fredag 18 juli 2014

Sällskapsråtta

Jag gillar inte att åka bil. Ännu mindre gillar jag att köra bil (nästan alltid jag som kör) och minst av allt gillar jag att köra långt, ensam.

Så nu sitter jag här i min erbarmliga ensamhet, trummar på ratten, irriterar mig på den skittråkiga radion och somnar nästan av leda.
Jag vill ha en egen chaufför, jag vill surfa, jag vill äta middag och jag vill framförallt inte sitta här och glo på vita vägstreck, irriterande övningskörare (förlåt alla elever) och tråkig grå asfalt som försvinner bakom mig...

Det är dags för bensin, och jag stannar, hoppar ur och trasslar in mig i slangen. Försöker se ut som om jag har koll på läget - för allvarligt, hur svårt kan det vara??
Tillräckligt för mig tydligen, för jag får fart på eländet, står nöjd och väntar, och kliver närmare när det låter lite och verkar vara klart.
Vickar på slangen och handtaget och får ut eländet samtidigt som det sprutas ut en överbliven klatt bensin. På MIG...!
Över mitt ena ben, foten och skon.
Fan också.

Det stinker. Hela jag stinker.
Skitstatoil. För det måste ju vara deras fel iallafall.

In och försöka tvätta av sig på toan, köper en croissant till tröst och stoppar in mig själv i bilen igen. Mumsar glatt - jag ääälskar croissanter - och upptäcker att mitt fina bröd smakar bränt.
Vad fint, verkligen!
Här sitter jag alltså ensam och uttråkad, äter en bränd croissant och stinker bensin. Kul fredagkväll.
Not.

Jag bestämmer mig för att bara vara positiv, och tröstar mig med att solen skiner, det är värsta fina badvädret, 28 grader och himlen är knallblå.
Och här sitter jag i en burk till bil, äter en oaptitlig croissant och luktar fan på ren svenska.

Men snart är jag framme - fina staden Askersund vid hamnen är inte fel, och det blir ju faktiskt riktigt bra till slut.
Middag med goda vänner, GOD middag, kuliga diskussioner och avslut i hamnen där vi alla mumsar glass.
När jag tror jag ska spricka beger vi oss hemåt, får mer prat på hotellet, och avslutar med info om morgondagens bedömningar och de som vill babblar vidare och ser glada ut.

Jag deltar ett tag, men inser att gammal är trött och att fredagen den 18 juli är slut. Jag är det iallafall.

Godnatt från Askersund :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar