tisdag 14 april 2020

Uppdateringar löpande i inlägget - PIP!



Från ett litet hål

hörs ett avgrundsvrål

Någon bankar, stampar, bockar
utanför glaset står jag och hoppar



Pressar, pickar sönder och vill ut 

Nu är boendet i ägget SLUT



Hen är inte större än min tumme
Gör en resa in i vardagsrummet

Ett vrål i ett hål från nån som vill ut 
Förvandlas på vägen och landar till slut 
I mitt öra i form av ett pip 
En våt liten kycklingperson som känns väldigt V.I.P 💪


TIS 13 April - Dygn 21 i maskinen 

Kl 06.55


Kl 08.15



Kl 9.36

Det verkar ta tid, så jag lämnar huset för en hundpromenad.
En kvart senare är första ungen ute. TYYYYYPISKT !!!!!! (Tack Sofia för bilder och film!)


Kl 10, 15


10, 30 Vickan upptäcker att det finns en dunboll på andra sidan glaset.
- WOW!!


Kl 14, 15
Piper, och funderar kring livet utanför ägget?
I en maskin?
Jag känner mig som ett monster som inte har en mamma till den lille. 😔

Det är sprickor i ytterligare två ägg, dock inga av ICA äggen.

Fortsättning följer....


Kl 15.03
Nummer två kläcks, jag har varit hemma, och hunnit gå ut med valparna. Håhåjaja.
Dottern rapporterar :)


Kl 17
Jag tittar in för sjuhundraförtioelfte gången och Ettan och Tvåan sover på sina små näsor. Det verkar ruskigt jobbigt att födas när man är en kyckling och måste göra allt arbete själv...?
Iallafall - de sover som små stockar.
Däremellan pipskriker de, försöker bli av med äggskalen som sitter fast på deras kroppar och så känns det som om de försöker få kontakt med oss på andra sidan glaset.

Jag hoppas att hönsmamma ut i hönshuset får sina ägg kläckta och ungar snart så Ettan och Tvåan kan få komma ut till sin hönsmamma de också.
Plötsligt vet jag inte om jag vill fortsätta experimentet "Halva kullen inne, halva kullen hos mamma, vilka blir olikheterna i temperamentet grejen"

Jag tycker mammor och barn hör ihop.

Sen händer det som så att det blir två små "hack" i två ägg. Vi väntar och väntar, tittar på film, jobbar lite, städar och så är kvällen sen.
Vi ger upp.
Äggen är defekta.
Tomma.
Varför åt vi dem inte bara. Ägg till spillo säger mannen. Tja?

Så tar jag min dåliga gå och lägga mig kontroll och styr kosan mot sovrummet. Ska bara säga titta godnatt på kycklingbarnen - OCH SE!
Trean kläcks!! Livesändning på Facebook blev det, titta om du vill :)


Kl 00:10 ca föds Trean.

Och kl 00 kommer syrranbrorsan som ser svart ut bland sina tre gulaktiga syskon. Spännande!



Det kliar svårt i hela mig, jag VILL öppna maskinen och ge de små mat, vatten, mjukt att ligga på och klappa dem försiktigt.
Istället tittar jag tillbaka när Ettan och Tvåan kommer fram till fönstret varenda gång vi tittar in på dem.
Stackars småbarn! Bo i en trång kuvös.

Håhåjaja, fyra ungar i maskinen, katterna är så nyfikna så jag undrar om de alls kommer att sova i natt? Time will tell.

Gnatt alla!

Kl Midnatt. Hannah följer noga med i allt som händer. 

ONS 15 April Dygn 22 i maskinen 


kl 06,30

Kliver jag upp och stirrar in på de små som stirrar tillbaka.
Knackar jag på plastburken de bor i vaknar de direkt och kommer mot ljudet. Ser de mig kommer de och tittar ut, pockar på uppmärksamhet och jag känner mig som en skurk som har dem alla fyra bakom plast och bom.

Jag säger till dottern att hon kan flytta dem till en gammal undulatbur under eftermiddagen,när jag inte är hemma, och sen dräller bilderna på sötnötterna in;



Kvartetten Dunbollar vill sitta i handen, bli klappade, ompysslade och gärna äta fågelmat, kokt ägg och dricka vatten.



De är trötta och somnar direkt man håller i dem.


Kl 17:50
För övrigt glor vi vidare på äggen som är kvar - två av våra egna, och sex ICA ägg.
Faktum är att det piper där inne, och mer är på G!!

Nu tar vi en hundpromenad - Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar