onsdag 12 oktober 2016

Tusen frågor och några svar - HÅRBOLLARNA



Ojojoj vad många frågor ni hade! Roligt att intresset kring våra små är så stort, jag tycker själv det är galet spännande med dem, och hoppas allt går bra så vi får se dem växa upp.

Totalt blev det sex kattungar, två håriga hanar och fyra honor, varav en var naken. Hon ska stanna hos oss, tillsammans med en hårig syrra, som jag kan tänka mig sätta ut på foder.
Jag ska inte sticka under stol med att jag blev lite besviken över att det blev så få nakna, men det är förstås en risk man får ta när man parar in just hårigt.

För att förbättra sphynxens hälsa har en del uppfödare valt att para in andra raser. Bla har man använt rex och brittiskt korthår, för att framförallt förbättra rasens hjärtstatus. I vårt fall är det farmor, och hennes släktingar som är brittiskt korthår, och jag är glad och positiv till det nya blodet jag fått tillgång till.
Det är första gången jag gör det, jag vill som sagt var helst bara ha naket.
TACK Maria på Vintermånens katteri!

Naket får man när man parar två nakna.
Hårigt får man när en av (eller båda) föräldrarna är håriga.
När man parar en naken med en hårig, annan ras, blir alla avkommorna håriga, och de kallas för F1:or.
De här katterna bär i sin tur nakengen, och ger naket ihop med naket. (Jag tänker att de ihop med andra F2:or också borde kunna ge hårigt, men i första hand används de ju till att para nakna katter.)
Deras ungar kallas sedan F2:or.

"Hårbollarna" ställer man inte ut, och de används alltså som avelskatter och sedan blir de älskade, glada och busiga sällskapskatter.
För den som är intresserad kan det vara bra att minnas att de här har mycket av sphynxnens lättsamma, orädda och energiska sätt, så letar man en stillsam och dekorativ soffakatt, är detta fel ras.

Hoppas ni fått svar på era frågor - som kuriosa för er som inte vet kan jag också berätta att katter, till skillnad mot hundar- nedärver sina färger könsbundet.
Vissa färger som föräldrarna har, ger i sin tur vissa färger på barnen. Det är sådant man vet redan innan.

Det är också så att rött och creme är färger som man oftast (men absolut inte alltid)ser på hanar, och sköldpaddor (blå och creme, samt svart och rött, med eller utan vitt) alltid bärs av honor. Det finns få unika tillfällen där hanar föds som sköldpaddor, och då är de alltid sterila och väldigt, väldigt sällsynta.

Så, nu vet ni det :)

Här är pappakatt. Vintermånen´s Roundup
Han är blåtabby, dvs blå med ränder
Och här är mammakatt, fast hon är fotad som kattunge. 
Jag hittade ingen bra vuxenbild på henne. Jean Dark Odd Molly är en röd och vit sphynxhona med ett gult och ett blått öga.
Hon är en såkallad Oddeyed katt.

Här är de fyra tjejerna

Blåpaddor

Svartpaddor

Pojkar i creme och rött

De små söta gossarna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar