Hatten av också till alla handlers, Liselotte, Anna-Lena, Marika, Pernilla, Ammi, Kicki, Mia, Björne, Thord, Therese, Mariann, Elaine, Cathrin, Anja, Maria och de senare åren bästaste dottern Felicia!

Och hatten av till min underbara familj, först min man, och sedermera döttrar som varje "Stora Stockholmdag" fått leva med att jag i alla lägen deltagit på Mässan. Det har varit graviditeter, förlossningar, födelsedagar, dop, viktiga familjehögtider, matcher och en massa annat i det civila livet som kallat.
Jag har varje år deltagit på Mässan, i alla lägen......:-)

Så fick vi för första gången på 20 år stryk i rasringen, något som mest var ganska nyttigt. Det är aldrig bra för en ras att bara ha en vinnare, även om det är roligt för den som står på topp.

Kanske är bollen kastad till näste man (kvinna) att ta vid, och vinna 19 år till. Eller så kräver vi tillbaka vinsten 2012. :-)

Time will tell.
Roligt har det i alla fall varit.

Tack Alla!











Som värdigt avslut på de 20 åren blev vi hämtade med Limousine,
och fick avnjuta en underbar middag i goda vänners lag 2010.
Limousine är fin:-)

En sista bild på vrålåket utanför resturangen. TÄNK att jag fick åka från Mässan och ända hit.
Tack alla underbara vänner för en härlig kväll, det är ett helt år sedan, men jag minns det som igår! 

10 kommentarer:

  1. Jag ryser när jag läser vad du skrivit, "man glömmer fort" i dagens hets och stress....
    Det finns inga ord för de år som varit, därför att resultaten har hela tiden talat för sig självt.... (både på hälsa, mentalitet, arbete och skönhet DVS en fulländad Dobermann)
    Nu hände nåt och du får en extra sporre (me like) och det har bara rasen Dobermann att VINNA på!!!
    DINA 20 ÅR PÅ TOPPEN ÄR MYCKET VÄL BEFOGADE!!!!

    Varm Kram Till Dig och Alla Inblandade under åren!

    //Linda

    SvaraRadera
  2. Otroligt fint skrivet, svårt att sammanfatta 20 år av ett uppfödarliv, men du har mkt kvar att ge, kram på dig

    SvaraRadera
  3. Så himla kul att det blev hela 20 år i rad! Det gör du bra, för det är inte lätt att hålla en bra uppfödning, men din är en riktigt bra kennel med fina hundar och katter. De ät inte lätt att hålla reda på både hund och katt, som ska vara friska och bra mentalt. :)

    Lycka till nästa år på Stora Stockholm! :)

    SvaraRadera
  4. Heeelt otroligt att ni vunnit 20 år i rad! Fantastiskt! Stort grattis!

    SvaraRadera
  5. Vad kan man säga. Helt otroligt och fantastiskt. Jag är så stolt över dig. KRAM Ammi

    SvaraRadera
  6. Du har levt upp till Kennelns originalslogan från 1988 "Kvalité är mer än En".

    SvaraRadera
  7. Ja kvalité är sannerligen mer än En...
    Härlig bedrift kompis och det är en hel del skicklighet bakom det och du förtjänar en stor medalj o ära för dina vinster på 20 år och med all uppfödning, det har varit mestadels glada år med dig, jag har varit med sen -92 och du har kört på kompis, men ibland så har det varit tunga stunder- men du har fortsatt och kämpat på....en hel del trevliga valpköpare genom åren har hängt på och har kommit med sina hundar och gjort det möjligt för alla vinstgivande uppfödar och även avelsgrupper vi visat genom åren!!
    Nu är det "bara" ladda om med nytt blod och nya valpar som kan ta över och fortsätta....Sjukt kul resa och den fortsätter-I´m with you kompis :-) kram

    SvaraRadera
  8. Vad åren går....Det är så kul att titta på de gamla gruppbilderna, hur vi ser ut! Hahaha... Jag kan bara hålla med alla andra inläggen att du gör ett fantastiskt jobb! Sluta aldrig:) Jag har ju varit med ända från början och kommer va med to the end! ;)Kraaam Liselotte

    SvaraRadera
  9. TACK alla för gulliga kommentarer, feedback via mail, sms och telefon. Jag är superstolt, glad och lycklig att få uppleva detta.

    Det är en spännande "resa", och jag tänker att den fortfarande har massor att ge.

    Sedan vill jag TACKA alla positiva, engagerade och fantastiska valpköpare för hjälpen! Många, många timmar har NI alla fått vänta i Mässhallarna efter bedömningarna, och köra hem med era vovvar sena kvällar i julhelgens snömodd. Jag är så glad att ni alla vill vara med och hkälpa. Vi är ett SUPERTEAM. Indeed!

    SvaraRadera
  10. Man kan ju inte alltid vinna! Men du har ett vinnande koncept!!! Det har du bevisat alla de 19 år som du har vunnit. Förutom att du har vunnit uppfödargruppen så har du ju också placerat dig som årets uppfödare. Du vet och kan det du gör!!!! Det vet vi alla. Förutom utställning så har du fött upp massor av trevliga hundar som vi hundägare har fått njuta av. Jag är inne på min 4:e Jean Darkare så jag VET!!! Nästa år blir ditt år igen!!!! Skam den som ger sig! Kramar

    SvaraRadera