måndag 13 maj 2013

Gamla.



Vi planerar, funderar och tänker.
Eventuellt kommer en dobermanntik att paras inom kort, och det känns ju så spännande att jag bara måste dela lite grand.

Hon är till åren kommen, men inte så mycket att hon inte kan bli mamma.
och hon bär våra gamla, friska och mycket sunda linjer i sin stamtavla.

Passar alla bitar nu, och vi får till en passande hane, föds det ytterligare en kull med dobermann hos oss i år.
Håll tummarna!


Här är en släkting till tiken, en av våra gamla kändisar - Jean Dark Elisabeth Arden "Elin".
Mer om henne finns att läsa på vår hemsida. 

6 kommentarer:

  1. Vad spännande!
    En nyfiken fråga; vilken ålder är "maxgräns" för en dobermanntik? Har ingen koll alls på detta nämligen, kan tänka mig att det finns både för- och nackdelar med en äldre tik.

    Mvh Susann

    SvaraRadera
  2. Svårt att svara på. Det finns ju gränser hos SKK och Jordbruksverket, och de gäller alla. Dem kan du bla hitta här
    http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/Grundregler-S7.pdf

    För mig personligen har det alltid varit bäst att använda tikar mellan 3-4 år. Inna tre tycker jag en dobermann är alldeles för ung (mentalt) för att bli mamma. Efter fyra är det jobbigare för en förstagångsmamma.

    Vår tik är över fyra, ganska mycket, men vi hoppas allt kommer att gå bra. Just nu är varje äldre hund viktig för vår avel, speciellt dem med en dokumenterad frisk blodslinje, speciellt vad gäller DCM.

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna och är tacksam att du jobbar mot DCM på alla sätt i din avel.
    Hälsningar Kerstin

    SvaraRadera
  4. Roligt, började kika runt lite bland stamtavlorna och man hittade ju "Elin" på några ställen bakåt i leden! :-)

    SvaraRadera
  5. Mina kommentarer till detta vet du väl....har länge tyckt det vore synd om de blir borta för gott.Jag menar det är ju svårt att ångra sig då. MEN JAG ÄR SÅ NYFIKEN PÅ EV HANAR SÅ JAG TROR JAG DÖR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera