lördag 7 september 2013

Skvaller



Den här helgen går IDC av stapeln, och jag är hemma. (Vad är väl en bal på slottet?)
Alltid, alltid brukar vi åka ned till den största av störst vad gäller dobermannsammankomst. Tyvärr inte i år.

Skvallret har dock redan nått min laptop - på mötet igår presenterades nyheten om att vår rasstandard kommer att få förändringar.
Från och med 20150101 skall det råda kuperingsförbud, och det skall skrivas in i standarden att dobermann numera är en ras med naturliga öron och svans.

Intressant att se om Dobermann Verein har tagit detta beslut och verkställer det - eller om det bara är skvaller?

Time will tell.






4 kommentarer:

  1. Tycker hundarna ser finare ut med svans och hela öron. Ser mer komplett ut på något vis, tycker jag rent spontant...
    (Annars har jag ingen direkt åsikt, då jag är kattmänniska först och främst...)

    SvaraRadera
  2. Kommer det att gälla alla länder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, dobermann är en tysk hundras, och det är i Tyskland man bestämmer om vår ras.
      Har tyskarna ändrat standarden återstår för oss andra att följa den. Oavsett land.

      Det jag kan tänka mig är att de länder som inte är medlemmar i FCI gör som de vill, tex USA, England (som redan har kuperingsförbud) och Brasilien.

      Mvh
      Jeanett

      Radera
  3. Jag kan tycka det är bra att man sätter ner foten när det gäller kupering. I mina ögon bör man sträva efter ett korrekt utseende utan mänskligt ingripande efter att valpen är född - och det på alla raser (och på tex katter också). Exempelvis borde man avla på korrekta öron på sheltie utan att behöva tynga ner örontippen, och på schäfrar mfl borde man inte behöva tejpa upp öronen på unghundarna. I rättvisans namn borde man avla på korrekta pälsar också, som inte behöver badas och prepareras... men dit är det nog tyvärr en lång väg.

    SvaraRadera