tisdag 6 augusti 2013

Att döda andras hundar

Jag såg en debatt på en facebooksida alldeles nyss. En debatt om hundar som biter. Och om vårt grannland Danmarks ganska radikala sätt att lösa problemet. 
Lösa och lösa. De tar helt enkelt livet at hundratals hundar och förbjuder massor med raser.

Egentligen är alltihop ganska förfärlig e
nligt min åsikt. 
Hundar skall INTEINTE bitas. Hundar skall inte bita människor, inte döda människor, inte alls göra så att människor känner sig obekväma. Tycker jag. 
Det betyder också att vi människor måste uppfostra våra hundar så att de fungerar i vårt samhälle. Precis som vi måste uppfostra våra söner, så de inte blir våldtäktsmän, våra döttrar så de inte slåss på stan, eller överhuvudtaget inte fostra våra barn till bankrövare, mördare eller knarkare.

Vi har alla ett ansvar.

En del hävdar att allt är mattes och husses fel om hunden bits. En del hävdar att det beror på ras. 

Vad kom först tänker jag, hönan eller ägget?
Jag som arbetar med hundar skulle vilja påstå att vissa raser är mer benägna att hitta på knasiga saker än andra. Vissa raser måste ha mer uppmärksamma ägare och de behöver definitivt mer uppfostran och styrning än en del mer ”lätta” raser.

Jag sticker ut huvudet direkt, och säger att många av de raser vi kallar för kamphundar, de där lite kraftiga, modell pitbull (vi har haft hundratals på vårt hundpensionat) är fantastiska hundar. Vänliga mot människor, uppmärksamma, rara och keliga. Lekfulla, roliga och kloka.
Oftast är de väldigt positiva till andra hundar och vill gärna vara sociala och tillsammans. 


Men. De har en grej som är lite annorlunda, de är generellt mer tåliga om andra hundar retas med dem, men blir de till slut arga, ja då blir de JÄTTEarga!! Inte alls bra, för de kan då vara svåra att bryta. Rent av omöjliga.
Detta är anledningen till att vi på vårt hundpensionat tagit beslutet att den här typen av hund inte får träffa andra hundar när de har semester hos oss. För allas säkerhet och bästa.

Tyvärr drar de ofta till sig fel klientel ägare, rent av ägare som inte alls skulle ha hund. Ibland inser ägarna det själva och lämnar sin fyrbenta vind för våg, eller hos en släkting. Några av de här vovvarna besöker oss regelbundet när nya husse och matte ibland inte orkar, och behöver semester. Jag talar tex om alla mor och farföräldrar som tagit över barnbarnets hund. Av kamphundsras.
Det är förstås jobbigt att aktivera en 14 månaders pitbull när man är 85 men ändå i god vigör. Frågan är vad man gör av hunden? De flesta behåller och gör sitt bästa. Det funkar också nästan alltid jättebra. Tills en situation uppstår.
Då blir det pannkaka.

En del ägare som skaffar fel ras borde inte alls få ha hund, tycker jag. De borde på sin höjd köpa ett basebollträ.
En del ägare har fullt upp med småbarn, jobb och andra hobbysar. De borde inte ha en aktiv stor modell liknande kamphund. Jag fattar ärligt talat inte varför de prompt skall ha hund, eller varför de ändå inte köper en hund som passar in i deras livsstil.
?
Jag ser att många tycker att de här raserna skall förbjudas. Om jag skall vara ärlig skulle jag också önska att de inte var så många. Att inte så många ville ha den här typen av hund. Just därför att de inte kan hantera sin hund.
Hundar måste fungera i vårt urbana samhälle, annars går det inte. Och det är VI människor som skall se till att de fungerar, det klarar nämligen inte hunden själv.

Om vi förbjuder raser lite på måfå, sådär som de gjort och gör i bla Danmark är det ruskigt lätt hänt att flera av våra underbara och kompetenta brukshundsraser plötsligt också hänger löst. Dobermann, rottweiler, schäfer och riesenschnauzer till exempel.
Hundar som i mina ögon är fantastiska, brukbara och alldeles jättemycket personifierar just detta med människans bästaste vän.
Men de kräver uppfostran, aktivitet och kärlek.

I Danmark har man valt att gå ännu längre. Inte bara raser förbjuds, man förbjuder hundar som biter människor, andra hundar eller djur.
Om en hund gör det, biter enligt ovan blir den förbjuden. Det vill säga avlivad. Dödad som jag ser det.

Jag har nog lite dubbelmoral. Jag anser solklart att hundar skall ha en BITSPÄRR. Dvs den skall tänka sig för en, två och massor med gånger innan den biter en människa. Hundar skall ICKE bita människor. Om de gör det anser även jag att de har det bättre i hundhimlen.
Men, att avliva en hund för att den biter en annan måste enligt min åsikt utredas först. För det finns grader i helvetet:

Om min hund leker med din hund och så blir de osams. Din hund biter min, och vi måste sy den några stygn tex i örat.
Resultat om vi bor i Danmark – jag anmäler dig och din hund blir dödad. Som jag ser det.

Vi går en promenad och våra fyra whippets får syn på en liten flicka med kanin i sele. Kaninen blir rädd och hoppar till. Hundarna jagar den en kort bit och olyckligtvis får de fatt i den och biter den ganska ordenligt. Fruktansvärt, för vi har ju smådjur hemma som är superkompisar med hundarna.
Alla fyra whippets avlivas samma dag.

Grannens kamphundsblandning sliter sig ur sitt koppel och kastar sig över min kopplade valp helt oprovcerat. Min valp körs till veterinären men dör av sina skador.
Kamphunden avlivas på plats.

Din söta chihuahuatik får leka med min dobermannhane. Han slår glatt med tassarna på henne under deras tafattjak och hennes höftleder hoppar ur och hon krossar ena benet totalt. Hon måste tas bort av sina skador.
Min unga glada hane avlivas, då du anmäler mig. 

Din dalmatinerhane tycker min cockertik är supersexig och gör några ordentliga ansatser till att bjuda ut henne. Hon vill inte och han testar med flygande sex. Tiken tröttnar och biter honom i näsan. Du blir sur och anmäler mig, min tik avlivas av den lokala polisen samma dag.

Jag skulle kunna ge en massa exempel. De finns i hundratals. Tusentals.
Vad jag vill trycka på är att vi måste använda sunt förnuft. Jag vill också trycka på att vi hundägare borde samarbeta. Inte motarbeta varandra.

Hundar skall inte bita människor, även om vi tvåbenta ibland gör tokiga saker, barn låter/säger/skriker/hoppar etc etc så skall inte våra hundar bitas. De bör ha en bitspärr.
MEN.
Vi människor skall också vara snälla mot hundarna. Hundar är inte leksaker som våra ungar kan göra som de vill med.
Hundar som sover skall få ligga ifred.
Hundar under ett bord skall man inte krypa in till och försöka krama.
Hundar som äter vill äta upp och ifred.
Hundar som är sjuka kanske inte orkar hälsa.
Hundar som är rädda vill ofta inte bli klappade.
Hundar som är i affekt vill inte ha social kontakt just då.
Hundar som ligger/står/sitter vill inte bli hoppade på, nypta eller kravlade över av en dreglande glad ettåring.
Hundar är INTE våra barnvakter och hundar är inte hästar till ridsugna småbarn.

Med detta ovan sagt vill jag dock påpeka att om någon av mina hundar biter en människa kommer jag att låta honom eller henne somna in.
Jag anser starkt och absolut att hundar INTE skall bita människor.

I den här debatten tänker jag på den gyllne regeln:

"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger."

Lukas 6:31

"Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem."

Ganska enkelt egentligen. Var snäll mot hundarna, så är de snälla tillbaka.
Behandla dem med respekt, kärlek och en sund uppfostran och glöm för guds skull inte att aktivera din fyrbenta.
Då blir det bra 
J


Här är en artikel från en dansk tidning som jag läst här i landet under min semester idag. Mestadels ledsam läsning anser jag. Klicka här och läs artikeln

Här kan du läsa mitt inlägg i bloggen förra året, då jag blev biten i ansiktet
Klicka här och läs inlägget

14 kommentarer:

  1. Jättebra klokt och rätt håller med dig till 100.

    SvaraRadera
  2. Galet bra skrivet, håller med helt till fullo- delar till allt o alla....kraaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle önska jag slapp skriva det. Att problemet inte fanns

      Radera
  3. Helt enig, og i Norge har vi dessverre samme lov som i Danmark, den omfatter bare ikke like mange raser (enda)
    Men det aller aller verste med denne loven er en omvendt bevisbyrde for folk som har blandigshunder.
    Om politiet ser en hund de TROR kan ha blod av forbudte raser i seg, så tar de hunden, og du som eier må BEVISE at din blandingshund ikke har blod fra pitbull, amstaff eller andre forbudte raser i seg.
    Om du ikke kan BEVISE dette (og hvem pokker kan bevise hva en blandingshund er en kombinasjon av) vel da avlives hunden din, selv om den ALDRI har skadet noen, hverken mennesker eller dyr, og JA jeg skammer meg over å si at hunder er blitt avlivet på dette grunnlaget i Norge!

    Liv Sletten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir alldeles ledsen av allt detta. Det är s hemskt med hundar som blir avlivade i onödan, och lika så fruktansvärt med de som mister livet i hemska hundattacker.

      Jag är säker på att vi med gemenskap och kommunikation kunde få det bättre.

      Radera
  4. Träffade en kvinna som stolt berättade att hon alltid hade en "brytpinne" i bilen, för om hennes hund bet sig fast i en annan hund gick det inte att få loss den på något annat sätt.
    Jag tänkte att om den "bet sig fast" i någon av mina så hade brytpinnen nog inte hjälpt ... Och idag har lokaltidningen ett reportage om amstaffvalpar som föds upp i misär, här i Sveige. Sorglig utveckling.

    SvaraRadera
  5. mycket intressant läsning! håller med dig i allt du skriver...

    SvaraRadera
  6. Håller helt och hållet med, väldigt bra skrivet!

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet!! Hoppas många läser och tar till sig det!
    Ha en fortsatt trevlig semester :-) L.H

    SvaraRadera
  8. Jeanett! NÄR ska du skriva din första bok ? Eller blogg i någon tidsskrift? Det där var väldigt bra skrivet! Håller med dig i allt! :-) Ha en skön semester o låt hjärnan vila lite nu ;-) KRAAAAM

    SvaraRadera
  9. Intressant läsning.

    SvaraRadera
  10. Vad jag förstår är det väl mest blandraser som är inblandade i bitolyckor?
    Jag är själv lite rädd för stora muskliga hundar. Inte så mycket för egen del, har svårt att tro att en hund kan döda mig men för mina små hundars del...

    www.echosierra.se
    Sofia

    SvaraRadera