onsdag 13 mars 2013

Morgon på en kennel




06:20 Det vidrigaste av vidriga ljud skär med motorsågsskär ända genom mina trumhinnor och längst in i hjärnan. Ljudet är kallt, hårt och ihållande.
Det är mjukt, ljummetvarmt och mörkt under täcket. Nere i fotändan sover gammeltanterna Ivy och Hallon tungt. De är inte större än mina fötter, söta som socker och likt andra dvärgpinschrar har de virat in sig i lakanen i en salig röra.


Nakenkatten Grisen vrider sitt lilla ansikte mot mitt och kurrar njutningsfullt.
Såklart hon gör, det lilla äcklet! Hon slipper minsann gå upp!



Klockan börjar om, och skriker ut sina kommandon om att gå upp, och tystnar inte förrän jag irriterat slår till den så den brakar i golvet.

Jag känner mig som en brandman/kvinna när jag hoppar i mjukiskläderna och snubblar över katterna som yrvaket sitter på rad utanför sovrumsdörren. De blinkar igång ögonen för dagen och stirrar förväntansfullt på mig. Mattanten.

06:30
Mjukmat serveras på köksbänken, och sex katter smaskar njutningsfullt och lite extra högt så de hittills nyvakna hundarna som står nedanför bänken blir ännu mer avundssjuka.

06:32
Första tonåringen väcks. Jag tar med mig hennes två katter som motvilligt och morgonvarmt mysiga surar på diskbänken. Den ena hatar dagens aktuella burkmat och struttar irriterat iväg till badrummet och torrfodret där inne.

06:35
Kattlådorna görs rent. Dvs JAG gör rent dem.
HUR MYCKET kan ett knippe katter kissa och bajsa egentligen?! Suck.

06:40
Husets alla hundar utom Tromben, vår vilda dobermann morgonrastas.
Ja, de rastar sig själva, dvärgpinschrarna under dödshot (de vill inte gå ut i kylan) och kineserna motvilligt men okey. Själv tänder jag upp i pannan och tar med mig gänget tillbaka upp i huset efter utfört arbete.
Tromben, dobbisen alltså, har konverterat. I alla fall vad gäller morgnar, och sover oförtrutet vidare med husse. Trevligt för dem.

06:41
Samma tonåring väcks.
Jag börjar bli vass i tonen.

06:45
Matar kattungarna och städar hos dem. Herreguuuuud vad det ser ut.
Typ som om de haft en föräldrafri fest som pågått hela natten. Dubbelsuck. En av de små är lite krasslig och vill inte äta.
Jag vill att hon skall äta :-(

06:49
Sätter på en kastrull torsk. Kanske man kan muta lilla krasslet?

06:50
Mordhotar den motvillige tonåringen och hon tumlar ur sängen med mindre vackra ord att säga mig.
Jag hennes mor som gjort allt för henne och bl.a. bl.a. bl.a..
Jaja, strunt samma. Hon är uppe! Dubbelvinst.

06:55
Fixar frukost till den svårflörtade tonåringen och hennes äldre syster. Avvärjer ett bråk om toaletten och håller ett föredrag som ingen lyssnar på om hur fult det är med för mycket smink.
Dottern tittar nedlåtande på mitt oborstade hår, mjukisbrallorna och foppatofflorna och jag tystnar snabbt. Hm.
Tungan rätt i mun och torkar fisk som kokat över. Bläää vad det luktar i morgonottan.

07:00
Medicindags
Hallon dvärgpinscher får sin tablett och tuggar nöjt medan hon blänger på de andra som också vill ha tablett-i-leverpastej
Fem kattungar får droppar i ögonen
Orientalen Liten får sina mediciner
Och vi avslutar med att tvätta ett par smutsiga öron på en tonårskatt som inte är speciellt lycklig över behandlingen.

07:03
Fisken klar. Lillan äter!
Alla andra också, de skrek som hungriga fiskmåsar....

07:05
Letar plåster i medicinskåpet, medicinkisse gjorde fina långa avtryck på min arm. Kul med djur.

07:10
Snabbstädar vardagsrummet och tjatartjatartjatar på döttrarna. Snabba på, snart kommer bussen!

07:12
Ställer inordning min frukost

07:15
På med jackan, ut i stallet. Jäklar - dörren har fryst. Jag svär och tar i allt jag kan och sliter i dörren som går upp med ett brak. SMACK! Rätt in i grisnyllet. Nu får jag jobba med blått ansikte också. Kul - NOT!
Hästarna gnäggar godmodigt och tuggar sedan mysigtgott på sitt hö och sina pelletsar. Det är fint med häst!

07:20
Kastar en blick på himlen och solen som lyser med sitt vackraste ansikte över åkrarna och hinner njuta en snabb sekund innan jag springer upp och jagar på mina barn. Skynda, skynda skyyyyyyyyynda!!!!!!
Skolbussen på väg, jag såg den i backen!
Tar en valp under armen - bra att miljöträna lite också? Och går med tjejerna ut. Usch. Vintern biter i kinderna, tjejerna huttrar i sina tuffa, tunna kläder och jag fryser trots mina tanthundkläder. Valpen under armen ser glad ut och viftar på svansen åt busschauffören som vinkar god morgon.

07:25
Tar trappan i fyra steg, magen är hungrig.
Halkar i en hälsning från valpen som fick stanna kvar och torkar upp med papper och svordomar.
Dukar fram kaffe latte och letar efter frukosten som jag förstår har försvunnit i Trombens mage. Hon har stigit upp och ätit redan? Jaha, min frukost såklart.

Vår 32 kilos dobermann ligger på rygg i soffan och fiser. Min morgonmacka luktar i rummet.




07:30
Frukost i Vita Huset. Tyst och stilla.
Nåja, polishunden på jobbet i undervåningen talar med myndig stämma om att han minsann hört att vi är vakna och han han kräver morgonmys NU.

07:34
Polishunden snabbrastas och får sin mat. Han är nöjd, och jag med. Snart.

07:40
Eldar lite till

07:42
Frukost i Vita Huset. Tyst och stilla.
För nu är det det.

07:55
Hallon hoppar på mitt ben. Samma visa varje dag. Hopp-hopp-hopp! Matte! Nu skall vi gå till jobbet.
Suck. Jag tänkte sitta bara lite till?
Hopp-hopp-hopp - det gör du INTE! Okey.

07:58
Jeans och tröja på. Kammen i håret. Maskara idag? Näe, hinner inte. Tandborste - check.

08:00
Vita Husets Hund och kattpensionat öppnar.
God morgon!



13 kommentarer:

  1. Ibland undrar man hur man hinner allt....bäst att inte tänka !!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det har du rätt i.
      Men jag tänker att man hinner allt man kan och vill (och lite till), bara livet är bra och man är glad med det man gör.
      Läs jag. :-)

      Radera
  2. Hej! Jag har varken Kineser, katt, häst eller Dobermann :-)
    men vill säga stort tack för din fantastiska blogg!
    Du är otroligt duktig på att skriva.Det är ofta jag sitter och småler över dina texter!
    Hälsn Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis har du hund iallafall :-) För det bara måste man ju ha...
      Tack för snälla ord, jag blir glad att du tycker bloggen är bra.

      Radera
  3. Hi hi, vilka talande bilder på pinscher och nakenkatt under täcket. Och imponerande morgonrutin och dito resten av dagen, hälsar en som nu funderar på om två hundar kommer vara för mycket jobb;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två hundar är mest bara kul, iallafall om det är kineser. Glada, gulliga och härliga små hundar. Det är klart att du skall ha två små kompisar :-)

      Radera
  4. Skrattade och fnittrade hej vilt här när jag läste dagens inlägg! Både barn.katter och hundar kom för att se vad som stod på! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du blev glad av inlägget :-)

      Radera
  5. Har sagt det förut och säger det igen; När kommer boken??
    Är hysteriskt roligt att läsa dina blogginlägg
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är gullig Susie! :-)
      Men jag är ju ingen författare... Men visst vore det kanske skoj att prova..

      Radera
    2. Jag skulle också gärna läsa din bok/böcker, finns ju underlag för en hel serie à la veterinären James Heriot;-)

      Radera
  6. OJ vilken morgon!

    ^ ska du skriva en bok? Jag med hihi

    Anmäl dig gärna till den senaste hundtävlingen jag har på bloggen :D http://jackieie.blogg.se/2013/march/tavling-vinn-ett-koppel-halsband-fran-speedieshopse.html

    SvaraRadera
  7. Oh lord.....och jag tyckte jag var morgonstressad! ;-)

    SvaraRadera