tisdag 13 augusti 2013

Lösningen på mitt problem. Jag har kommit på det!



Ärligt talat är hundar ibland skitäckliga. Ja, de är förstås ursöta, gulliga och rara också, men ibland gör de saker som inte ens är det allra minsta kul.
Som att äta bajs.
????
Jo, du läste rätt. ÄTA BAJS? Inte ÄTA MYROR? Som Mowgli sade. Nä, ÄTA BAJS.
De smiter i skogen och hittar efterlämningarna från någon megaäcklig person (orienterare? Joggare??) som använder naturen till toalett.
(Hoppas ingen bloggläsare är naturbajsare, för då måste jag hitta ditt IPnummer och radera dig ur min Tankeverkstad nu. POFF!)

Var var jag nu då.
Jo. De smiter i skogen och äter, ni vet vad.
Och så lurar de sig in på badrummen och plundrar kattlådan. Med ni vet vad.
Kommer ut med glada ansikten och munnar som stiiiiiinker! 


De smyger in på tonårsrummen och äter choklad i lönndom, plundrar skåpen som inte går helt att stänga och proppar i sig smågodis snabbt, snabbt, för att vi inte skall hinna se och stoppa dem.
Nåväl, listan kan förstås göras lång på allt otyg de små älsklingarna hittar på, jag skall inte trötta er med detaljerna.
Förutom detta med det här skitäckliga. Att de äter bajs.
Vi har försökt med grindar som stoppar deras framfart i kattlådan. Vi har försökt med lite mutor, godis, tigga och be och glass och bananer. Hundarna gillar allt, och bajset förstås.
Vi har också försökt med hot, elaka skällsord och en och annan luggning av håret. För mest är det kineserna som sysslar med den här dagordningen.
Nattordningen med för den delen. De stjäl under dygnets alla tider. Om de kommer åt.

Jag har gett upp.
Köpt grindar, stängt dörrar. Försökt svälta katterna så de slutar uträtta sina behov. Ställt kattlådorna på alla möjliga och omöjliga ställen.
Insett att jag helt enkelt måste MÅSTE ha ett luktsinne bättre än hundarna.
Jag har kommit på det! Bättra på mitt eget luktsinne och stoppa de små äcklena innan de hinner in till lådan.

Idag praktiserade jag det och det funkade minsann.
En av katterna hade just varit på toaletten, jag kände lukten/stanken/odören samtidigt som jag styrde kosan åt samma håll som ena kinesen var på väg med bestämd min. Hon kände samma sak som jag, och blev ytterligt förvånad när hon inte mötte av varm, god bajskorv utan en arg matte med hårda händer.

Jag har i alla fall sagt till husse att den där exteriöroperationen jag drömt om på ålderns höst, istället får bli en näsoperation.
Jag vill bättra på mitt luktsinne.

NU! 


2 kommentarer:

  1. Man kan ju kanske trösta sig med att hundar i många miljöer där det saknas sanitetssystem gör människorna en stor tjänst genom att städa undan avföring, barns och vuxnas.
    Fast det är en klen tröst för det är verkligen überäckligt, och det är förvånansvärt många människor som använder även innerstadens buskage för sådant.
    Och lite synd, för hade hundarna inte varit som de är hade även vi haft en katt...

    SvaraRadera
  2. Vidrigt, men inne i stan där vi bor var det en liten stackars valp som höll på att stryka med för några år sen efter att ha ätit avföring innehållande knark.

    SvaraRadera