torsdag 18 augusti 2011

Hedda Hopper

Inte alla känner till Hedda Hopper. Några få gör, och fler på väg.

Den gångna veckan har varit svår. Oturen har bitit sig fast, inte bara i Vita Huset, utan den håller ett vakande öga över oss alla, verkar det som;

* I Vita Huset konstateras det att en av våra kattungar har hjärtfel.

* Hos familjens bästa vänner lämnar deras älskade kattunge plötsligt och chockartat jordelivet, och kvar blir sorg, saknad och tårar.

* Vår ena valpköpares hund skadar sig så illa att han måste flytta till Nangijala. Alldeles för ung, blir han redan ett minne, och lämnar kvar tomhet och saknad i sin mattes hjärta.

* Vår norska uppfödarkollegas underbara unga hanhund blir efter stor sorg, vånda och ångest Änglahund. Ett svårt beslut att ta, och i mina ögon heder till Mariann som var stark i ett så svårt läge.

* En av förra årets utflyttade valpar visar sig eventuellt ha en allvarlig sjukdom. Matte skickar ledsna sms, och jag gråter en skvätt på min dagliga hundpromenad.

Vissa dagar och perioder är det tufft att vara uppfödare. Ibland undrar jag verkligen vad jag håller på med.
Knappt har jag hunnit trösta den ledsna djurägaren per telefon, kanske skriva en deltagande rad till berörda parter, eller torka egna tårar och rätta till hjärtat som varje gång vi mister ett djur får sig en törn. Förrän det börjar.

Egentligen börjar det inte. Det är ju Hedda som sätter fart. I vårt tidevarv skriver hon så tangentbordet glöder, och alla och envar kan läsa om ovanstående fyrbentingar som är felavlade, dumavlade, framavlade av penninghungrande, blodtörstiga uppfödare, och nu får alla lida för alla dessa våra enfaldiga kennelinnehavare som ingenting kan.
Eller, de gör i alla fall mest bara fel.
Snabbt skriks det i leden om DCM.
Cardio dog den visst av. ”Den dog ju snabbt, så då var det hjärtat”
Det upprättas dödslistor där man kan hitta valpar, unghundar och gamlingar. Alla döda av DCM. Några av mina återfinns också på listorna, de flesta döda av annat, benbrott, magomvridning, ålderdom cancer eller kanske saker som hundägaren valt att hålla för sig själv.
Nåväl, nu finns den med på DCM listan, vare sig det var DCM eller inte. ”Den har ju ändå DCM i linjerna. ” (?)

Hedda är flitig, rapp i pennan och tanken (för det mesta) och hon har en del karriärsugna kompisar. Man kan hitta dem på egna bloggar och inte minst i inläggen hos de döda fyrbentingarna.
De hetsar, skriver argt och mycket. Jag vet inte vad de vill uppnå. Egentligen.

Fred på jorden, friska hundar och inga sjukdomar? Eller bara att passa på att synas, för inte mycket av det de åstadkommer själva märks. De återfinns sällan eller aldrig på möten, kommer inte till föreläsningar eller med tankar när vi uppfödare ses och bollar åsikter om hur vi skall få rasen bättre.

Något åstadkommer de i alla fall. Aldrig har dobermannrasen skadeskjutits så svårt. Vi är många som sliter hårt för att försöka vända trenden, och kämpar för att få friskare hundar. MEN vi vill också behålla våra underbara hundars särdrag. Aldrig har det reggats så få hundar som nu.  Uppfödarna försvinner. Uppfödarna lägger rasen på vänt. Uppfödare byter ras.
Fler vågar i dagsläget inte föda upp, av skräck för Hedda och den arga pennan, förlåt, tangentbordet.

Min förhoppning är fortfarande att vi skall avla så sunt vi bara kan. Att vi skall göra vårt bästa. Torka tårarna när våra älskade vänner bli sjuka, och ta nya tag, även om det är tungt.
Jag är övertygad om att rasen kommer att hamna på rätt köl igen, och att den nedåtgående trenden snart vänder.
Tillsammans kan vi hjälpa rasen, med initiativ, kunskap och engagemang.

Hedda Hopper hjälper ingen. Stundtals kan hon dock vara roande, och informativ.  Men en Meryl Streep blir hon aldrig.


6 kommentarer:

  1. Du är så klockren, Jeanett!! Finns inte så mycket mer att tillägga.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet! Kan tänka mig att mycket handlar om rädsla när det gäller sjukdomar på våran älskade ras. Ingen vill förlora sin hund på värsta tänkbara sätt. Jag vet med mig att jag har sagt ett & annat men det är inte bara att vara uppfödare heller!! Det är något som är säkert!

    Åter igen, Mycket bra!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt bra skrivet. Jag har förlorat en hund i den fruktade hjärtsjukdomen. Men jag kunde lika gärna ha förlorat henne i någon cancersjukdom eller annat som drabbar hundar av alla raser. Vänner till mig har förlorat valpar och vuxna hundar i alla möjliga sjukdomar. Precis som människor. Det betyder inte att jag väljer bort Dobermann. Eller Flat. Eller Bullmastiff. Eller cocker spaniel. Eller vilken ras som helst. Jag vet att uppfödarna kämpar för trevliga, snälla dobermmanhundar som ska bli så fria som möjligt från sjukdomar. Men jordelivet är sådant att om man får bort en sjukdom så kan det komma en annan istället. Jag blir så ledsen när man som vanlig hundköpare hör att de bästa uppfödarna blir påhoppade. Njut av de underbaraste hundarna på jorden istället. Mina hundar är 4 och nästan 8 och har bra och roliga liv. Varje dag är en gåva. Men om en av dem dör i något; ja inte skyller jag på någon av uppfödarna. Dödligheten är 100 procent och kan man inte leva med den vetskapen så vet jag inte.

    SvaraRadera
  4. Jag är helt bedrövad över hur läget är i Dobermann Sverige just nu. Uppfödarna flyr från rasen pga allt bråk och registreringssiffrorna är nere på en katastrofal nivå. Jag förstår att det är tungt att vara uppfödare i dagens läge, inte nog med att ni kämpar mot sjukdomar, ni ska kämpa mot oförstånd också.

    Det var ju precis det här Häggström inte ville skulle hända, att folk inte skulle jaga varandra och att inga avelsdjur skulle hängas ut. Många av de som var på mötet verkar dock ha glömt det. Sorgligt är det. Sorgligt...

    STOR KRAM

    SvaraRadera
  5. Många fina o sanna ord Jeanette. Tråkigt att läsa att ni får kämpa så hårt. För både orättvisor o sånt man inte kan styra över. En stor eloge till digeno dina vänner. Hoppas ni orkar fortsätta. Hedda är inte värd något. Lycka till
    Mvh Sussi Klatzkow

    SvaraRadera