måndag 19 september 2011

To do or not to do....







 Det är tur att katterna inte kan läsa. För jag tror inte de skulle uppskatta att få på pränt vilken som är mest älskad…..

Får man ha favoriter? Jag vet inte, men jag har det i alla fall. (Som med det mesta i livet)


Vita, alltid smutsiga, pigga och busiga Grisen är min stora och absoluta sphynxkärlek.

Grisen som egentligen heter Jean Dark Grace Kelly, är vit, totalt naken och hon har ett blått och ett gult öga. Hon ser ganska bra ut, och jag längtade redan när hon föddes efter att få se vad hon skulle komma att producera själv som avelshona som vuxen.

Lilla Grace växte upp, blev finare och finare, och hon hade en underbart, rolig, busig och tilltalande karaktär.
Hon utmärkte sig ganska snart bland de andra katterna med sina totalt orädda, halsbrytande och ofta galna tilltag.

Vår vita buse balanserade uppe på spisen, hon hängde i taklampan, hon retade hundarna och försökte bryta sig in i TV:n.
Alla skåp och lådor blev muddrade, mat som kunde stjälas försvann, hon stack ned huvudet i barnens varma oboyglas, och fastnade..!!
Mycket knasiga saker händer runt vår glada och livsbejakande kisse, och vi har fått oss många goda skratt genom åren.

När vår spjuver blev lite äldre blev hon plötsligt smutsig och jämt och ständigt fick hon blåmärken, skrapsår och blessyrer.
Hon ramlade ned från köksskåpen (hur hon kom upp vet vi inte) och fick stora, svarta blåmärken. Hon gnuggade sig på stenbeläggningen på uteplatsen och fick stora (sedermera) infekterade köttsår på halsen… Hon jagar ständigt getingar och blir svullen som en shar pei i skallen efter deras bett och hur alla skärsår och små blessyrer uppstått på hennes nakna, vita kropp är det aldrig någon som vet.
Att ställa ut vår glada galning har vi gett upp tanken på - inte vill de ha skitiga, trasiga och halvmosade kissekatter på sina tillställningar i kattvärlden:-)

Jag siktade in mig på framtida avel istället.

Som sagt, så gjort. Vi bokade in en tid för hjärtscanning när Grace-Grisen fyllde året, och jag chockades svårt när veterinärens dom föll. Min lille-Gris skulle inte bli mamma, hennes hjärta var inte okey.
Det var förvisso inte heller sjukt, utan vår fröken katt var EQ, vilket betyder eqivocal, som också kallas gränsfall.
Jag väntade ett halvår, scannade om och hoppades veterinären bara sett fel. Det hade han förstås inte.
Trägen vinner säger man, och Grisen scannades ytterligare två gånger, alltid med resultatet EQ.
Trots vår klubbs tillåtande att para en katt med EQ som kommit upp i en viss ålder, bestämde jag mig häromdagen. Det känns helt enkelt inte rätt med kattungar från vår fina och gladbusiga kisse.

Grisen kastrerades häromdagen. Och jag var oroligare än oroligast. Söva en katt med halvtaskigt hjärta? Kan man det??
Operationen gick jättebra, och redan få dagar efter ingreppet är vår vita älskling sitt vanliga, tokglada jag när hon far fram som ett streck över golv och möbler i Vita Huset. Jag är jätteglad att hon är tillbaks hos oss, och lite vemodig att min lilla pärla aldrig får bli mamma.

Men så är det att vara just uppfödare. Svart eller vitt är det mest våra djurs färger som är. Livet är tyvärr aldrig så enkelt.

"PUSS"
Grisen gillar alla

"Hallååååååååå - kom in i min mun, jag är hungrig!"

"Hm, kul grej det här, alla katter borde sno en" 

Alla sätt att sova utom de dåliga är bra

Grisen gillar kungliga bröllop:-)

Grisen-vår egna spisget

Ren tvätt är toppennice att krypa in i....

"Okey, sätt fart på åbäket då!" 

Alla borde ha en varm kompis....zzzzzzzzzzzzzz

Så här fina ögon har GracieGris.
Titta noga och se små revor och sår...:-)

Apropå revor och sår;
Så här illa är det med Grisens ansikte
när hon stuckit in det lite här och var...


"Hallåååååå - kan ni ringa Kris,
min mamma har stängt in mig!" 


Grässtrån är K.U.L!

Två sekunder senare ramlar hon ned... 


Världens bästaste och finaste Grisekatt! 




                                                               



10 kommentarer:

  1. Ojdå, har ni en kattras som också har problem med hjärtan. Vad jobbigt! Är det lika infekterat i den rasklubben som i dobermannklubben när det gäller hälsan? mvh Maria

    SvaraRadera
  2. Tack Kina - hon är fantastisk:-)
    Hej Maria, ja, tyvärr har även sphynxarna dåliga hjärtan. Det har dock blivit mycket bättre, bla genom ett bra samarbete mellan de allra flesta uppfödarna och klubben inom rasen. Jag upplever det som att man har värnat mer om varandra och sina uppfödare än att få ut negativ statistik inom kattsidan. Vi har fokuserat på på att förbättra katternas hjärtan och samtidigt behålla andra bra egenskaper. Idag har sphynxarna tagit ett rejält kliv framåt hälsomässigt.

    Det är positivt, och även om det försvinner uppfödare på vår kattsida då och då, tillkommer det hela tiden nya, vilket är jätteviktigt:-)

    Mvh
    Jeanett

    SvaraRadera
  3. Grisen är jättegullig, skönt att allt verkar ha gått bra.

    :-)

    SvaraRadera
  4. Maria, det är mycket intressant att se hur de olika rasklubbarna tacklar problemen, jag upplever precis som Jeanett att samarbetet och välviljan är mycket större på kattsidan. Dobermannrasen är svårt utsatt nu pga folk som bara läst negativa saker på nätet väljer att köpa andra raser :-( . Trist att det gått så långt.

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder på en härlig katt:-).

    SvaraRadera
  6. Helt fantastisk kissemiss!! Hon ser nästan inte verklig ut ;.)
    Sånt härligt ansiktsuttryck på den sista bilden alltså <3<3<3

    Kram Anette & Totte

    SvaraRadera
  7. Jo, nog är insidan viktigare än utsidan på våra hundar o katter (jag menar nu inte att inte Grace är vacker, bara att det inte är det som gör henne så speciell...)

    SvaraRadera
  8. Vilken pärla! Hon är väldigt lik sin syster Grace Jones!

    Tråkigt med hjärtat.. det är inte rättvist att en sådan underbar ras som sphynx ska behöva lida av hjärtsjukdomar. Det är bra att det finns sådana som du Jeanett som ser till att avla på katter med bra kattstatistik.
    Många kramar
    Camilla

    SvaraRadera
  9. Hahahaha jag sitter här på jobbet och skrattar åt hennes olika upptåg.. Typiskt nyfika små nakenkryp ;)

    SvaraRadera