lördag 19 mars 2011

Årsmötet och tankar

Debatten har rasat kring årsmötet och Svenska Dobermannklubben. Många rader har skrivits på alla möjliga och omöjliga ställen. Tankarna flödar, orden likaså.

Det är nu ett par veckor sedan kuppen genomfördes. (Om man slår upp ordets betydelse hittar man bl.a. detta; Hastig och Överraskande handling, Djärv och riskfylld handling, Manöver, Spratt)

För mig är det fortfarande trist att de inblandade valde att göra detta i det tysta, och inte låta samtliga av Svenska Dobermannklubbens medlemmar ta del av det planerade. Nu blev det istället en liten klick på i runda slängar 10- 15 stycken som plötsligt styrde hela klubbens och resterande medlemmars åsikter.

Jag kan tänka mig att de flesta tittade in på klubbens sida, såg valberedningens förslag, och tänkte att, ok så får det bli. Hade det hela fått gå rätt till, kanske fler hade tagit sig till mötet för att faktiskt få vara med att bestämma. Vad vet jag?
Klart är att jag tycker styrelsearbete inom vår klubb bör skötas på bästa möjliga sätt.

För mig är det märkligt att detta inte fick gå just genom valberedningen, och på det vis som sig är brukligt.
Jag kan bara hoppas att det resterande styrelsearbetet kommer att skötas på ett korrekt sätt, och att medlemmarna inte förs bakom ljuset mer, utan får insyn i vad som händer och sker.

Det skall hursomhelst bli spännande att se hur klubben får utvecklas under året, jag hoppas förstås att nya styrelsen kan komma att entusiasmera fler uppfödare att vilja ta tag i rasens utveckling och inte minst i att föda upp. De sjunkande registreringssiffrorna är mycket oroväckande.
Att arbetet mot DCM, dåliga ryggar samt knäledsfel fortsätter och att en positivare marknadsföring av vår ras får komma fram.

Givetvis hoppas jag också på en bättre samvaro, och ökad vilja att samarbeta för rasens bästa.

Fler borde få uppleva en underbar dobermann - en ras som har massor att ge. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar